El Pla Estratègic 2025 del Port Vell preveu inversions de prop de 55 milions d’euros en l’àmbit ciutadà del Port de Barcelona

Aquest Pla incrementarà la superfície del Port Vell en més d’un 25%, fins a 76 hectàrees, guanyant 16 noves hectàrees obertes a la ciutadania.

Mercè Conesa: “El Pla Estratègic 2025 vol crear un marc sòlid que permeti ser d’utilitat per a construir el futur d’èxit que tothom desitja per Barcelona. Traslladem el New Green Deal europeu al Port Vell”.

31 juliol 2020
Imatge
Imatgn del render de refugis climàtics del Port Vell.
Caption
Imatgn del render de refugis climàtics del Port Vell.

El Port Vell acaba de dotar-se amb un Pla Estratègic 2025 que fixa les actuacions de futur de l’àrea ciutadana del Port de Barcelona i que preveu unes inversions aproximades de 55 milions d’euros a curt i mitjà termini, de les quals el 67% correspondria a inversió pública i el 33% a inversió privada. Així, el Port de Barcelona serà el responsable d’inversions per valor d’uns 37 milions d’euros i els 18 milions restants correspondran a inversors privats.

Els projectes contemplats dins d’aquest Pla Estratègic 2025 del Port Vell permetran guanyar 16 hectàrees d’espais públics per a la ciutadania, incrementant la superfície d’aquest àmbit del Port de Barcelona en més d’un 25%, passant de les actuals 60 hectàrees de superfície a 76 hectàrees.

La inversió total que es farà en l’àmbit del Port Vell superarà, però, aquests 55 milions d’euros previstos a curt i mitjà termini perquè en aquesta xifra no estan contemplades dues operacions urbanístiques de gran envergadura: la reforma urbanística dels molls de Barcelona i Drassanes i el trasllat de l’estació ferroviària de mercaderies de Morrot.

En el primer cas, aquesta actuació suposarà el trasllat al moll Adossat de les actuals terminals de creuers i de la terminal de ferris situades en la zona del World Trade Center, guanyant 1,5 hectàrees de nous espais públics enfront del mar.

Pel que fa al trasllat de l’estació ferroviària de mercaderies de Morrot, es tracta d’un projecte que pretén transformar el territori entre la muntanya de Montjuïc, la Ronda Litoral i el Port de Barcelona, oferint nous espais d’activitats per què es converteixin en la porta d’entrada a la ciutat des del mar. El trasllat de l’estació ferroviària de mercaderies del Morrot a l’antiga llera del riu Llobregat i la reubicació de la Ronda Litoral alliberaran 11,5 hectàrees de superfície que es dedicaran a usos logístics, terciaris i educatius vinculats al sector nàutic.

Tampoc es contemplen en els 55 milions d’euros d’inversions els 50 milions d’inversió privada que suposaria l’Hermitage, un centre de difusió cultural que el Port de Barcelona defensa no només perquè generaria uns 377 nous llocs de treball, segons un estudi de l’Institut Municipal de Cultura, sinó perquè es tracta d’un projecte que reforça dos dels aspectes més valorats de Barcelona: la cultura i l’arquitectura. La intenció del Port de Barcelona és seguir negociant amb l’Ajuntament per trobar plegats el millor encaix possible de l’Hermitage en la Nova Bocana i en la ciutat.

El Pla Estratègic 2025, aprovat pel Consell d’Administració del Port Vell, aposta clarament per la sostenibilitat des d’un triple vessant −social, mediambiental i econòmic−, fet que es reflecteix en els tres eixos bàsics del document i que marquen els diferents projectes: la creació d’un entorn sostenible, el reforç del model de gestió integrador i impulsor de la singularitat d’aquest espai; i la dinamització econòmica, aspecte aquest últim clau en aquests moments de pandèmia en els quals es necessita reconstruir l’economia.

Pla Estratègic de consens

El model de futur de Port Vell és fruit d’una reflexió profunda, en la qual han participat institucions públiques i privades, organitzacions, associacions, centres educatius i culturals i empreses, dirigida a alinear el paper d’aquest espai ciutadà “amb la planificació global del litoral barceloní de manera que es disposi d’una façana marítima que sigui un espai coherent, connectat amb la resta de la ciutat i pensat globalment, prenent el lideratge de la relació port-ciutat a les noves fronteres, fruit del creixement del Port de Barcelona cap al sud”, explica Joan Colldecarrera, director de Port Vell.

El Pla Estratègic 2025 del Port Vell incorpora un llistat de 35 projectes a desenvolupar, acompanyats d’una planificació on es fixa la prioritat i els temps d’implementació que requereixen cadascuna d’aquestes actuacions. Amb aquest Pla, “posem les bases que permetin seguir apropant el Port a la ciutat gràcies a la formulació de projectes que, amb la implicació dels agents econòmics i socials, ciutadania i institucions, aconsegueixin consolidar una zona sostenible i cohesionadora”, afegeix Joan Colldecarrera.

Contribució de futur

En el seu conjunt, el Pla Estratègic del Port Vell “serà una de les grans contribucions als reptes de la Catalunya del 2025, amb una aportació molt rellevant en matèria de sostenibilitat i d’innovació”, assegura Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona.

El Port Vell és un dels espais més singulars de Barcelona i des de la seva transformació, a finals dels 80, ha estat un element clau per al creixement social i econòmic de la ciutat. La història de Barcelona no pot ser concebuda sense tenir en compte la contribució del seu Port, que sempre ha estat un motor de progrés. “Actualment, el Port Vell afronta un dels majors reptes dels últims anys: repensar-se i adaptar-se a les necessitats de la ciutadania, així com a la transformació de la ciutat. El Pla vol crear un marc sòlid que permeti ser d’utilitat per a construir el futur d’èxit que tothom desitja per Barcelona. Traslladem el New Green Deal europeu al Port Vell”, remarca Mercè Conesa.

La presidenta del Port de Barcelona es mostra convençuda que, amb aquest Pla, se seguirà dibuixant “un port-ciutat que es desenvolupa de forma sostenible, que és atractiu culturalment i que esdevé un focus de coneixement i talent en el sector nàutic i marítim, un referent en innovació, que és inclusiu amb el conjunt de la ciutadania i, molt especialment, amb els barris del seu entorn així com amb els operadors ubicats al territori”.

35 projectes

Els 35 projectes planificats, d’una àmplia diversitat i de diferents magnituds, estan destinats a adequar el Port Vell i els serveis que ofereix a les noves demandes de la ciutadania, contribuint a generar ocupació i facilitant la cohesió social.

Com a exemples, el llistat inclou l’execució de la reforma del Moll de Pescadors, que generarà un nou espai obert al públic; la creació de refugis climàtics per a les persones, habilitant espais verds de descans i confort tèrmic que permetran mitigar els efectes de les onades de calor; la reforma del Moll d’Espanya; la posada en marxa del Centre de Divulgació del Port de Barcelona i la creació de rutes culturals; la finalització de la reforma urbanística i l’ordenació dels espais a la Nova Bocana; el reforç dels vincles amb associacions i entitats dels barris veïns al Port Vell; l’aprofitament dels espais amplis i oberts d’aquesta zona del Port per activitats culturals i esportives; la promoció de les activitats formatives relacionades amb el sector de la nàutica; l’impuls de la indústria nàutica o el creixement i consolidació de l’actual hub d’innovació.