El tràfic de líquids a granel al Port de Barcelona es recupera durant el mes d’abril
Canvi de tendència en el tràfic de gas natural, que, juntament amb el gasoil, el fuel i altres productes químics, augmenta compensant part del descens amb el que els líquids a granel van iniciar l’any. El tràfic d’automòbils segueix creixent amb força i gairebé duplica les xifres de l’any passat.
El tràfic de líquids a granel al Port de Barcelona es recupera durant el mes d’abril.

El tràfic de líquids a granel al Port de Barcelona va tornar a créixer amb força al mes d’abril, eixugant així part de la caiguda registrada en les xifres interanuals des de principis d’any. El gas natural ha liderat aquesta recuperació, superant en 14.584 tones les xifres de tràfic de l’any passat, un augment de l’1,1% després de registrar un descens del 46,6% al gener, quan van deixar d’arribar vaixells degut a que els dipòsits estaven plens. També augmenta el tràfic de productes químics (+92.839 tones) i, en menor mesura, el d’olis i greixos, així com el d’adobs. Productes com el gasoli, el fuel o els biocombustibles, malgrat seguir en xifres inferiors a les de 2022, eixuguen part del descens, essent la gasolina l’únic tràfic que manté una tendència a la baixa.
També en la categoria de granels, els tràfics acumulats al mes d’abril en la majoria de sòlids mostren un augment sostingut. És el cas de la fava de soja (+10,9%) i especialment el ciment (+44,9%) i la sal (+72,5%).
Com ja va sent tendència, el tràfic d’automòbils segueix sent un dels que registra uns augments més importants, sumant 266.789 unitats fins a l’abril, un 88,8% més que l’any passat. Tot i augmentar en totes les modalitats, el desembarcament i el trànsit són les operacions que més augmenten, amb increments propers al 200% interanual.
El tràfic total entre gener i abril, però, ha mantingut la tendència a la baixa arran de la contracció dels intercanvis comercials que s’està produint a tot el món i que estan reflectint el conjunt de ports de la regió. Així, en el que portem d’any, han passat pel Port de Barcelona 20,7 milions de tones, un 11,4% menys que a l’abril de 2022. En una línia similar, el tràfic de contenidors ha estat de 1.025.318 TEU (-13%). Els contenidors plens d’importació (-8,7%), d’exportació (-10,5%) i de trànsit (-26,8%) retrocedeixen respecte 2022.
Les UTI (Unitats de Transport Intermodal) baixen un -3,7%, registrant descensos en els intercanvis amb els principals ports mediterranis amb excepció de les Illes Balears, on s’incrementen un 5%.
Els tres primers mesos de l’any han passat pel Port de Barcelona un total de 914.794 passatgers, xifra que significa un creixement del 87,9% respecte al mateix període de l’any 2022. Els passatgers de creuers creixen un 147,6%. Pel que fa als ferris, el nombre de passatgers també ha augmentat, en aquest cas un 36,6%.
Pel que fa a les àrees geogràfiques, els tràfics amb els principals forelands del Port de Barcelona registren descensos, a excepció del Vietnam, la Unió dels Emirats Àrabs i Malàisia, que mantenen una tendència a l’alça.