El Port de Barcelona redueix les tarifes d’estada a les terminals per mitigar l’impacte econòmic produït pel COVID-19

Sensible als sobrecostos que l'estat d'alarma genera als importadors, el Port ha aprovat una tarifa plana que redueix de forma significativa els costos d'estada dels contenidors d'importació.

03 abril 2020
Imatge
Terminals del Port de Barcelona.
Caption
Terminals del Port de Barcelona.

El Port de Barcelona ha aprovat l'establiment d'una tarifa extraordinària d'emmagatzematge de contenidors d'importació per reduir els costos extraordinaris que tenen els importadors a causa de l'estat d'alarma. Des del dia 31 de març de 2020 i fins al pròxim 13 d'abril, els contenidors d'importació que es trobin en les terminals de contenidors de l'enclavament pagaran una tarifa plana de 2 euros per TEU i dia per la seva estada en aquestes terminals. S'ha de respectar, a més, l'actual exempció de pagament durant els primers 5 dies per a les mercaderies que es descarreguin o s'hagin descarregat en les terminals BEST i APMT Barcelona. Per a tots aquells supòsits que queden fora del període comprès entre el 31 de març de 2020 i el 13 d'abril de 2020, així com per als contenidors que ja es trobessin a la terminal des d'abans del passat 14 de març de 2020, es mantindran les tarifes en vigor fins avui.

El Port de Barcelona vol aclarir que aquesta mesura extraordinària és aplicable exclusivament per al tràfic de contenidors plens d'importació que es trobin en les terminals BEST i APMT Barcelona. La resta de tràfics diferents als d'importació i / o amb entrada per qualsevol altra terminal no es veuran afectats per aquesta mesura extraordinària.

La decisió d'aprovar aquesta tarifa plana respon a la situació originada després de l'entrada en vigor del Reial Decret-llei 10/2020, de 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliè que no prestin serveis essencials per tal de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el COVID-19. Aquest Reial Decret-llei implica, en la pràctica, la paralització de totes aquelles activitats que no suposin un servei essencial.

La situació d'absoluta excepcionalitat que estem vivint necessita d'actuacions de calat per evitar, en la mesura del possible, els importants sobrecostos que l'actual estat d'alarma genera a una economia i a unes empreses ja afectades per la crisi i per la paralització obligatòria d’aquestes activitats no essencials.

L'obligat tancament de les empreses comporta conseqüències respecte a la mercaderia d'importació que és rebuda per via marítima a través de les terminals de contenidors del Port de Barcelona, ​​ja que aquesta mercaderia es veu obligada a quedar emmagatzemada a les terminals per imperatiu legal, fent impossible la seva retirada per part dels importadors.

Reducció de tarifa i suspensió del temps d'estada

El Port de Barcelona, ​​sensible a aquesta excepcionalitat, ha considerat necessari revisar l'actual tarifa vigent d'emmagatzematge i que s'aplica a les terminals de contenidors, fixant una tarifa plana extraordinària de 2 euros per TEU i dia durant el període comprès entre el 31 de març de 2020 i el proper 13 d'abril. D'altra banda, durant el període en què estigui vigent aquesta tarifa extraordinària d'emmagatzematge, el temps d'estada dels contenidors també quedarà en suspens i no es computarà per al càlcul de costos d'estada un cop finalitzin les mesures extraordinàries adoptades pel Govern.

Com a exemple, amb l'aplicació d'aquesta nova tarifa plana, un contenidor descarregat el passat 21 de març al Port de Barcelona i que no pugui sortir de la terminal fins al proper dia 20 d'abril es veuria beneficiat amb un estalvi de costos d'estada d'aproximadament un 65%.