El Port de Barcelona es consolida com a pol d’atracció per a inversors globals

El Consell d’Administració del Port de Barcelona ha aprovat avui quatre acords rellevants que impulsen la competitivitat portuària, el desenvolupament logístic, la sostenibilitat i la modernització d’instal·lacions.

MSC entrarà a la terminal BEST; Lidl completarà el seu hub per a Europa a la ZAL; s’avança en el desenvolupament del Pla Nexigen amb l’OPS de la nova terminal de Royal Caribbean i Marriott International amplia el termini de gestió de l’Hotel W.

25 juny 2025
Imatge
BEST mantindrà el seu caràcter de terminal pública, oberta a l’ús general.
Caption
BEST mantindrà el seu caràcter de terminal pública, oberta a l’ús general.

El Consell d’Administració del Port de Barcelona, celebrat avui, ha aprovat quatre acords rellevants que impulsen la competitivitat portuària, el desenvolupament logístic, la sostenibilitat i la modernització d’instal·lacions dins del recinte portuari i que refermen l’aposta clara dels grans operadors globals pel port de la capital catalana. Les operacions que han obtingut avui llum verda per part del Consell d’Administració del Port facilitaran l’entrada d’MSC a Tercat a través de TiL; l’ampliació del hub per a Europa de Lidl; la licitació de l’OPS de la futura terminal de Royal Caribbean i la renovació integral de l’Hotel W, propietat de Marriott International. 

Transmissió del 50% de les accions de Tercat a TiL 

S’ha autoritzat la transmissió del 50% de les accions de Terminal Catalunya, SAU (Tercat) per part de Barcelona Europe South Terminal (BEST) a Terminal Investments Limited Holding (TiL), empresa participada majoritàriament per MSC, primer grup navilier mundial. Aquesta operació reforça la col·laboració entre dos grans operadors internacionals i manté el caràcter de terminal oberta a l’ús general. L’acord inclou condicions específiques per garantir la no discriminació entre usuaris, la continuïtat del servei i el compliment de les obligacions concessionals, així com el manteniment dels compromisos assumits per Tercat en el seu moment en relació amb la qualitat dels serveis de la terminal i de la seva competitivitat, tant en l'àmbit nacional com internacional. Aquesta autorització queda supeditada al que dictaminin les autoritats de la competència que corresponguin. 

Concessió a CILSA per construir una nova nau per a Lidl 

El Port de Barcelona ha atorgat a Centro Intermodal de Logística, SA (CILSA) una concessió administrativa de 99.135 m² a la ZAL Prat, ocupades antigament per l’empresa TOTAL, per a la construcció d’una nau logística destinada a l’emmagatzematge amb tràfic marítim. La concessió del Port a Cilsa té una durada de 34 anys, prorrogables. El projecte, que suposarà una inversió de 42,1 milions d’euros, ha superat tots els tràmits administratius i d’informació pública sense al·legacions. 

La nau, de 55.000 m2 de superficie logística i una alçada de 15 metres -superior al que és habitual en les naus logístiques-, estarà operada per Lidl, amb qui CILSA ha signat un precontracte vinculant per un termini de 15 anys prorrogables. Les grans dimensions de la nau reflecteixen la importància d’aquest projecte, que complementarà les dues naus que actualment controla Lidl a la ZAL Port. Un cop aquesta nova nau entri en funcionament, Lidl passarà a gestionar un total de 165.000m2 en aquesta zona. Lidl és actualment la cadena líder de distribució a Europa. 

Licitació del sistema OPS per a la Terminal G de creuers 

El Consell d’Administració també ha aprovat avui la licitació del projecte per a la instal·lació del sistema Onshore Power Supply (OPS) a la Terminal G de creuers, atorgada en concessió a Royal Caribbean Group a través de Catalonia Cruise Terminal G, S.L.. Aquest OPS és peça clau en l’estratègia de sostenibilitat ambiental de la terminal, permetent la connexió elèctrica dels vaixells a terra mentre estan atracats, reduint al mínim les emissions contaminants. La previsió és que pugui estar en funcionament a finals de 2027. 

El contracte “claus en mà”, amb un pressupost de 12,6 milions d’euros, inclou la redacció del projecte executiu, la construcció de la infraestructura elèctrica i el servei de connexió, desconnexió i manteniment durant els dos primers anys, amb possibilitat de pròrroga fins a cinc anys. Aquesta licitació ha de rebre l’autorització del Consell de Ministres. Fins ara, el Port de Barcelona ha adjudicat 44 milions d’euros en projectes del Pla Nexigen d’Electrificació de Molls des de l’any 2021. 

Aquest OPS funcionarà connectat a la nova xarxa de mitja tensió que es desplegarà arreu del Port de Barcelona amb l’objectiu d’electrificar els principals molls. El pal de paller d’aquesta xarxa, la subestació Port, entrarà en funcionament a principis de 2027 i juntament amb la perforació submarina entre el moll de l’Energia i el moll Adossat, també en construcció, farà possible el subministrament necessari per electrificar les terminals de creuers. 

L’Hotel W es renovarà completament, ampliant Marriott el termini de la seva gestió 

El Consell d’Administració també ha aprovat l’addenda al contracte d’arrendament entre Nova Bocana Barcelona, SAU (NBB) i CIGAHOTELS España, SL, gestora de l’Hotel W Barcelona i que forma part de Marriott International, primer grup hoteler mundial. L’acord preveu una pròrroga de 10 anys, amb opció a 5 anys més, fins al 2041, i una renovació integral d’habitacions, zones comunes i instal·lacions de l’hotel, amb l’objectiu de continuar sent un referent en el món i consolidant així l’aposta tant de la societat concessionària com de l’operador en el Port de Barcelona. Les obres hauran de ser aprovades prèviament pel Port de Barcelona i no afectaran les condicions de la concessió.