El Port de Barcelona construirà tres nous punts d’atracada destinats principalment a combustibles verds per un import de 124 MEUR

La inversió prevista en la construcció d’aquests tres nous punts d’atracada, ubicats al moll de l’Energia, és de 124 milions d’euros.

Aquesta nova actuació del Port de Barcelona en la seva àrea sud ha de ser aprovada pel Consell de Ministres abans de sortir a licitació.

26 març 2025
Imatge
Passatgers de creuer al Port de Barcelona.
Caption
Passatgers de creuer al Port de Barcelona.

El Consell d’Administració del Port de Barcelona ha donat avui llum verda a l’inici de l’expedient per construir tres nous punts d’atracada per a líquids a granel a la cara est del moll de l'Energia, similars a l'actual atracador 34B. Aquestes instal·lacions es destinaran principalment a la càrrega i descàrrega dels nous combustibles sostenibles que han de permetre la descarbonització del transport i la logística. La inversió prevista és de 124 milions d’euros. 

La construcció d’aquests tres nous punts d’atracada, així com l'ampliació del fossat existent per garantir l'adequada connexió dels braços de descàrrega a les instal·lacions industrials que operen al moll de l'Energia, té un període d’execució de 38 mesos. 

Els denominats nous atracadors 34 del moll de l'Energia són necessaris per augmentar la capacitat de descàrrega i ordenar els tràfics per tipus de producte en aquestes instal·lacions, oferir un millor servei tant als vaixells com a les terminals que operen a la infraestructura, i reforçar el paper del Port de Barcelona com a hub energètic del sud d'Europa i de la Mediterrània. Un cop aquests punts d’atracada estiguin operatius, juntament amb el futur atracador 35 tipus pantalà, es procedirà a la remodelació dels actuals atracadors 32, que posteriorment es destinaran en exclusiva a la càrrega i descàrrega de químics i agroalimentaris líquids a granel, així com a la construcció d’un punt d’atracada exclusiu per a car-carriers. 

El Port de Barcelona inicia la licitació per a la instal·lació del sistema EES de control de fronteres 
El Consell d'Administració del Port de Barcelona també ha aprovat avui iniciar el procediment per a l’adquisició, instal·lació i manteniment de l’equipament automatitzat de control de fronteres europeu, que inclou l’Exit Entry System (EES) i el Sistema Europeu d’Informació i Autorització de Viatges (ETIAS). 

Aquests sistemes automatitzats de control de persones a la frontera, establerts en el Reglament 2018/1240 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de setembre de 2018, han d’implementar-se a tots els ports de titularitat de l’Estat espanyol. L’EES i l’ETIAS defineixen la forma en què es realitzen les entrades i sortides en un control fronterer i obliguen a fer un registre electrònic de les dades (biomètriques i d’empremtes) i de la documentació (passaport i DNI) dels ciutadans de fora de la UE. 

El procediment aprovat avui inclou el subministrament, instal·lació, posada en operació i manteniment de l'equipament necessari; l'adaptació dels espais i infraestructura de les terminals afectades al port, així com un servei auxiliar d'informació destinat a facilitar l'entrada de persones a través del pas fronterer. La infraestructura necessària comprèn portes automàtiques, quioscos d'autoservei i tauletes de supervisió i verificació, així com sistemes de videovigilància, senyalització digital i elements de separació dels fluxos de persones, entre d’altres. L’empresa adjudicatària també haurà de proveir els habitacles de control: contenidors equipats amb tecnologia EES i cabines en els punts de control manual. Les terminals del Port de Barcelona que incorporaran aquest sistema de control de fronteres són les terminals C, E, G i H de creuers i les terminals de ferris. 

El pressupost base d’aquesta licitació és d’11,5 MEUR (IVA inclòs) i per un termini de dos anys, més dues possibles pròrrogues anuals. 

El Port de Barcelona atorga una concessió a WTCB per desenvolupar el projecte BlueTechPort 
El Consell d'Administració del Port de Barcelona també ha aprovat atorgar una concessió administrativa de 15.723 m² a la societat World Trade Center Barcelona, S.A. (WTCB) per al desenvolupament i explotació del projecte BlueTechPort, dedicat a acollir startups d’innovació tecnològica centrades en l’economia blava. 

WTCB realitzarà la reforma i rehabilitació integral de les antigues naus situades al moll de Sant Bertran i explotarà el complex per un termini de 36 anys. 

El Port de Barcelona presentarà aquest projecte durant els propers dies.