Acords del Consell d'Administració del Port de Barcelona del mes de desembre

El Consell d’Administració ha adjudicat la construcció de la base sobre la qual s’instal·larà la superestructura ferroviària dels accessos sud i la terminal de recepció i expedició.

S’inicia la licitació per a la rehabilitació de l’edifici de Portal de la Pau.

21 desembre 2022
Imatge
Render de la rehabilitació de l’edifici de Portal de la Pau.
Caption
Render de la rehabilitació de l’edifici de Portal de la Pau.

El Consell d’Administració ha adjudicat la construcció de la base sobre la qual s’instal·larà la superestructura ferroviària dels accessos sud i la terminal de recepció i expedició.

El Consell d'Administració del Port de Barcelona ha aprovat avui l’adjudicació de l’obra “Nou accés ferroviari. Vies d’accés i expedició/recepció a Nou Llobregat. Serveis afectats i consolidació de terreny”, una de les obres prèvies a la construcció de les vies i la Terminal Nou Llobregat.

L’obra, que ha estat adjudicada a la Unió Temporal d’Empreses (UTE) Copcisa, S.A.- Acciona Construcciones, S.A. per un import de 25 milions d’euros (IVA exclòs) i un termini d’execució de 24 mesos, inclou diferents actuacions:

  • La construcció de la plataforma sobre la qual s’instal·laran: els dos ramals que connectaran el nou accés sud ferroviari -que està desenvolupant el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana- amb la resta de la xarxa ferroviària interior del Port; i la terminal de recepció i expedició del futur complex ferroviari Terminal Nou Llobregat, format per cinc vies.
  • La reubicació de tots els serveis existents en aquest espai i que quedarien afectats per la nova via, els més importants dels quals són la galeria de servei de l’Ens d’Abastament d’Aigües Ter-Llobregat, el col·lector de salmorres de l’Agència Catalana de l’Aigua i les infraestructures d’electricitat, comunicacions, aigua, etc. existents en aquest espai.
  • La construcció del calaix de drenatge general que s’ubicarà sota la futura plataforma ferroviària.

L’adjudicació d’aquesta obra és un pas important per fer realitat els nous accessos al Port de Barcelona i la Terminal Nou Llobregat perquè genera la base sobre la qual es construirà la superestructura ferroviària i reordena tots els serveis presents a la zona. Aquestes infraestructures, incloses dins el Pla Director Urbanístic (PDU) de la Terminal Logística Intermodal del Port de Barcelona, formen part del futur node ferroviari que s’està desenvolupant en l’àrea sud del Port.

El node ferroviari és un conjunt d’infraestructures que inclou: una terminal de recepció i expedició paral·lela al curs actual del riu, denominada Terminal Nou Llobregat; una terminal de recepció i expedició; una terminal de càrrega i descàrrega; i una terminal de ferroutage, les tres darreres ubicades a l’antiga llera del riu Llobregat. Aquest potent node ferroviari, juntament amb les terminals ferroviàries ja existents a la zona -la terminal ferroviària de BEST al Moll Prat i la Terminal C d’expedició i recepció, ja construïdes i operatives- conformaran una potent infraestructura ferroviaria formada per 6 terminals que donarà servei al Port de Barcelona i al seu entorn.

S’inicia la licitació per a la rehabilitació de l’edifici de Portal de la Pau

El Consell d’Administració també ha aprovat avui iniciar el procediment per a la rehabilitació de l’edifici de Portal de la Pau, la seu històrica del Port de Barcelona. Un cop rehabilitat, aquest edifici acollirà el Centre d’Interpretació del Port, un espai dedicat a explicar als visitants el funcionament i la complexitat d’aquesta infraestructura i la seva contribució a la competitivitat de l’economia i al benestar dels ciutadans.

La licitació de l’obra “Nova rehabilitació edifici Portal de la Pau” té un pressupost base de 17 milions d’euros, IVA exclòs, i un termini d’execució de 18 mesos. L’obra inclou el reforçament de l’estructura de l’edifici, la restauració dels elements arquitectònics interiors i exteriors i totes les instal·lacions, que hauran de seguir criteris estrictes d’eficiència energètica, ambiental i de seguretat.

L’execució de l’obra, al cor del Port Vell, coincidirà amb la celebració de la Copa Amèrica de Vela 2024. Per a minimitzar el seu impacte en aquest esdeveniment nàutic l’expedient de licitació incorpora dos condicionants: per una banda, s’haurà de realitzar una suspensió temporal de l’obra entre l’1 d’agost i el 31 d’octubre del 2024; per l’altra, l’expedient inclou una prima d’èxit que s’abonarà a l’empresa constructora en cas d’haver finalitzat la restauració de les façanes principal i laterals abans del 31 de juliol del 2024.