El Port de Barcelona i el Grup Grimaldi signen un acord per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica

Els vaixells de Trasmed GLE es connectaran a la xarxa elèctrica un cop el Port desenvolupi el projecte pilot d’electrificació del moll de Sant Bertran.

28 febrer 2022
Imatge
El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, i el president del Grup Grimaldi, Emanuel Grimaldi.
Caption
El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, i el president del Grup Grimaldi, Emanuel Grimaldi.

El Port de Barcelona i el Grup Grimaldi han signat aquest divendres a Roma un acord per connectar els vaixells de Trasmed GLE, companyia que pertany al grup italià, al sistema OPS de subministrament elèctric que s’instal·larà al moll de Sant Bertran de Barcelona. Els encarregats de rubricar l’acord han estat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, i el president del Grup Grimaldi, Emanuel Grimaldi.

L’acord formalitzat té tres objectius principals: establir un full de ruta que defineixi el pla d'actuació per implementar la prova pilot OPS a la terminal, responent a l'interès i compromís del Grup Grimaldi de connectar els vaixells; realitzar un estudi de compatibilitat que asseguri la connexió entre el moll i els vaixells, i definir un procediment operatiu conjunt que fixi totes les accions de connexió/desconnexió juntament amb els agents implicats.

Projecte Nexigen

El Port de Barcelona va presentar dimarts passat el seu projecte Nexigen per electrificar els molls del recinte portuari. Es tracta d’un projecte clau per descarbonitzar l’activitat portuària i millorar la qualitat de l’aire que suposarà una inversió de 110 milions d’euros. L’objectiu del Port de Barcelona és tenir electrificats l’any 2030 tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, eliminant 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària, reduint el 38% del NOx i del CO2 emesos pels vaixells durant la seva estada a moll.

Dintre de la fase 0 de Nexigen està previst treure a licitació durant el proper mes d’abril el projecte pilot d’electrificació del moll de Sant Bertran de Barcelona, on operen els vaixells de Trasmed GLE, amb la idea de poder connectar els primers ferris a finals de 2023 o principis de 2024.

“El Port de Barcelona és un agent actiu en la descarbonització de l’activitat marítima, portuària i logística. Per aconseguir un transport marítim climàticament neutre necessitem, però, la complicitat dels nostres clients i concessionaris i la firma, avui, d’aquest acord amb el Grup Grimaldi és un clar exemple d’aquesta complicitat i del compromís de tot el sector, també de les navilieres, per aconseguir transformar la qualitat de l’aire que respirem”, ha assegurat Damià Calvet després de la formalització de l’acord. El president del Port de Barcelona ha agraït a Grimaldi el seu compromís continuat amb els projectes que es desenvolupen al recinte portuari per reduir les emissions.

Emanuel Grimaldi, ha destacat que “l’acord signat avui amb l’Autoritat Portuària de Barcelona suposa un pas més en el camí cap a la descarbonització del transport marítim que les nostres navilieres ja emprenen des de fa temps. El Grup Grimaldi sempre ha apostat per la reducció contínua de les emissions dels seus vaixells i avui en dia compta a la seva flota amb diversos vaixells amb tecnologia Zero Emission in Port, gràcies a la instal·lació a bord de megabateries que  permeten no emetre substàncies nocives a l’atmosfera quan estan atracats al moll”. I afegeix que “la col·laboració amb l’Autoritat Portuària de Barcelona pretén estendre aquesta possibilitat també als vaixells de Trasmed GLE a través del sistema OPS, permetent així al Grup i a la seva flota confirmar el seu lideratge en el sector del transport sostenible”.