Els productes espanyols s'arrelen al Japó gràcies a l'Acord de Cooperació Econòmica amb la UE
Aquesta és una de les principals conclusions de la trobada Espanya i el Japó, dues visions amb un objectiu comú, organitzat pel Cercle Empresarial el Japó Espanya i el Port de Barcelona.
Aquest espai de debat també ha posat de relleu la resiliència més gran de les exportacions espanyoles el 2020, davant la caiguda mitjana europea pels efectes negatius de la pandèmia.
La sessió ha posat de relleu que, durant els últims cinc anys, els fluxos d'inversió directa japonesa en Espanya han assolit una mitjana anual de 460M€.
La jornada ha constatat la importància i la tasca d'associacions com CEJE que permeten connectar les corporacions d'ambdós països, davant del desafiament actual d'establir vincles sòlids entre les empreses nipones i espanyoles.

El Cercle Empresarial Japó-Espanya (CEJE) i el Port de Barcelona han celebrat la trobada Espanya i el Japó, dues visions amb un objectiu comú. Aquesta jornada ha analitzat l'impacte de l'Acord de Cooperació Econòmica (EPA) UE-Japó en les relacions econòmiques entre Espanya i el Japó, l'impacte del COVID19 en els intercanvis comercials entre ambdós països i la necessitat d'impulsar les seves relacions empresarials. Un espai de diàleg que ha comptat amb la presència de Yasushi Sato, Cònsol General del Japó a Barcelona, José Ignacio Pradas, director territorial de Comerç i d'ICEX a Catalunya, Tatsuya Kato, director general de Jetro a Espanya, Joan Romero, CEO de Catalonia Trade & Investments, Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona i Jorge Lasheras, president del Cercle Empresarial Japó Espanya. Aquesta jornada ha posat de relleu que les exportacions d'Espanya al Japó van assolir els 2.725M€ el 2019. I que, malgrat els efectes de la pandèmia, les exportacions espanyoles al Japó durant l'últim any s'han mantingut en nivells molt semblants als de 2019, amb una caiguda propera al 7%, percentatge inferior al descens de les exportacions del conjunt de la Unió Europea, que segons dades de l'ICEX han caigut un 13,8%.
Referent a això, el president de CEJE i moderador d'aquest debat, Jorge Lasheras, ha afirmat que “una disminució de tot just un 7,5% demostra que existeix una relació consolidada d'intercanvis comercials de productes espanyols amb el Japó, encara que s'haurien de potenciar més, ja que les nostres exportacions només representen el 4,5% del que exporta la UE al Japó”. Per la seva part, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha subratllat que “tant el Japó com Espanya són mercats madurs, que confien l'un i l'altre. I fins i tot amb la pandèmia, veiem que la relació comercial és sòlida. Com a dada, més de 50 empreses catalanes inicien projectes al Japó cada any”.
Segons ICEX, el valor de les exportacions espanyoles al Japó s'ha doblat en l'últim decenni, passant d'1.213M€ el 2009 a 2.725M€ el 2019. Així mateix, l'Informe Anual de Comerç Exterior 2019 del MAPA, apunta que el Japó es posiciona com el tercer mercat per a les exportacions agroalimentàries espanyoles, per darrere dels Estats Units i la Xina.
L'impacte de l'EPA en les exportacions espanyoles
Un dels temes principals a Espanya i el Japó, dues visions amb un objectiu comú ha estat l'EPA UE-Japó, un tractat que va entrar en vigor el febrer de 2019. Segons una enquesta realitzada per JETRO (The Japan External Trade Organization) aquell mateix any, les empreses sondejades ja s'estaven beneficiant del mateix.
La trobada ha posat de manifest que aquest acord afavoreix particularment al sector agroalimentari ja que, en termes generals, suposarà, una vegada acabat el període transitori, l'exportació sense aranzels de la majoria d'aquests productes de la Unió Europea al Japó. A més, des de Catalonia Trade & Investments s'ha ressaltat que és un tractat de “nova generació”, ja que també té en compte el reconeixement a les denominacions d'origen, i que està tenint un impacte notable sobre la carn, el formatge, el vi i l'oli d'oliva, així com en altres tipologies de productes, com el cuir i els equips elèctrics, entre altres.
Jorge Lasheras ha afirmat que, durant els últims anys, “Espanya ha consolidat una molt bona reputació amb les seves exportacions cada vegada més diversificades. A més dels productes alimentaris que destaquen al mercat japonès, també cal esmentar la importància dels automòbils, els productes farmacèutics o les peces de vestir, entre altres, on la qualitat s'està reconeixent al Japó.”
Impuls de les relacions econòmiques entre el Japó i Espanya
Aquest espai de debat també ha volgut posar el focus en la feina de promoció i impuls realitzat per ambdós països, tant des de les institucions públiques com privades i, per descomptat, des de les empreses. En aquest sentit, s'ha especificat que durant els últims cinc anys els fluxos d'inversió directa japonesa en Espanya han assolit una mitjana anual de 460M€.
Per promoure les relacions comercials entre Espanya i el Japó, Yasushi Sato ha apuntat la importància de les estructures logístiques i el reforç dels sistemes duaners, tot això per impulsar els intercanvis comercials. En aquesta línia, Mercè Conesa ha explicat l'acord assolit entre el Port de Barcelona i el Port de Busan (Corea del Sud), que pròximament posaran en marxa una plataforma logística a Barcelona per introduir mercaderia coreana cap al mercat europeu. Mercè Conesa ha assegurat que podria ser interessant replicar aquesta experiència amb un port japonès, com una fórmula de relacions bilaterals entre infraestructures que reforcin el comerç internacional.
D'altra banda, i respecte als fluxos d'inversió, la sessió ha posat el focus en la transformació empresarial esdevinguda a nivell global, que està comportant la implantació de polítiques de sostenibilitat mediambiental i una transformació digital en les companyies. Aquesta transformació ha estat vista com a via de cooperació entre ambdós països per iniciar projectes comuns. En aquest context, Mercè Conesa ha explicat que “en la pròxima edició de Smart Ports: Piers of the Future, volem convidar a un port japonès perquè pugui presentar els seus projectes d'innovació, que segur seran útils per incrementar els intercanvis comercials”. Es tracta d'un esdeveniment anual impulsat pel Port de Barcelona en el qual els ports capdavanters en innovació a nivell internacional presenten els seus projectes més avançats.
Finalment, s'ha constatat la importància i la tasca d'associacions com CEJE que permeten connectar les corporacions d'ambdós països, davant del desafiament actual d'establir vincles sòlids entre les empreses nipones i espanyoles. En aquesta línia, Jorge Lasheras ha conclòs el debat anotant: “Les relacions comercials i inversions bilaterals han millorat molt entre el Japó i Espanya, però el potencial de creixement, si treballem tots junts, és significatiu”.
Sobre CEJE
El Cercle Empresarial el Japó Espanya s'erigeix com una plataforma per fomentar el coneixement empresarial del Japó a Espanya i promocionar i incentivar des d'Espanya les relacions en els àmbits empresarials, econòmics i d'innovació tecnològica, per facilitar així el desenvolupament de les empreses japoneses i espanyoles als dos països. Es tracta d'una organització oberta a totes les empreses japoneses ubicades a Espanya, i també a les empreses espanyoles que tinguin activitats al Japó o amb el mercat japonès.