Peninsula posiciona al Port de Barcelona la gavarra Aalborg per subministrar biocombustibles a vaixells

Aquesta gavarra pot subministrar combustibles amb el 100% de biocomponent (B100), a diferència de les gavarres de combustible tradicionals, que no poden subministrar combustibles amb més d’un 25%.

La gavarra de Peninsula tindrà un paper fonamental en el compromís del Port de Barcelona de promoure l’ús de combustibles més nets entre els vaixells que arriben al recinte portuari.

25 abril 2024
Imatge
Gavarra Aalborg atracada al Port de Barcelona.
Caption
Gavarra Aalborg atracada al Port de Barcelona.

El Port de Barcelona disposa des de fa uns dies d’una gavarra preparada per al subministrament de biocombustibles als vaixells. Es tracta de l’embarcació Aalborg, de la companyia Peninsula Energy Flowing, un dels principals proveïdors globals d'energia marina. Aquest vaixell de subministrament, per la seva certificació com a vaixell cisterna químic IMO II, pot subministrar biocombustibles amb un percentatge de biocomponent superior al 25%, i arribar fins a combustibles amb el 100% de biocomponent (B100), a diferència de les gavarres de combustible tradicionals, que no poden subministrar combustibles amb més d’un 25% de biocomponent. 

L’Aalborg realitza subministrament de FAME (Fatty Acid Methyl Esters) produït a partir d'olis vegetals, això permet als vaixells reduir la petjada de carboni utilitzant el mateix motor, que poden tenir emissions neutres en funció de l'origen d'aquests olis vegetals. La gavarra de Peninsula tindrà, doncs, un paper fonamental en el compromís del Port de Barcelona de promoure l’ús de combustibles més nets entre els vaixells que arriben al recinte portuari. 

Les característiques de la gavarra Aalborg fan possible realitzar a bord diferents barreges de biocombustibles i combustibles tradicionals, que proporciona als vaixells un certificat amb el percentatge de component bio. D’aquesta manera, els armadors disposen d'una solució senzilla, utilitzant un únic motor als vaixells, per complir amb el reglament FuelEU Maritime adoptat el 2023 i que té com a objectiu augmentar l'ús de combustibles renovables i combustibles hipocarbònics en el sector marítim i reduir les emissions de gasos d'efecte d’hivernacle alhora que es garanteix un bon funcionament del trànsit marítim i s'eviten distorsions al mercat interior de la Unió Europea. 

Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, explica que “la importància de disposar d'un vaixell de subministrament de biocombustible que permeti superar aquest 25% de biocomponent, aportarà als usuaris del Port de Barcelona una solució per descarbonitzar la seva activitat i complir amb el reglament FuelEU Maritime. El Port de Barcelona, dins del seu Pla de Transició Energètica, aposta pels combustibles de transició i alternatius com el GNL, el metanol verd o l'amoníac verd, així com els biocombustibles, que ajudaran a reduir la petjada de carboni de l’activitat marítima”. 

Alejandro Morales Moreno, gerent de subministrament de Peninsula, destaca la col·laboració entre la companyia i el Port de Barcelona, així com la visió compartida per aconseguir la reducció global de la petjada de carboni. “La incorporació de l'Aalborg crea flexibilitat i incrementa les opcions dels nostres clients i del Port de Barcelona. El vaixell és l’exemple real dels esforços col·lectius i els desitjos de moure contínuament la indústria del combustible marítim en la direcció correcta". 

El posicionament de l'Aalborg a Barcelona és un pas important, tant per a Península com per al Port, en el seu compromís conjunt amb la innovació i la gestió ambiental. Mitjançant l'aprofitament de les últimes tecnologies i les associacions estratègiques, ambdues parts se situen a l'avantguarda de les iniciatives per al subministrament de combustible sostenible a vaixells i faciliten un canvi sostenible dins de la indústria marítima.