Els ferris del servei diari entre Barcelona i Civitavecchia generaran zero emissions a port

Grimaldi instal·larà bateries de liti i filtres de gasos (scrubbers) al Cruise Roma i Cruise Barcelona, que també seran transformats per ampliar la seva capacitat.

25 gener 2019
Imatge
Representants de Grimaldi Group i del Port de Barcelona durant la reunió.
Caption
Representants de Grimaldi Group i del Port de Barcelona durant la reunió.

Les naus Cruise Roma i Cruise Barcelona, pertanyents a l’armador Grimaldi Group i que cobreixen diàriament la línia Barcelona-Porto Torres-Civitavecchia, han iniciat un procés d’allargament i rehabilitació total que comportarà una major capacitat de càrrega i passatgers i la incorporació de millores innovadores orientades a reduir les seves emissions i a situar-les com a naus zero emissions durant la seva estada a port.

La setmana passada va celebrar-se al Port de Barcelona una reunió tècnica per a informar als diferents implicats sobre els treballs en curs i valorar com es realitzarà l’adaptació de la infraestructura i dels serveis portuaris a les noves naus.

La reunió va aplegar, per part de la naviliera, a Mario Massarotti, conseller delegat de Grimaldi Logística España; i Dario Bochetti, cap del departament d’Estalvi Energètic i Innovació; per part del Port de Barcelona a Ana Arévalo, commercial manager; David Pino, cap de Planificació Territorial, Gestió Tècnica de Concessions i Medi Ambient; Jordi Vila, cap de Medi Ambient; Mar Pérez, cap de Creuers i José Mª Rovira, cap d’Operacions Marítimes, entre d’altres; i al capità marítim de Barcelona,  Javier Valencia.

Millorar l’eficiència energètica i reduir l’impacte mediambiental

Les actuacions ja han començat i el primer dels vaixells, el Cruise Roma, ja es troba a les drassanes que l’empresa Fincantieri té a Palerm. La reducció de l’impacte mediambiental i l’eficiència energètica són uns dels principals eixos de Grimaldi Group a l’hora de renovar les naus. Així, els ferris incorporaran un sistema de filtres de gasos, anomenats scrubbers, per a reduir les emissions que emeten els seus motors durant les travessies; i un sistema de bateries que emmagatzemaran electricitat produïda durant la navegació i que la subministraran al vaixell quan es trobi atracat a port, substituint els generadors auxiliars.

Aquest sistema, basat en grans bateries de liti, s’incorpora per primer cop en un ferri d’aquestes característiques. Es tracta d’una aposta innovadora de la naviliera que d’aquesta manera aconseguirà generar zero emissions durant la seva estada a port.

Amb aquesta iniciativa, una de les principals companyies de les anomenades autopistes del mar que operen al Port de Barcelona s’alinea amb els objectius mediambientals de la infraestructura, definits en el seu Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire, que inclou una sèrie d’accions concretes per a minimitzar les emissions de l’activitat portuària en l’entorn.

Més capacitat per a camions, vehicles i passatgers

A més, els cascs dels vaixells seran allargats amb una nova secció transversal de 29 metres amb la qual passaran a tenir una eslora de 254 metres. Un cop finalitzades les obres els vaixells tindran un tonatge brut de 63.000 Tn. i oferiran una capacitat per a 3.500 passatgers, 3.700 metres lineals per a camions i autocars i 3.000 m2 de coberta per a vehicles.

A més de l’allargament de les naus, construïdes els anys 2007 i 2008, i l’ampliació de la seva capacitat, també es realitzarà una completa modernització dels seus interiors i serveis. S’incorporaran nous espais públics dissenyats per a facilitar l’estada dels passatgers durant la travessia, espais pel lleure, un nou restaurant temàtic i un nou self-service amb l’objectiu d’atendre les necessitats de les famílies a bord. En el mateix sentit, es modernitzaran i redimensionaran les instal·lacions de seguretat dels vaixells.