El Port de Barcelona obre un servei de consultoria de sostenibilitat dirigida als clients finals
Aporta a les empreses informació precisa sobre les emissions i externalitats dels diferents modes de transport.
Aquest servei pioner dona continuïtat a les anteriors eines desenvolupades pel Port per facilitar la creació de cadenes logístiques amb criteris sostenibles.

El Port de Barcelona ha posat en marxa un Servei de Consultoria per a la Sostenibilitat gratuït per als seus clients finals amb l’objectiu que puguin conèixer les emissions de les seves cadenes logístiques i facilitar la presa de decisions que contribueixin a reduir l’impacte ambiental. Aquesta iniciativa, pionera en l’àmbit del transport marítim, s’emmarca en l’aposta per la sostenibilitat ambiental que està impulsant aquesta infraestructura amb l’objectiu de reduir l’impacte de l’activitat portuària i del transport en l’entorn.
El Servei de Consultoria per a la Sostenibilitat, impulsat per la direcció de Desenvolupament de Negoci del Port de Barcelona, es basa en una metodologia pròpia, formulada amb el suport de l’empresa consultora MCRIT, que prén com a font principal la metodologia de càlcul de l’Agència Europea de Medi Ambient específica per a emissions de cadenes logístiques, denominada EMEP/CORINAIR. Aquesta permet calcular la quantitat i característiques de les emissions de cada mode de transport en base a dades quantificables, com és el consum de combustible. La metodologia específica del Port de Barcelona ha estat certificada per TÜV Rheinland, companyia especialitzada en certificacions industrials i ambientals, basada en estàndars europeus i homologable internacionalment.
La metodologia del Port de Barcelona permet realitzar càlculs molt precisos sobre les emissions de vaixells, ferrocarril elèctric, transport per carretera (en base a les diferents motoritzacions i tonatges) i externalitats associades a aquests tres modes de transport (accidentalitat, sorolls, impacte en les infraestrcutures, etc.).
La informació generada durant el procés de certificació aporta valor afegit a les empreses certificades perquè les ajuda a conèixer millor el funcionament de les seves cadenes logístiques i permet detectar aspectes sobre els quals millorar, especialment en sostenibilitat. Així mateix, és una informació valuosa que l’empresa pot oferir als seus grups d’interés.
S’està realitzant el projecte pilot amb la companyia GBfoods
El Port de Barcelona està realitzant actualment el primer estudi de sostenibilitat per a l’empresa d’alimentació GBfoods i ofereix aquest servei als clients interessats en conèixer l’impacte mediambiental de la seva cadena logística i obtenir la certificació de TÜV Rheinland.
Aquest servei dona continuitat a les diferents iniciatives endegades pel Port per donar resposta a les necessitats dels seus clients de trobar solucions sostenibles de transport internacional. L’Ecocalculadora, posada en marxa l’any 2013, i Port Links, el 2016, són eines on line que aporten informació als carregadors i operadors sobre els impactes mediambientals de les cadenes de transport a través de Barcelona. Port Links, calcula per a cada tram –terrestre, portuari i marítim– i per a tota la cadena, els temps de trànsit, distàncies, emissions de CO2 i altres contaminants, externalitats del transport i informació del pas portuari.
El Servei de Consultoria per a la Sostenibilitat forma part de les diferents iniciatives que el Port està posant en marxa per reduir les emissions de la seva activitat. En aquest sentit, està desenvolupant les accions de protecció del medi ambient emmarcades en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 de Nacions Unides, que el Port ha subscrit i ha integrat plenament en la seva estratègia i en els seus projectes de desenvolupament.
Per aconseguir reduir les emissions en un 50% el 2030 i esdevenir un port neutre d’emissions l’any 2050, està impulsant diferents iniciatives, entre les quals destaquen el procés de transició energètica, basat en la generació d'energia renovable; la promoció de combustibles nets per a vaixells, vehicles pesants i maquinària de terminal; i l’eletrificació dels molls.