El Port de Barcelona inicia els tràmits per connectar-se a la nova Subestació Ronda Litoral

Així ho ha anunciat avui Damià Calvet, president del Port de Barcelona, en la seva compareixença davant la Comissió d’Acció Climàtica del Parlament de Catalunya.

20 abril 2022
Imatge
Imatge de la compareixença del president del Port de Barcelona, Damià Calvet, a la Comissió d’Acció Climàtica del Parlament de Catalunya.
Caption
Imatge de la compareixença del president del Port de Barcelona, Damià Calvet, a la Comissió d’Acció Climàtica del Parlament de Catalunya.

El Port de Barcelona ha iniciat el procediment per sol·licitar l'accés i connexió a una posició per a gran consumidor a la futura Subestació Ronda Litoral de Red Eléctrica un cop aprovada la Planificació de la Xarxa de Transport d’Electricitat 2021-2026 per part del Govern espanyol. La nova subestació de 220 kV estarà ubicada molt a prop del Moll Príncep d’Espanya, en la banda sud de la Ronda Litoral, i la connexió del Port és imprescindible per desenvolupar el projecte Nexigen per a l’electrificació dels seus molls.

Així ho ha anunciat avui Damià Calvet, president del Port de Barcelona, en la seva compareixença davant la Comissió d’Acció Climàtica del Parlament de Catalunya, on ha explicat els plans de l’autoritat portuària per millorar la qualitat de l’aire.

El projecte Nexigen contempla unes inversions de 110 milions d’euros, 20 milions dels quals són necessaris, precisament, per desplegar la xarxa que inclou la Subestació Port, la connexió en alta tensió a la Subestació Ronda Litoral de Red Eléctrica i el desplegament de la xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari. Els altres 90 milions d’euros corresponen a les inversions que es faran en els sistemes OPS (onshore power supply) per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica general un cop estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d’origen 100% renovable.

Des de la Subestació Ronda Litoral s’alimentarà una nova subestació al Port de Barcelona a través d’un cable subterrani d’alta tensió, fent possible el desenvolupament d’una xarxa de mitja tensió al recinte portuari per atendre les noves necessitats de consum elèctric”, explica Damià Calvet.

38% menys de NOx i CO2

Quan el Port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, s’eliminaran 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària. Això representa reduir el 38% del NOx i del CO2 emesos pels vaixells durant la seva estada a moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO2 de tota l’activitat portuària. A llarg termini, l’electrificació dels molls del Port de Barcelona serà una peça clau per assolir l’objectiu de ser un port climàticament neutre el 2050.

A banda de Nexigen, Damià Calvet ha explicat altres passes que el Port de Barcelona està fent per reduir les emissions de les activitats que es desenvolupen als seus molls. De fet, el Port té en marxa des de l’any 2016 un Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire “viu i en constant revisió que adaptem a les necessitats ambientals del nostre entorn”, ha assegurat Calvet.

L’objectiu d’aquest Pla és reduir al màxim les emissions de partícules en suspensió (PM10), òxids de nitrogen (NOx) i altres gasos contaminants procedents de l’activitat portuària i algunes de les accions que s’han realitzat en els darrers anys han estat la promoció del gas natural com a combustible alternatiu de mobilitat per a vaixells, camions i maquinària de terminal; la promoció de la mobilitat elèctrica per a vehicles lleugers; i la implantació de bonificacions als vaixells més respectuosos amb el medi ambient.

En la seva compareixença al Parlament, Damià Calvet ha recordat que el passat 18 de març el Port de Barcelona es va adherir a l’Acord de la Cimera de la Qualitat de l’Aire de Catalunya, un gran pacte de consens que involucra a tots els municipis de més de 20.000 habitants, diputacions, agents socials i econòmics del país. Els acords presos en aquesta Tercera Cimera per a la Qualitat de l’Aire han de ser incorporats com a principis rectors del nou Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire de Catalunya.