El Port de Barcelona es posiciona davant les navilieres com un enllaç ágil entre el Sudest Asiàtic, Europa i el nord d’Àfrica
La subdirectora general de Comercial i Màrqueting del Port de Barcelona, Carla Salvadó, manté reunions de treball amb ONE, Maersk i Evergreen.

El Port de Barcelona és un hub àgil i eficient per a la redistribució de les mercaderies que es mouen entre el Sudest Asiàtic, Europa i el nord d’Àfrica. Això posiciona al recinte portuari com un hub idoni per a les mercaderies que es mouen des dels ports tailandesos cap a aquestes zones, garantint als exportadors importants estalvis en temps, costos i emissions. Aquest és un dels principals missatges que la subdirectora general de Comercial i Màrqueting del Port de Barcelona, Carla Salvadó, acompanyada per Núria Burguera, directora de Comunicació, i Luz Pérez, respresentant del Port de Barcelona al Sudest Asiàtic, ha volgut transmetre aquesta setmana a les principals navilieres que operen al país.
Carla Salvadó, Núria Burguera i Luz Pérez han mantingut, en el marc de la Missió Empresarial del Port de Barcelona a Tailàndia, reunions de treball amb les navilieres ONE, Maersk i Evergreen. En el cas de ONE, les representants del port català es van reunir amb el director general de ONE Tailàndia, Yasutaka Ikeda, i el director d'Operacions, Tamrong Chotjinda, a qui la subdirectora general de Comercial i Màrqueting va explicar que, gràcies als bons serveis tant marítims com ferroviaris i de short sea shipping, el Port de Barcelona pot abastir en un temps reduït un mercat de 400 milions d'habitants.
El Sudest Asiàtic s’està configurant com una important zona complementària a la Xina per a les manufactures. A Tailàndia, actualment, hi ha moltes empreses manufactureres que s'hi instal.len i necessiten serveis logístics òptims per a posicionar les mercaderies als mercats exteriors, el que fa que s’obrin importants perspectives de futur.
La naviliera ONE té dos serveis setmanals que uneixen Tailàndia amb Barcelona via Singapur i és un aliat molt important del Port de Barcelona i dels seus clients per servir tot el mercat de l’Extrem Orient.
En el cas de Maersk, aquesta naviliera serveix el tràfic del Sudest Asiàtic amb Barcelona amb el servei setmanal AE-11 via Singapur que complementa amb 4 serveis feeder de Sealand per distribuir les mercaderies per diferents ports de Turquia i el Nord d'Àfrica, reforçant el posicionament del Port de Barcelona com a hub per al mercat asiàtic i punt de distribució per a tota la Mediterrània. Maersk gestiona des de Bangkok els mercats de Tailàndia, Singapur, Vietnam i Malaisia. Aquest fet dona als responsables d’aquesta oficina de la naviliera una visió global del desenvolupament i perspectives de futur de la regió. Les mercaderies que surten des de Tailàndia cap a Barcelona embarquen al Port de Laem Chabang, on la companyia disposa d’una terminal i també posa a disposició dels clients un gran magatzem, ubicat entre Bangkok i el recinte portuari per oferir un servei òptim.
La delegació del port ha visitat també la naviliera Evergreen, on ha estat rebuda pel president d'Evergreen Thailand, Eddy Lin; el director general de la zona Europa i Mediterrani, Prasit Ithikumjorn; i la vice-presidenta de desenvolupament de negoci, Orawan Nakapanant, entre altres directius.
Durant la reunió s’ha presentat el posicionament estratègic del Port de Barcelona, capaç de donar servei als forelands europeu i mediterrani de Tailàndia. En aquest sentit, s’ha destacat que els principals productes d'import i export entre Tailàndia-Barcelona coincideixen amb els principals clusters industrials del hinterland natural del Port. Els directius d'Evergreen han demostrat un gran coneixement del mercat europeu i han mostrat la seva disposició a seguir treballant per augmentant els tràfics entre el Sudest Asiàtic i Barcelona.
Els responsables d’Evergreen, que actualment té 1 servei setmanal entre el Far East i BCN, anomenat MEX 1 via Port Kelang, han explicat que la seva aposta per Barcelona s’ha reafirmat després de la pandèmia, quan la tasca realitzada pel conjunt de la Comunitat Portuaria de Barcelona va permetre el correcte funcionament de les cadenes logístiques, a diferència del que va succeir en altres ports del món.
Gràcies a que els hinterlands del Port de Barcelona i de Tailàndia tenen productes similars (químics, cautxú, agroalimentari, maquinària), hi ha una gran complementarietat i un bon equilibri entre importacions i exportacions.
Duanes i innovació, protagonistes dels seminaris tècnics
Dintre de les activitats que s’han desenvolupat avui en el marc de la Missió Empresarial del Port de Barcelona a Tailàndia, els seminaris tècnics sobre Duanes i Innovació han facilitat l’intercanvi d’informació i han reforçat el compromís entre els operadors catalans i tailandesos.
En l’àmbit de la Duana, Tailàndia està avançant en la implantació de la figura d’Operador Econòmic Autoritzat (OEA) i compta amb 399 OEAs certificats, un aspecte en què l’Estat Espanyol, juntament amb la resta de països de la Unió Europea (UE), ja está plenament consolidat, amb 851 OEAs certificats. El desenvolupament del programa OEA aporta avantatges significatius en el desenvolupament de l’activitat relacionada amb el comerç internacional, degut a la seva condició de socis fiables de la Duana, com ha recordat Antonio Llobet, president del Col·legi d’Agents de Duanes de Barcelona (COACAB) i de l’Associació Internacional d’OEAs Duaners i Logístics.
Tailàndia té actualmente acords de reconeixement mutu de la figura de l’OEA amb Hong Kong, Xina, Corea del Sud, Singapur, Austràlia i Japó. I treballa per ampliar els acords amb altres països.
En aquest seminari, José Carlos Llagostera, administrador de la Duana de Barcelona, va posar de manifest el paper principal que té aquesta Duana dintre de tot el sistema duaner de l’Estat Espanyol. “Som la Duana més important d'Espanya quant a valor de les mercaderies despatxades. A finals d'any, el valor total rondarà els 80.000 milions d'euros. El 80% d’aquests despatxos corresponen a mercaderia que es mou al Port de Barcelona”, va explicar Llagostera.
Pel que fa als intercanvis entre Tailàndia i l’Estat Espanyol despatxats a la Duana de Barcelona, l’any 2021 es van despatxar mercaderies per valor de 366 milions d'euros en importacions procedents de Tailàndia i 215 milions d'exportacions des d'Espanya. Aquest any, fins al 5 d'octubre, “portem despatxats 285 milions d'euros d’importacions i 165 milions d'euros d’exportacions i creiem que fins a final d'any superarem els números de l'exercici anterior”, va explicar l’administrador de la Duana.
En les intervencions del seminari sobre innovació s’ha posat de manifest la necessitat d’avançar en la digitalització per facilitar i fer més àgils els processos del comerç internacional i de les seves cadenes logístiques. Santiago García-Milà, subdirector general d’Estratègia i Innovació del Port de Barcelona, ha explicat als assistents tailandesos com està desenvolupant el Port el seu Pla d’Innovació i els ha convidat a assistir a l’edició d’enguany de l’Smart Ports: Piers of the Future per conèixer de primera mà les iniciatives més innovadores que desenvolupen actualment alguns dels grans ports internacionals.