El Port de Barcelona participa en el projecte SUPORT per obtenir combustible zero carboni a partir de residus
Aquest projecte d’economia circular, que es desenvolupa en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, pretén revaloritzar el CO2 com a combustible per al transport marítim.
Les instal·lacions del Port de Barcelona han acollit la celebració de l’Assemblea General del SUPORT, en el que també hi participen l’IREC, Aigües de Barcelona, Cetaqua i CIMNE-CENIT.

Les instal·lacions del Port de Barcelona han acollit recentment l’Assemblea General del projecte SUPORT, que es desenvolupa en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència amb fons NextGenerationEU de la Unió Europea i que té com a objectiu l’obtenció de combustible zero carboni a partir de residus orgànics i de fangs de depuradora, revaloritzant el CO2 com a combustible per al transport marítim.
Els socis del SUPORT, subvencionat com a projecte en línies estratègiques del Pla Estatal d’Investigació Científica, Tècnica i d’Innovació 2021-2023 del ministeri de Ciència i Innovació, són: el Port de Barcelona, el centre d’excel·lència en la recerca energètica IREC, Aigües de Barcelona, el Centre Tecnològic de l’Aigua (Cetaqua) i el Centre per a la Innovació en el Transport (CENIT) de l’International Center for Numerical Methods in Engineering (CIMNE).
Els integrants del projecte, iniciat el desembre de 2022 i que finalitzarà el desembre de 2025, treballen per validar diverses tecnologies alternatives per produir un combustible sintètic a partir de residus orgànics i de fangs de depuradora, destinat tant al transport marítim de mercaderies com al de persones i que sigui totalment descarbonitzat. Els combustibles sintètics són uns dels combustibles de zero emissions que serviran per acomplir els objectius de descarbonització del transport terrestre i marítim fixats pel 2050. La seva combustió és neutra en carboni i són una solució per a determinats segments de mobilitat que no poden electrificar-se degut a problemes de pes del transport o a necessitats elevades d’autonomia de subministrament.
El projecte té tres branques principals. Per una banda, Cetaqua treballa en l’obtenció d’hidrogen d’origen biològic amb un procés de dark fermentation de residus orgànics procedents de les depuradores d’Aigües de Barcelona i de residus orgànics del circuït de recollida de residus sòlids urbans, de residus dels mercats municipals i de la recollida de residus Marpol dels vaixells que operen al Port de Barcelona. En aquest grup de treball, el Port de Barcelona i Cetaqua faran un estudi de caracterització quantitativa i qualitativa dels residus disponibles al recinte portuari i a l’Àrea Metropolitana de Barcelona per conèixer la potencialitat de producció d’aquest hidrogen biològic.
Per altra part, el grup liderat per l’IREC treballa en l’obtenció d’un gas de síntesi a partir d’un procés de co-electròlisi d’alta temperatura tipus SOEC del diòxid de carboni (CO2) i de l’aigua regenerada procedents de les depuradores. I la tercera branca del projecte consistirà en la utilització d’aquest gas de síntesi obtingut en el procés anterior per generar gasoil sintètic marí mitjançant un procés químic Fischer-Tropsch dins d’un reactor catalític.
Finalment, el projecte integrarà aquestes tres branques en un únic prototip que ensenyarà la viabilitat d'una producció sostenible de combustible sintètic.
A banda, el Port de Barcelona realitzarà un estudi de demanda dels combustibles alternatius al recinte portuari. Els resultats nodriran l’anàlisi ambiental i tecno-econòmic de la solució proposada realitzat pel CIMNE-CENIT. La idea és analitzar no només els avantatges ambientals que es deriven del projecte, sinó també els potencials clients d’aquests combustibles i els preus de producció i distribució dels mateixos, per garantir el seu atractiu econòmic de cara als possibles usuaris (armadors i altres clients finals).
La participació del Port de Barcelona en el projecte SUPORT s’emmarca en el compromís de descarbonitzar la seva activitat i per això promou i facilita les opcions per obtenir els nous combustibles verds per subministrar als vaixells i a les flotes de transport per carretera. L’obtenció de biocombustibles o combustibles sintètics, com el que s’obtindrà en aquest projecte, permetrà reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle en sectors difícils de descarbonitzar. A més, aquests combustibles es poden usar en els mateixos motors de combustió actuals, pel que l’impacte serà immediat i possibilitarà avançar ràpidament en els objectius de descarbonització”, conclou el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó.