El Port de Barcelona lidera les accions del WPCAP per fomentar l’electrificació de molls

La infraestructura també participa al grup de treball de recerca de combustibles de zero o baix contingut en carboni del World Ports Climate Action Program (WPCAP).

13 agost 2019
Imatge
Vista general del Port de Barcelona.
Caption
Vista general del Port de Barcelona.

El Port de Barcelona lidera el grup de treball Power-to-Ship del World Ports Climate Action Program (WPCAP) amb l’objectiu de fomentar l’electrificació de molls als ports d’arreu del món. La iniciativa, una de les més rellevants del Programa d’Acció Climàtica Portuària Mundial, integra els principals ports internacionals implicats en la reducció d’emissions contaminants i la lluita contra l’escalfament global: Los Angeles, Anvers, Hamburg, Rotterdam i Vancouver, a més de Barcelona.

El cap d’Estratègia del Port de Barcelona, Jordi Torrent, i el cap de Medi Ambient, Jordi Vila, són els representants de la infraestructura en el grup de treball, que també compta amb la col·laboració de l’Institut d’Investigació en Energia de Catalunya (IREC).

La iniciativa abanderada pel Port té diverses fases. Actualment, s’està llençant un estudi a nivell global, entre una quarantena de ports d’arreu del món, per analitzar les diverses alternatives existents per proveir d’energia neta els vaixells durant la seva estada a port i reduir així, substancialment, l’impacte en el canvi climàtic i les emissions contaminants a la ciutat. Els resultats d’aquest estudi es donaran a conèixer, previsiblement, a finals d’aquest 2019.

Posteriorment, s’avaluaran les diverses solucions, avantatges i barreres existents per a cada port i es procedirà a realitzar recomanacions i propostes d’accions concretes a escala global, durant l’any 2020. En aquest tram final serà quan es realitzin proves pilot als diversos ports membres de la iniciativa com ara Barcelona, i s’elaboraran recomanacions globals per a que els ports i molls d’arreu del món implementin solucions zero emissions per lluitar contra el canvi climàtic.

El port de Barcelona també participa en la recerca de combustibles alternatius al fuel

El Port de Barcelona també participa en un altre grup de treball del WPCAP, liderat pels ports de Rotterdam i Vancouver, enfocat a fomentar el desenvolupament de combustibles de zero o baix contingut en carboni com a alternativa més neta als carburants fòssils convencionals que utilitzen actualment els vaixells. Mentre s’estudien les possibilitats i viabilitat d’ús, com a combustible a gran escala, de productes com ara l’hidrogen i el metanol, s’està apostant pel gas natural liquat (GNL) i d’altres combustibles fòssils que ajudin a reduir significativament les emissions de CO2.

WPCAP: una iniciativa mundial per la reducció de les emissions contaminants

El World Ports Climate Action Program (WPCA) és una aliança impulsada, inicialment, per alguns ports líders mundials per lluitar contra el canvi climàtic mitjançant la descarbonització del transport com: Los Angeles, Long Beach, Rotterdam, Hamburg, Anvers, Vancouver i Barcelona, sorgida de la Cimera Mundial d’Acció Climàtica celebrada a San Francisco, el setembre passat. Darrerament, el programa ha tingut l’adhesió d’altres ports d’arreu del món.

El Port de Barcelona, que porta més de dues dècades impulsant accions en defensa del medi ambient, continua compromès en el desenvolupament sostenible del Port i en reduir l’impacte a la ciutat de Barcelona, inserint la mirada local a una de més global.

Entre d’altres mesures, la infraestructura catalana fa anys que treballa en el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona, que té com a objectiu reduir de manera efectiva les emissions contaminants de l’activitat portuària mitjançant diversos projectes. Bona part d’aquestes accions ja s’estan desenvolupant i es basen, entre d’altres, en la promoció del gas natural liquat (GNL) com a combustible alternatiu per a vaixells, maquinària de terminal i camions.

Accions del WPCAP

El Programa d'Acció Climàtica Portuària Mundial se centra en les següents accions específiques:

1. Augmentar l'eficiència de les cadenes de subministrament mitjançant eines digitals.

2. Desenvolupar enfocaments regulatoris comuns i ambiciosos orientats a reduir les emissions en zones geogràfiques més grans.

3. Accelerar el desenvolupament de solucions de subministrament d’energia renovable als vaixells durant la seva estada als ports i d’altres solucions d'emissió zero.

4. Fomentar el desenvolupament de combustibles de baix contingut en carboni i comercialment sostenibles per al transport marítim i d’infraestructures per a l'electrificació dels sistemes de propulsió de vaixells.

5. Impulsar els esforços per a la descarbonització total de les instal·lacions de manipulació de càrrega als nostres ports.