El tràfic de mercaderies creix un 8% al Port de Barcelona en els dos primers mesos de l’any
El tràfic total de mercaderies ha sumat 11,3 milions de tones entre gener i febrer.
Els líquids a granel són la mercaderia que més puja els primers mesos de l’any, un 69,3%, impulsats pel repunt del gas natural i els biocombustibles.

El Port de Barcelona ha registrat un increment del tràfic total de mercaderies del 8% en els mesos de gener i febrer respecte les dades de l’any anterior i suma 11,3 milions de tones. Aquesta dada positiva és en bona part deguda a la forta pujada dels líquids a granel, grup de mercaderies que registra un moviment de 2,1 milions de tones (69,3%). Aquest bon comportament dels líquids ve donat, principalment, pel notable augment registrat pel gas natural (213%), els biocombustibles (155%) i la benzina (85%). Arran del tancament del gasoducte Magreb Europa (Algèria-Cadis), s'ha incrementat el subministrament de GNL via marítima al mercat espanyol i alhora també s'han diversificat els orígens de les importacions. Així, en el cas de la planta de Barcelona s'ha rebut GNL procedent d'EE.UU, Centre Amèrica i Golf Pèrsic.
En el cas dels sòlids a granel, el moviment total suma 665.734 tones, una xifra semblant a la de l’any anterior.
Pel que fa als contenidors, aquest tràfic ha sumat 557.501 TEU el que suposa un 6,3% menys que el moviment registrat en el mateix període de 2021. Aquest descens és degut, principalment, al descens registrat pels contenidors de trànsit (-12,4%). Els contenidors plens d’exportació pateixen una caiguda del 3,7%. Per contra, les importacions de contenidors plens augmenten un 4,9% respecte als dos primers mesos de 2021.
Per països, la Xina continua sent el principal client del Port de Barcelona, tant en la importació com en l’exportació, amb una quota de mercat del 29%. El segueixen els Estats Units, amb una quota del 6%; Turquia (5%), la Índia (4,2%) i Corea del Sud (3,3%).
D’altra banda, les unitats de transport intermodal (UTI), transportades majoritàriament en els serveis que connecten el Port de Barcelona amb diverses destinacions d’Itàlia i del nord d’Àfrica, han augmentat un 16% si ho comparem amb el mateix període de l’any anterior. Concretament, sumen 63.501 unitats.
El passatge es va recuperant
Tot i les dades positives d’alguns tràfics, en aquest inici d’any es manté la tendència negativa d’un dels sectors més castigats per la pandèmia: els vehicles. La caiguda fins al mes de febrer és del 27,5%, amb un moviment de 58.736 unitats.
Pel que fa al passatge, enguany es registren 47.943 passatgers de creuers durant els dos primers mesos de l’any. Cal recordar que en aquestes mateixes dates de l’any passat el tràfic de creuers estava prohibit als ports de l’Estat degut a les restriccions arran de la pandèmia. En el cas dels ferris, el creixement és molt remarcable (103,2%) i ha arribat als 101.638 passatgers.