El Port de Barcelona i els operadors de creuers creen un grup de treball per agilitar el subministrament d'energia neta als vaixells

El Port de Barcelona, Creuers del Port de Barcelona, Carnival Corporation, Royal Caribbean Group, MSC Cruises, NCL Holding, Viking Cruises i Virgin Voyages han firmat un acord per col·laborar activament en el projecte d'electrificació de molls del recinte portuari.

14 setembre 2022
Imatge
Els representants de les entitats signants de l'acord han coincidit a la fira Seatrade Cruise Med 2022 celebrada a Málaga.
Caption
Els representants de les entitats signants de l'acord han coincidit a la fira Seatrade Cruise Med 2022 celebrada a Málaga.

El Port de Barcelona i els principals operadors del sector de creuers, tant navilieres com terminals, han acordat crear un grup de treball per agilitar la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica general una vegada estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d'origen 100% renovable. Aquest grup treballarà per alinear les infrastructuras a terra amb la disponibilitat de la flota.

La creació d'aquest grup de treball s'emmarca en un acord de col·laboració firmat pel Port de Barcelona, Creuers del Port de Barcelona, Carnival Corp & PLC, Royal Caribbean Group, MSC Cruises, NCL Holding LTD, Viking Cruises i Virgin Voyages que té per objectiu col·laborar activament per executar el projecte de subministrament elèctric als molls del recinte portuari. Es tracta “d'un important pas que confirma el compromís de la comunitat de creuers amb la ciutat de Barcelona i amb el conjunt de la societat”, tal com ha destacat avui Damià Calvet, president del Port de Barcelona, durant la presentació de l'acord, que ha tingut lloc a la fira Seatrade Cruise Med 2022.

En l'acte de presentació de l'acord, Damià Calvet ha estat acompanyat per Javier Rodríguez, General Mànager de Creuers del Port de Barcelona; Michel Nestour, Vicepresident of Global Port and Destination Development EuroMed de Carnival Corp & PLC; Ukko Metsola, Vicepresident Government Relations for Europe and Àsia-Pacific de Royal Caribbean Group; Gianluca Suprani, SVP Global Port Development & Shore Activities de la Cruise Division de MSC Group; Nicolai Skogland, Executive Director - Port Operations and Government Relations de Viking Cruises; Juan Trescastro, Senior Director de Virgin Voyages; Kelly Craighead, presidenta i directora general de CLIA (Cruise Lines International Association), Marie-Caroline Laurent, directora general de CLIA Europe, i Alfredo Serrano, director nacional de CLIA Spain.

Els representants de les entitats signants de l'acord han coincidit a assenyalar la implicació del sector de creuers en la descarbonització del transport marítim i han subratllat que la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica d'origen renovable al Port de Barcelona eliminarà de forma significativa les emissions. Aquesta col·laboració entre el sector públic i el privat permetrà complir els requisits europeus de disponibilitat de connexió elèctrica a terra per als vaixells el 2030.

Marie-Caroline Laurent, en representació del sector, ha assegurat que “aquest acord entre el Port de Barcelona i les navilieres és un important exemple de com s'està accelerant la col·laboració amb l'objecte d'aconseguir els ambiciosos objectius climàtics que ens hem fixat. L'equipament dels nostres vaixells amb sistemes que permeten la connexió a la xarxa elèctrica a terra és un cas de turisme responsable en benefici de les comunitats locals que visitem”.

Segons càlculs del Port de Barcelona, l'electrificació de tots els punts d'atracada dels creuers, el moll Prat i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa suposarà l'eliminació de 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l'activitat portuària. És a dir, es reduirà el 38% del NOx i del CO2 emès pels vaixells durant la seva estada en moll i s'eliminarà el 22% de les emissions de NOx i CO2 de tota l'activitat portuària.

Nexigen, nom que rep el projecte d'electrificació de molls del Port de Barcelona, requereix una inversió de 110 milions d'euros i és una peça clau per assolir l'objectiu de ser un port climàticament neutre en el 2050. Els primers creuers es connectaran a la xarxa elèctrica del port el 2026.