Martín i Calvet es reuneixen a Santander per compartir experiències sobre innovació i mobilitat sostenible
Durant la seva trobada, els presidents de les Autoritats Portuàries de Santander i de Barcelona, han abordat la necessitat que el sector logísticoportuari se situï a l'avantguarda en sostenibilitat energètica i innovació.
Així, han destacat algunes línies d'actuació en què ambdós estan treballant, tals com l'impuls al ferrocarril, el subministrament de Gas Natural Liquat (GNL) o les necessitats logístiques de la indústria de l'automoció.

Ambdós dirigents s'han referit al ferrocarril com una de les “assignatures pendents” en el conjunt de ports pertanyents al Sistema Portuari Espanyol de Titularitat Estatal.
Per al president de l'APS, malgrat que les dues infraestructures són “molt per sobre de la mitjana en transport de mercaderies per ferrocarril”, aquesta és “clarament insuficient” si l'objectiu és reduir les emissions i apostar per la mobilitat sostenible “en línia amb les recomanacions europees”. Per a Martín és “difícilment comprensible” que el transport per carretera sigui “més econòmic” i va reclamar la necessitat que Santander pugui estar connectat amb la Y basca “una segona sortida per a la mercaderia reivindicada pels nostres operadors”.
Per la seva part, Damià Calvet va recordar que l'impuls del transport ferroviari “forma part de l'agenda estratègica del Port de Barcelona. Hem accelerat els treballs per construir els nous accessos ferroviaris al port i el nostre nou node ferroviari, la qual cosa ens permetrà situar la quota del tren al nivell dels grans ports europeus. Actualment, el 16% dels contenidors que passen pel Port de Barcelona i el 40% dels vehicles es mouen per ferrocarril, però és necessari continuar incrementant aquesta quota per, gràcies a la intermodalitat, reduir l'empremta de carboni de les nostres cadenes logístiques”.
Martín i Calvet van al·ludir, a més, a la necessitat que els ports se situïn al capdavant en matèria de sostenibilitat energètica i innovació pel que van apostar pel desenvolupament de la logística de subministrament de GNL a vaixells, una cosa en què ambdós ports estan treballant.
En el cas de Santander el consorci format per Port de Santander, Repsol LNG Hòlding, (RLH), ESK i Enagás ha iniciat la construcció d'una instal·lació de subministrament de GNL a ferries les obres del qual finalitzaran previsiblement a finals de 2022. Una acció que compta amb una ajuda europea dins del programa CEF-Transport, en concret en la convocatòria Projects on the Comprehensive Network (CEF-T-2019-1-AP-TRANSPORT) / Maritime Ports i és part de l'estratègia LNGhive2 que impulsa Ports de l'Estat.
El Port de Barcelona, per la seva part, va subministrar durant l'any 2021 més de 65.000 m3 de GNL a vaixells, un 66% més que l'exercici anterior, situant-se així al capdavant dels ports europeus que utilitzen aquest combustible més net. Durant 2022 està prevista la incorporació al port del vaixell Haugesund Knutsen, en construcció actualment i que té una capacitat de 5.000 m3. Aquest vaixell està inclòs en el projecte LNGhive 2 Barcelona, finançat per la Unió Europea, on el Port de Barcelona participa com a soci, juntament amb Enagás i Knutsen, entre d'altres.
L'objectiu d'ambdues institucions és “minimitzar la dependència del petroli i mitigar l'impacte mediambiental del transport marítim portuari, sent alhora més eficients i eficaços en les seves operacions.”
Ambdós ports comparteixen experiència també en altres projectes d'innovació com els que es refereixen a bessons digitals o intel·ligència artificial, fonamentals per competir a nivell mundial en l'explotació portuària del futur immediat, optimitzant i fent més sostenibles les activitats maritimoportuàries.
En aquest sentit, tant Martín com Calvet es van referir també a la importància d'iniciatives de caràcter interportuari i col·laboratiu com Ports 4.0, fonamental per impulsar projectes d'innovació entorn de reptes d'interès comú per a diversos ports.
Així mateix, els presidents d'ambdós ports, cotxers els dos, van posar en comú els reptes que plantegen, en l'actualitat, les noves necessitats logístiques de la indústria de l'automoció, especialment referent als cotxes elèctrics.
Quant a les relacions Port-Ciutat, els presidents dels ports de Santander i Barcelona van recalcar la importància d'obrir aquestes infraestructures a les ciutats i van anunciar importants projectes. Entre ells, Calvet es va referir a la creació d'una segona seu del Liceu a terrenys portuaris i Martín a la propera presentació d'un pla mestre, elaborat per la consultora ARUP, que conté una nova visió i ordenació dels usos dels terrenys portuaris que permetrà una important reordenació del front marítim.