El Port de Barcelona i Adif inicien els tràmits per a desenvolupar i gestionar conjuntament el node logístic ferroviari de Barcelona
La suma de coneixement i capacitat de gestió dels socis permetrà a Train Port Barcelona optimitzar les inversions i realitzar una gestió eficient dels recursos amb l’objectiu d’oferir serveis més competitius.

Els Consells d'Administració del Port de Barcelona i Adif han aprovat sol·licitar les autoritzacions pertinents per a la constitució de la societat mercantil estatal (S.M.E.) que s'encarregarà del desenvolupament i gestió del node logístic ferroviari de Barcelona. La societat, denominada Train Port Barcelona, SA, S.M.E., estarà participada al 50% per Adif i el Port de Barcelona.
Les infraestructures que conformen el node logístic de Barcelona, previst en aquest protocol, són les terminals ferroviàries ubicades en l'antiga llera del riu Llobregat i en la ribera nord del riu actual, el complex ferroviari de Can Tunis, la Terminal Intermodal i Logística de La Llagosta, la Terminal Intermodal del Port de Barcelona i la Terminal Intermodal d’Autopista Ferroviària, o ferroutage.
Train Port Barcelona realitzarà les següents activitats:
- La gestió i explotació del Centre de Gestió Ferroportuari de Barcelona (CGFB), on es realitza la planificació i coordinació de la prestació de serveis entre l'estació de Can Tunis i les terminals ferroviàries del Port de Barcelona.
- La prestació de serveis de maniobra i operacions de tren.
- La construcció i explotació de la futura Terminal Intermodal del Port de Barcelona -de 13,8 Ha. de superfície i amb una inversió prevista superior als 22 milions d'euros-, que comptarà amb una platja de quatre vies, dues grues pòrtic i una zona d'emmagatzemament de contenidors.
- L'explotació de la Terminal Intermodal i Logística de La Llagosta, situada a 20 quilòmetres del Port, en la qual s'invertirà 25 milions d'euros en una primera fase per a disposar d'una platja de quatre vies, dues grues pòrtic i una zona d'emmagatzemament de contenidors en una superfície de 14,5 ha.
Així mateix, es preveu que Train Port Barcelona entri en l'accionariat de la futura terminal de ferroutage, que es construirà en l'antiga llera del Llobregat amb una participació minoritària.
La societat construirà i explotarà la Terminal Intermodal del Port de Barcelona en règim de concessió de domini públic i explotarà la Terminal Intermodal i Logística de La Llagosta en règim d'arrendament, en ambdós casos per un termini de 50 anys.
La suma de coneixement i capacitat de gestió del Port de Barcelona i Adif permetrà a Train Port Barcelona realitzar la planificació i el desenvolupament d'aquestes grans infraestructures de forma coordinada, optimitzant les inversions. El treball conjunt permetrà també convertir aquesta societat en interlocutor davant dels operadors ferroviaris i les terminals ferroportuàries i realitzar una gestió eficient dels recursos, per reforçar el servei competitiu al client final.
La constitució de Train Port Barcelona estava prevista en el protocol de col·laboració per a impulsar la construcció dels nous accessos sud, viari i ferroviari del Port de Barcelona firmat pel Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya, ADIF, Ports de l'Estat i el Port de Barcelona l'octubre de 2020 i haurà de ser aprovada pel Consell de Ministres.