El Port de Barcelona es consolida com a porta d’entrada de vehicles xinesos a Europa amb la incorporació de nous vaixells car-carrier

El 81% dels vehicles exportats de la Xina a Espanya i el 13% a Europa van entrar per Barcelona durant el 2024.

Els vaixells de la sèrie Aurora de Höegh Autoliners, preparats per funcionar amb amoníac verd i ser zero emissions de CO2, operen regularment a Barcelona.

08 agost 2025
Imatge
El vaixell Höegh Australis durant l’operativa de càrrega i descàrrega al Port de Barcelona.
Caption
El vaixell Höegh Australis durant l’operativa de càrrega i descàrrega al Port de Barcelona.

El Port de Barcelona està reforçant la seva posició estratègica en el comerç internacional de vehicles gràcies a diferents factors: la seva localització al sud d’Europa i de la Mediterrània; l’arribada de nous serveis regulars que incrementen la connectivitat marítima d’aquest tipus de tràfic; la construcció, i futura posada en servei, de la tercera terminal d’automòbils operada pel grup NYK; i la completa oferta intermodal -marítima, ferroviària i terrestre- i de serveis específics per a l’automoció que permet fer arribar de forma ràpida, fiable i sostenible els vehicles fins als seus destins finals. 

Avui ha fet escala al Port de Barcelona el vaixell Höegh Australis, un dels car-carriers més grans del món. És un dels quatre vaixells de la sèrie Aurora de la naviliera Höegh Autoliners, que ha inclòs Barcelona en les escales dels seus serveis regulars que connecten Europa amb els grans ports asiàtics, reforçant notablement el corredor logístic Shanghai-Barcelona per al tràfic de vehicles nous. 

El Port de Barcelona s’ha consolidat com a principal porta d’entrada de vehicles xinesos a Espanya i ha esdevingut un node logístic clau per a Europa. El 2024, el 81% dels vehicles exportats de la Xina a Espanya van entrar pel port català, així com el 13% dels que van arribar al conjunt del mercat europeu. 

L’arribada d’aquestes naus, posades en servei recentment, fan que el Port de Barcelona avanci en dos àmbits importants: la connectivitat i l’eficiència logística i la sostenibilitat. 

Els vaixells de la serie Aurora tenen 14 cobertes i una superfície de càrrega de 75.000 m2 que els dona una capacitat per a 9.100 CEUs (car equivalent units). Tenen les cobertes reforçades, fet que els permet carregar vehicles elèctrics en tota la nau. La seva rampa, preparada per a carregar fins a 375 tones, i la coberta principal, de 6,5 metres d'alçada, permeten la càrrega de tot tipus d'equips i maquinària pesada. Aquest increment de capacitat per escala provocarà, previsiblement, que el percentatge de vehicles que arriben a Barcelona en contenidor i v-racks -la majoria provinents de la Xina- retrocedeixi perquè aquestes unitats es transportaran en car carriers. 

L’arribada d’aquestes naus suposa també un pas endavant per a reduir les emissions del transport marítim i de l’activitat portuària a Barcelona. Els vaixells de la sèrie Aurora incorporen la tecnologia més avançada per a reduir les seves emissions: són vaixells propulsats per gas natural liquat (GNL) que redueixen un 58% les seves emissions respecte als car-carriers en servei fins ara. Està previst que aquests vaixells comencin a navegar amb amoníc verd a partir del 2027, fet que els convertirà en vaixells zero emissions de CO2. A més, són naus que incorporen sistemes d’Onshore Power Supply (OPS), fet que les permetrà connectar-se a la xarxa elèctrica dels molls quan estiguin atracades al Port de Barcelona. 

Barcelona, al top 5 europeu de tràfic de vehicles 

El Port de Barcelona va ser el cinquè port europeu en tràfic de vehicles acabats durant l’exercici 2024 gràcies a oferir una de les infraestructures especialitzades en aquest tràfic més avançades i competitives del continent. Actualment, compta amb dues terminals dedicades al transport de vehicles nous, Autoterminal i Setram, a les quals se sumarà l’any 2027 una tercera terminal, adjudicada al grup NYK (Nippon Yusen Kabushiki Kaisha), que incorporarà la primera gran sitja per a vehicles automatitzada d’Europa. Amb aquestes tres terminals, el Port de Barcelona disposarà d’unes 120 hectàrees dedicades exclusivament a aquest tipus de tràfic, reforçant així el seu lideratge logístic i la seva capacitat per atendre la demanda creixent del sector de l’automoció. 

A més d’aquestes infraestructures especialitzades i en creixement al mateix port, Barcelona concentra una oferta intermodal i de serveis específics per a l’automoció que permet fer arribar de forma ràpida, fiable i sostenible els vehicles fins als seus destins finals a Europa i al Mediterrani. La combinació dels serveis marítims regulars ro-ro i ferris amb els principals ports de la regió; d’una àmplia oferta de transport per carretera especialitzat en vehicles i d’una creixent oferta ferroviària (prop del 50% dels vehicles que entren o surten del port per terra ja ho fan en tren) és un dels principals factors que ha consolidat al Port de Barcelona com a hub de distribució europeu.