Japó analitza l’estratègia de creuers de Barcelona per replicar-la en els seus ports
Mercè Conesa explica als responsables del ministeri de Transports japonès les polítiques de sostenibilitat del Port de Barcelona.

El Japó lidera el tràfic de creuers a Àsia però vol seguir creixent en aquest àmbit i els seus ports consideren molt interessant l’estratègia que ha seguit Barcelona per reforçar el seu paper com a port base a Europa i la Mediterrània. Així ho han fet palès els representants del ministeri de Territori, Infraestructures, Transport i Turisme del Japó que, encapçalats pel director general del Ports & Harbors Bureau, Masayuki Takada, han mantingut aquest matí una reunió de treball amb la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa; el conseller de Territori i Sostenibilitat del Govern català, Damià Calvet; el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavin, i l’ambaixador d’Espanya al Japó, Jorge Toledo Albiñana.
Masayuki Takada, acompanyat pel director de Planificació del ministeri, Ritsuko Yamazaki, i el responsable de Relacions Internacionals del viceministre, Eiichiro Oishi, han explicat que en pocs anys s’ha incrementat de forma importat el nombre de creueristes que arriben a Japó i també les dimensions dels vaixells. Davant d’aquest creixement i dels increments previstos tant per aquest 2019 com per a l’any 2020 -la Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) preveu un 3,1% més d’escales aquest any, superant les 2.680, el 83% de les quals de trànsit-, el ports del país asiàtic consideren d’interès analitzar com ha abordat el Port de Barcelona els reptes de sostenibilitat, tant des del punt de vista del medi ambient com de la gestió dels passatgers.
Mercè Conesa ha explicat als responsables ministerials l’estratègia que el Port de Barcelona segueix en matèria de creuers, basada en l’impuls de combustibles alternatius com el gas natural i l’arribada de vaixells d’última generació i, per tant, més avançats a nivell mediambiental (el 58% dels creuers que atraquen al port català tenen menys de 10 anys i el 2020, el 10% de les escales seran de vaixells propulsats per gas natural); la desestacionalització de les escales, bonificant l'atracada en mesos en què la ciutat no està massificada; el creixement com a port base, el que aporta més riquesa a la seva àrea d’influència (el 60% dels creueristes són de port base, és a dir, aquells que inicien i finalitzen el seu recorregut a Barcelona); i la digitalització, utilitzant la tecnologia per conèixer el comportament del creuerista.
Les xifres avalen l’encert de les polítiques del Port de Barcelona: l’any 2018 es van rebre 830 escales amb 3 milions de creueristes, xifres molt similars a les de 2017. Els creueristes de port base van créixer un 16% i els que arriben en temporada baixa van augmentar un 17%.
La presidenta del Port de Barcelona també ha explicat el projecte endegat per electrificar els molls de la infraestructura portuària en un termini de 8 anys, començant precisament per l’àrea més propera a la ciutat, on atraquen els creuers i els ferris. Aquest projecte suposarà una inversió de més de 60 milions d’euros i permetrà reduir un 51% les emissions d’òxid de nitrogen i un 25% les de partícules en suspensió l’any 2030, en relació a les emissions del 2017.
Durant la reunió, Mercè Conesa ha fet un resum de les principals magnituds del Port de Barcelona, destacant que la infraestructura gestiona més de 3,4 milions de TEU i més de 800.000 vehicles i ha destacat les bones connexions terrestres i ferroviàries per servir un mercat de 400 milions de persones, amb una productivitat molt alta de les terminals de contenidors, de fins a 70 moviments per hora.
El conseller Damià Calvet ha destacat, per la seva banda, la gran relació que uneix Catalunya i Japó, uns lligams que ara es volen reforçar amb la posada en marxa d’un vol directe entre Barcelona i Tòquio. El titular del departament de Territori i Sostenibilitat ha posat en valor el treball que realitza el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA), integrat per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona i AENA, per desenvolupar les connexions transoceàniques de l’Aeroport de Barcelona i ha assegurat que aconseguir la connexió directa amb Japó és, en aquests moments, la prioritat número 1. Els representants del ministeri de Territori, Infraestructures, Transport i Turisme del Japó s’han compromès a traslladar aquest interès al departament de Línies Aèries per estudiar les possibilitats de que l’aerolínia japonesa ANA posi en marxa aquest vol.
Seminari de duanes
La jornada d’avui dimarts de la Missió Empresarial al Japó organitzada pel Port de Barcelona ha començat amb la inauguració del Seminari Tècnic de Duanes, celebrat a l’Ambaixada d’Espanya a Tòquio i que ha tingut com a temes protagonistes, entre d’altres, els beneficis derivats de l'acord de reconeixement mutu dels programes d'Operador Econòmic Autoritzat (OEA) signat el 2010 entre la Unió Europea i el Japó, el que dona als OEA europeus l'avantatge de estar sotmesos a menors controls per part de la duana japonesa en els enviaments comercials cap a aquest país.
L’ambaixador espanyol al Japó ha destacat la importància de realitzar accions, com aquest seminari tècnic, per contribuir a la facilitació dels intercanvis i garantir els correctes procediments en el comerç internacional i ha recordat que les importacions i exportacions ja estan creixent amb el Tractat de Lliure Comerç en vigor.
Mercè Conesa, per la seva banda, ha posat de relleu la seguretat existent en les relacions comercials entre Espanya i Japó i ha destacat el fet que aquest sigui un país totalment confiable. La presidenta del Port de Barcelona ha agraït als representants de les duanes japonesa i espanyola, aquests últims encapçalats per Josep Carles Llagostera, administrador de la Duana de Barcelona, i Antonio Llobet, president del Consejo General de Agentes de Aduanas i del Col·legi d’Agents de Duanes i Representants Duaners de Barcelona, la seva presència en el seminari per donar a conèixer els procediments duaners i els riscos que comporten.
Isidre Gavin ha destacat que les cadenes logístiques globals necessiten serveis duaners eficients i professionals i ha remarcat la importància de la sessió tècnica, a la qual assisteixen “professionals que volen fer les coses bé”.
MOL aposta per la Mediterrània
Posteriorment, directius del Port de Barcelona encapçalats per la seva presidenta, Mercè Conesa, s’han entrevistat amb Hirotashi Ushioki, director de la divisió de Car Carrier de la naviliera MOL, i Goro Yamashita, director de Desenvolupament de Negoci, entre altres directius. També han assistit a la reunió David Soro i Juan Ferrer, directors generals de Transcoma, consignatària de la naviliera a Barcelona.
Els directius de MOL han valorat molt positivament els serveis que s'ofereixen des del Port de Barcelona, del qual ja són clients, i han mostrat el seu convenciment de què la Mediterrània cobrarà més importància en els tràfics de la indústria de l’automoció. Tant Ushioki como Yamashita han mostrat la seva satisfacció per la qualitat dels serveis de Transcoma.
Per la seva banda, Mercè Conesa ha assegurat als representants de MOL que els automòbils són un dels tràfics estratègics del Port de Barcelona i que en la actualitat s’estan movent més de 800.000 unitats anuals. I ha destacat tant la connectivitat marítima com ferroviària especialitzada per a aquest tipus de mercaderia com la professionalitat de les terminals que mouen aquestes càrregues.
Els integrants de la Missió Empresarial coneixen els plans d’ampliació del Port de Tòquio
Bona part dels integrants de la Missió Empresarial del Port de Barcelona al Japó han participat aquesta tarda en una visita al Port de Tòquio on han pogut conèixer de primera mà els plans d’ampliació d’aquesta infraestructura, que mou anualment uns 90 milions de tones de mercaderies i 4,5 milions de TEU. Noritsugu Tabakawa, director de la divisió de gestió portuària del Govern Metropolità de Tòquio, ha sigut l’encarregat d’explicar els projectes de futur d’aquest port, que dona servei a una zona de més de 43 milions d’habitants.
Tabakawa ha explicat a la delegació catalana que al Japó tots els ports estan dissenyats per resistir terratrèmols i el Port de Tòquio està desenvolupant en aquests moments un pla que reforçarà encara més les seves infraestructures. Això inclou el disseny de grues antisísmiques. També s’estan prenent mesures antisísmiques contra possibles inundacions en cas de tsunamis provocats tant per terratrèmols com per tifons.
El Port de Tòquio està construint noves terminals de contenidors per incrementar la seva capacitat en aquest tràfic, que representa el 96% del seu comerç exterior, així com vies troncals per connectar el port tant de nord a sud com d’est a oest. I de cara als Jocs Olímpics que se celebraran a la ciutat l’any 2020 s’està construint una nova terminal de creuers, així com un canal olímpic. Noritsugu Tabakawa ha explicat que, com ja va passar al Port de Barcelona durant els Jocs Olímpics de 1992, s’utilitzaran creuers que funcionaran com hotels.