El Port de Barcelona rep el primer creuer propulsat per gas natural liquat
L’arribada de l’AIDAnova, que ha situat a Barcelona com a port base per les seves infraestructures creuerístiques i de GNL, és un punt d’inflexió en l’estratègia mediambiental del Port.

El Port de Barcelona ha rebut avui l’AIDAnova, el primer creuer del món propulsat per Gas Natural Liquat (GNL). L’arribada d’aquest vaixell constitueix un punt d’inflexió en l’estratègia mediambiental del port, que veu com es materialitza la seva aposta per la sostenibilitat de l’activitat portuària i, més específicament, l’ús de combustibles més nets, com és el cas del GNL.
Amb motiu de l’arribada del creuer s’ha celebrat la cerimònia d’intercanvi de mètopes entre els representants del Port, encapçalats per la seva presidenta, Mercè Conesa, i el president d’AIDA Cruises, Felix Eichhorn i el capità de l’AIDAnova, Boris Becker.
L’AIDAnova és un creuer de darrera generació, de 337 metres d’eslora que, a més de anar propulsat per GNL, incorpora altres mesures per a reduir el seu impacte mediambiental, entre les quals destaca un Sistema Avançat de Qualitat de l’Aire (AAQS). Barcelona s’ha situat com a port base d’aquest creuer gràcies a les seves infraestructures i serveis específics per aquesta indústria, i per les seves infraestructures de GNL.
Port sostenible
El Port de Barcelona està apostant per aquest combustible més net, ja que redueix un 85% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx), comporta una substancial reducció de les emissions de CO2 i elimina per complet les partícules en suspensió i els òxids de sofre. En conseqüència, el Port ja disposa de totes les infraestructures i equipaments necessaris per subministrar GNL a vaixells i avui s’ha realitzat una operativa de bunquering de GNL des de gavarra a l’AIDAnova durant la seva estada a port.
A més, està desenvolupant projectes pilots que demostrin i promoguin la viabilitat del GNL com a combustible de mobilitat, tant per a vaixells com per a camions i maquinària de terminal. Aquestes iniciatives, que estan situant ja al Port com un dels principals hub de subministrament de GNL de la Mediterrània, s’emmarquen en les accions incloses en el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona, que té l’objectiu de minimitzar l’impacte de l’activitat portuària en l’entorn.
L’AIDAnova és el primer creuer propulsat per GNL però la industria creuerística ja ha anunciat o iniciat la construcció de 13 creuers propulsats i operats exclusivament amb aquest combustible. En aquest sentit, el proper mes d’octubre la companyia Costa Grup, a la qual pertany AIDA Cruises i que forma part de Carnival Corporation, la primera companyia de creuers del món, ha anunciat l’arribada a Barcelona del vaixell Costa Smeralda, actualment en construcció, que també serà propulsat per GNL. Tant l’AIDAnova com el Costa Smeralda realitzaran itineraris per la Mediterrània amb base a Barcelona.
La indústria creuerista aposta pel GNL
En el lliurament de la mètopa la presidenta del Port ha recordat que “Barcelona és el primer port de creuers de la mediterrània i d’Europa i que aquesta posició s’ha aconseguit gràcies al treball conjunt desenvolupat durant molts anys per les administracions, el sector privat i la indústria creuerística”. Conesa, que ha posat de manifest l’aposta per la sostenibilitat del Port de Barcelona, aposta que s’està materialitzant en les diferents iniciatives posades en marxa en el marc del Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire de l’enclavament, ha manifestat la seva satisfacció “en constatar que el sector, i en concret Carnival Corporation, comparteixi també la visió del Port de Barcelona i treballa per protegir el medi ambient i promoure la sostenibilitat en la indústria de creuers”.