El Port de Barcelona licita la segona de les obres dels nous accessos ferroviaris per un import de 31 MEUR

Les obres seran finançades per la Unió Europea mitjançant el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència-NextGenerationEU.

05 juliol 2022
Imatge
Pantalla acústica y visual para proteger la nidificación de la gaviota de Audouin en la isla del Molino, uno de los extremos de esta obra.
Caption
Pantalla acústica y visual para proteger la nidificación de la gaviota de Audouin en la isla del Molino, uno de los extremos de esta obra.

El Consell d’Administració del Port de Barcelona del passat dimecres ha aprovat licitar la segona de les obres del nou accés ferroviari al port. Les obres del projecte “Nou accés ferroviari. Vies d’accés i expedició/recepció en Nou Llobregat. Serveis afectats i consolidació del terreny”, que ha iniciat el procés de licitació, inclouen tota una sèrie d’actuacions sobre xarxes de serveis i de consolidació del terreny que permetran en el futur l’execució de les obres de superestructura ferroviària.

El pressupost base de licitació d’aquestes obres és de 31.225.648 euros (IVA exclòs), i té un termini d’execució de 24 mesos. Seran finançades per la Unió Europea (UE) dins el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, els anomenats fons NextGenerationEU, gràcies a que compleixen amb els requisits establerts per la UE: és una inversió en intermodalitat i logística; potencia la mobilitat sostenible, segura i connectada; i és un projecte que millora l’accessibilitat, la sostenibilitat, la digitalització i la seguretat als ports.

Els terrenys on s’executaran aquesta obra tenen una molt baixa qualitat portant, incompatible amb les necessitats de la futura infraestructura ferroviària, i per aquest motiu, cal procedir a desenvolupar els corresponents treballs de consolidació. El procediment escollit per aquesta millora de les propietats geotècniques és la precàrrega, tècnica àmpliament emprada en el Port de Barcelona. Així mateix, dins de l’àmbit de les obres es troben importants xarxes de serveis, algunes d’elles de caràcter metropolità, que són afectades pel projecte. Aquestes afectacions es resolen mitjançant el desplaçament dels serveis o mitjançant l’execució d’importants obres de protecció per garantir tant la seva seguretat estructural com la compatibilitat amb les futures obres de superestructura ferroviària. Les obres licitades també inclouen una important obra de drenatge que permetrà laminar els cabals punta mitjançant la seva capacitat d’emmagatzematge.

El projecte inclou tota una sèrie de condicions i restriccions en l’execució de les obres derivades de la importància, característiques tècniques i condicions d’explotació de les xarxes de serveis afectades.

Aquesta obra, la segona dels nous accessos ferroviaris al Port després de la d’execució de la pantalla acústica i visual per a protegir la nidificació de la gavina corsa a l’illa del Molí, és un pas més en les obres tant del nou accés ferroviari com de les terminals ferroviàries a desenvolupar en la zona sud del Port. Un cop finalitzades i juntament amb la societat Train Port Barcelona (amb l’Adif) que s’encarregarà del desenvolupament i gestió del node logístic ferroviari de Barcelona, i del Pla Director Urbanístic de la Terminal Logística Intermodal (pendent d’aprovació definitiva), són la base pel desenvolupament de nous serveis intermodals del Port de Barcelona -basats en els modes marítims i ferroviaris- que facilitaran la creació de solucions logístiques sostenibles i competitives.