Els experts validen la qualitat de les aigües del Port de Barcelona
En la Jornada sobre la Qualitat de les Aigües i el Sanejament han participat els principals actors relacionats amb el seguiment i les accions de millora de les aigües del Port.

Aquest divendres, 6 de març, el Port de Barcelona ha acollit la primera Jornada sobre la Qualitat de les Aigües i el Sanejament dins de l’entorn portuari. Durant les ponències s’han posat de relleu les bones actuacions i pràctiques que porta a terme el Port de Barcelona i l’aposta decidida per la sostenibilitat i per reduir l’impacte ambiental de la seva activitat.
La trobada ha comptat amb la participació dels principals actors relacionats amb el seguiment i les accions de millora de les aigües amb el propòsit de donar una visió general i oberta de la matèria. Mariona de Torres de l’Agència Catalana de l’Aigua, durant la seva exposició sobre els plans de conca, ha assegurat que “el Port de Barcelona és pioner en controlar l’estat i l’evolució de les seves aigües”. Des del Laboratori d’Enginyeria Marina de la Universitat Politècnica de Catalunya, Marc Mestres ha explicat el projecte SAMOA, un sistema de predicció de les futures corrents marines que hi poden haver en les properes 72h i que permet actuar millor davant de possibles vessaments d’hidrocarburs, en els plans de contingència i en la renovació de les aigües portuàries dins de sistemes semitancats. “El Port de Barcelona va ser dels primers ports de l’Estat en apostar per aquest projecte”, ha destacat Mestres.
La primera Jornada sobre la Qualitat de les Aigües i el Sanejament ha estat inaugurada pel president del grup de treball de Qualitat Ambiental del Consell Rector de la Comunitat Portuària, Eduard Duran, i el responsable del Medi Marí del Port de Barcelona, Javier Romo. Aquest últim ha posat de manifest les actuacions que, des de fa 20 anys, està duent a terme el Port de Barcelona per reduir les pressions sobre les seves aigües i com millorar la seva qualitat. En la seva intervenció, també ha destacat que el Port de Barcelona té un servei de recollida de residus sòlids flotants que està operatiu els 365 dies de l’any i que funciona des de fa més de 50 anys. Aquests residus són en la seva majoria plàstics.
Al llarg del matí, han intervingut altres experts en contaminació de metalls i compostos orgànics, com Arantxa Bartolomé del Laboratori de l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua IDAEA-CSIC; en les masses d’aigua portuària des d’una visió d’ecosistema com Susana Pinedo, del Centre d’Estudis Avançats de Blanes CEAB-CSIC, i Elisabet Berdalet i Ester Garcés, de l’Institut de Ciències del Mar ICM-CSIC. A la jornada també han participat representants dels operadors del Port de Barcelona, com el director de la terminal de CLH, Josep Serra; José Luis Sánchez, de TMA; Ana Conesa d’Ecoimsa; o José Manuel Juárez, patró major de Barcelona, entre d’altres.
Compromís del Port de Barcelona amb el medi ambient
La qualitat de les aigües portuàries és una preocupació comuna entre la major part dels ports europeus i mundials. I el Port de Barcelona no n’és una excepció. Les aigües portuàries són receptores de les descàrregues d’aigües residuals de la zona urbana i industrial de la ciutat i de les activitats del propi port. Per mantenir la seva qualitat, des de fa anys el Port de Barcelona ha impulsat diverses actuacions, a petita i a gran escala, per aconseguir la millora de les aigües.
Com ha explicat Javier Romo a la jornada, algunes de les principals actuacions a nivell infraestructural han estat: la construcció de la nova Xarxa de Sanejament portuària (que recull les aigües residuals generades en totes les instal·lacions i activitats del recinte portuari), la col·laboració en la posada en marxa de la depuradora del Llobregat i l’obertura de la nova Bocana Nord, que ha permès agilitzar la renovació de les aigües internes del Port.
A banda de les grans actuacions, el Port de Barcelona també presta els serveis de recollida de residus flotants de la làmina d’aigua i de vaixells, aquest últim en compliment del conveni internacional MARPOL. I disposa d’un Pla de Contingències per actuar en cas d’incidents de vessament d’hidrocarburs i d’altres substàncies químiques així com procediments específics per actuar en casos d’altres incidències marines.
Aquest compromís del Port de Barcelona amb la qualitat de les seves aigües s’emmarca en un pla d’actuació molt més ampli per impulsar accions a tots els nivells en la lluita contra el canvi climàtic i acomplir els objectius de reducció d’emissions fixats per als anys 2030 i 2050.