Els ports de Barcelona i Quebec defineixen una estratègia d’innovació conjunta

Els representants de tots dos ports posen en comú els seus projectes i acorden incrementar la col·laboració en economia blava.

17 juny 2024
Imatge
Els participants en la taula rodona.
Caption
Els participants en la taula rodona.

El viatge al Quebec que ha realitzat una delegació catalana d’institucions implicades en l’economia blava, formada per representants del Port de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, es va cloure el divendres passat amb una taula rodona a la terminal de creuers del Port de Quebec on els representants d’aquest port i els catalans van compartir projectes d’innovació i economia blava. Els participants van manifestar la seva voluntat de compartir aquests projectes i definir una estratègia conjunta. 

Va obrir la taula el director d’Europa del Ministeri de Relacions Internacionals i Francofonia, Vincent Royer, que va fer una presentació general i va donar pas al director d’innovació del Port de Quebec, Pierre-Luc Gosselin, que va explicar les característiques d’aquest port (un port important de transbordament de Nord-amèrica entre la càrrega de la zona dels grans llacs dels EUA i la resta del món). 

El Port de Quebec disposa de terminals de granels, de creuers, zona de port-ciutat i platja. En aquests moments està desenvolupant un gran projecte anomenat The Ligthouse/The Phare que uneix startups, centres educatius i empreses innovadores i que es fa en col.laboració amb Novarium, Centech i d’altres incubadores del país. L’objectiu és desenvolupar la innovació i obrir el port als negocis. 

Seguidament va prendre la paraula el president de Green Marine, David Bolduc, que va explicar aquesta iniciativa on participen 190 empreses de Nord-amèrica (EUA i Canadà) i que ara també té una divisió europea, Green Marine Europe, amb base a França. És una certificadora de bones pràctiques ambientals per la qual ports, terminals, navilieres, drassanes i rutes marítimes poden acreditar el seu compliment de reptes ambientals (emissions, reciclatge, tractament de residus, reciclatge de vaixells, impacte en la comunitat, etc.). Funciona amb una autoavaluació anual seguida de verificació externa, publicació de resultats, avaluació continua i, finalment, una certificació. 

També va intervenir el president del Consell de Desenvolupament Econòmic del Sant Llorenç que aplega navilieres, ports, terminals, carregadors, governs municipals i regionals, associacions marítimes, serveis, supliers i institucions amb l’objectiu de promocionar la industria marítima del Quebec. Els reptes són: desenvolupar infraestructures marítimes i logístiques, la transició energètica, desenvolupar la cadena de valor, i la formació dels futurs professionals del sector. El Consell treballa tenint una especial cura de les relacions amb la comunitat i la societat. 

Seguidament va intervenir el director general de Politica Maritima i Pesca Sostenible de la Generalitat, Sergi Tudela, que va presentar l’estratègia marítima que està duent a terme el Govern de Catalunya aplegant els diversos sectors que hi estan involucrats: turisme marítim, pesca, energies renovables, biotecnologia, activitats portuàries, etc. Tudela va explicar que l’economia blava suposa més de 25.000 MEUR de facturació (el 5,4% de Catalunya). El valor afegit és de 7.300 MEUR (el 3.2% de Catalunya) i genera més de 200.000 llocs de treball directes (el 5.5% de Catalunya). 

Esther Blanco, responsable de la zona centre de Ports de la Generalitat va explicar el sistema portuari a Catalunya, format pels 45 ports que gestiona Ports de la Generalitat. El sistema portuari català compta amb més de 30.000 amarraments, genera 10.000 llocs de treball, està format per 780 empreses i genera 1.165 MEUR de facturació. Blanco ha destacat que els seus grans reptes són connectar amb la ciutadania i impulsar la innovació. Entre els projectes que s’estan desenvolupant destaquen: un sistema intel.ligent de recuperació d’especies marines al Port de Vilanova i Sant Feliu de Guixols, un remolcador elèctric o la instal.lació de panels solars. 

El president del Port de Barcelona, Lluis Salvadó, va presentar les principals magnituds d’aquesta infraestructura, destacant que Barcelona és l’unic port de l’Estat espanyol amb connexió ferroviària directa amb França i Europa. Salvadó va explicar els reptes del port en l’horitzó 2030, entre els quals la integració del port amb la ciutat i la innovació. En aquest sentit, va explicar el Pla d’electrificació dels molls, Nexigen, que preveu 180 MEUR d’inversions per disposar d’una xarxa de connexions elèctriques per tal que els vaixells puguin connectar-se quan siguin a port. 

El president del Port també va explicar els projectes complementaris que s’estan duent a terme al Port Vell sobre economia blava (Tech Barcelona, Norsken i BlueTechPort) que convertiran Barcelona en el millor hub d’economia blava del sud d’Europa. 

Carles Anglada, director general del WTCB va explicar els detalls del projecte BlueTechPort, que preveu 25.000 m2 per a startups del sector marítim i que obrirà les portes el proper mes de setembre. 

La jornada va finalitzar amb una recepció oferta pel Govern i el Port de Quebec on van assistir el viceministre de Relacions Internacionals i Francofonia, Alain Sans-Cartier; i el president del Port de Quebec, Mario Girard, als quals les autoritats catalanes van agrair la bona acollida i la seva implicació en millorar les relacions entre Catalunya i el Quebec, dues antigues nacions amb forts llaços d’amistat.