L’impacte del COVID-19 en el comerç internacional es deixa notar en els tràfics del Port de Barcelona
La cancel·lació del 50% de les escales dels serveis de l’Extrem Orient impacta en les importacions però la forta demanda de productes com carn, medicaments i productes d’higiene fa créixer les exportacions.

El tràfic de mercaderies del Port de Barcelona ha sumat el mes de març un total de 4,9 milions de tones, una xifra que suposa una caiguda del 8,3% respecte al moviment de mercaderies registrat el mateix mes de l’any anterior. Aquest descens és degut a l’impacte que el COVID-19 està tenint tant en el comerç internacional com en l’aturada en sec de la indústria que es va viure, primer, a bona part d’Àsia i, posteriorment, a Europa i Amèrica.
Les conseqüències negatives que la pandèmia per coronavirus està tenint arreu es deixen notar a tots els tipus de tràfic, especialment en aquelles mercaderies més lligades als sectors industrials no considerats bàsics. Tot i que hi ha tràfics que creixen en part degut a aquest estat d’alarma.
En el cas dels contenidors, en el mes de març han passat pel Port de Barcelona un total de 219.827 TEUs, un 18,9% menys que al març de l’any 2019. Aquesta caiguda té a veure principalment amb el descens dels trànsits (-38%), mentre que la baixada en les importacions se situa en el 19% −concentrada principalment en el mercat asiàtic (-24%)− i les exportacions registren un creixement del 8%.
Els principals motius del comportament del tràfic de contenidors són:
- La cancel·lació d’aproximadament el 50% de les escales dels serveis de l’Extrem Orient per la paralització de l’activitat productiva a la Xina, el que té una repercussió directa en les importacions. El tràfic procedent d’aquest país ha notat especialment els efectes de la pandèmia, patint un fort retrocés del -41%.
- Un context d’afebliment de la demanda en el conjunt d’Europa que s’arrossegava des de finals de l’any 2019 i que s’agreuja amb la propagació del COVID-19 a Europa i les mesures de confinament i contenció de l’activitat aplicades per la gran majoria de països.
- Una forta demanda de l’exterior de productes com la carn de porc (que acumula mesos de creixement), els farratges (especialment l’alfals) i també de medicaments i productes d’higiene, que impulsa el creixement de les exportacions.
- Reorganització dels trànsits, un tràfic molt volàtil, per part d’algunes navilieres.
Dos són els tràfics que pateixen de forma més clara les conseqüències negatives del coronavirus: els automòbils i el passatge. En el primer cas, s’han comptabilitzat 52.605 unitats mogudes durant el mes de març, el que suposa una caiguda del 30,7% respecte el mateix mes de 2019. En el cas de les importacions el descens se situa en un 20%. El tancament dels canals de distribució i comercialització de vehicles al mercat espanyol des del passat 16 de març per l’estat d’alarma és el principal motiu d’aquest descens −la xifra de matriculacions al març ha caigut pràcticament el 70%−. Aquesta paralització continuarà fins que s’acabi l’estat d’alarma. Les exportacions, per la seva banda, cauen un 27% degut a que la major part dels fabricants van decidir tancar les seves plantes de producció a Espanya des del dia 16 de març.
Pel que fa al tràfic de passatgers, s’ha de recordar que des del 13 de març es prohibeix l’entrada als ports de l’Estat espanyol de vaixells de passatge procedents d’Itàlia i de creuers de qualsevol origen i que el confinament no permet viatjar a les illes Balears. Això ha fet que el tràfic de passatgers caigui a mínims al Port de Barcelona, amb un descens del -77% en el cas dels creuers durant el mes de març (30.008 passatgers) i del 54,8% en el cas dels ferris (42.660 passatgers).
Pel que fa a les autopistes del mar, aquest tràfic ha crescut el març un 4% en UTIS. Aquesta dada positiva és atribuïble al servei entre Barcelona i Civitavecchia (+22%) ara que la línia opera amb major capacitat per l’allargament dels dos vaixells que la cobreixen i degut a què aquest servei no ha patit cap cancel·lació durant el mes de març.