El Port de Barcelona impulsa la descarbonització del transport amb una jornada sobre finançament per a vehicles de baixes emissions

15 juliol 2024
Imatge
D’esquerra a dreta, el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila, i el president del Clúster Catalonia Logistics, Joaquim Salvat, durant la presentació de la jornada.
Caption
D’esquerra a dreta, el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila, i el president del Clúster Catalonia Logistics, Joaquim Salvat, durant la presentació de la jornada.

El Port de Barcelona ha acollit aquest matí una jornada sobre ‘Finançament de vehicles de transport de mercaderies de baixes emissions’, organitzada pel grup de treball de Medi Ambient de la Comunitat Portuària juntament amb el Clúster Catalonia Logistics. L’esdeveniment ha reunit destacats representants del sector per explorar les opcions de finançament per incorporar camions de baixes emissions a les flotes de transport, impulsant així la descarbonització del transport de mercaderies per carretera, responsable de més de la meitat de les emissions de gasos d’efecte hivernacle a Europa. 

El cap de Medi Ambient, Jordi Vila, i el president del Clúster Catalonia Logistics i conseller de Salvat Logística, Joaquim Salvat, han inaugurat la jornada. “No es pot créixer econòmicament sense reduir l'impacte ambiental de la nostra activitat, i com a infraestructura pública, hem d’assumir un paper de lideratge en la descarbonització del sector logístic i del transport", ha expressat Jordi Vila. 

La descarbonització del transport terrestre de mercaderies implica usar vehicles elèctrics amb bateria o amb pila d’hidrogen. Tot i que les vendes de vehicles lleugers elèctrics creixen, en els segments dels camions elèctrics encara hi ha barreres, principalment: el cost elevat, la manca d’infraestructura de recàrrega i la necessitat d’integrar els temps de càrrega en la logística diària. 

El Port de Barcelona està prenent mesures significatives per afrontar aquest repte, incloent el desplegament d’infraestructures de recàrrega elèctrica i subministrament d’hidrogen, així com la generació d’energia elèctrica verda. Així mateix, "des de fa tres anys, donem suport a la transformació de camions dièsel a dual perquè els motors puguin utilitzar com a combustible una barreja de gasoil i H2", ha afegit Vila. 

“Des del Clúster Catalonia Logistics tenim molt present el repte de la descarbonització del sector col·laborant i impulsant accions per ajudar a les empreses en aquesta transició d’una manera personalitzada”, ha explicat Joaquim Salvat. “Un dels reptes que afrontem és definir quina tecnologia ha de marcar el transport de mitjana-llarga distància i com finançar aquest canvi”, ha destacat. 

Durant la sessió, l’empresa de combustibles alternatius EVARM i l’equip de KH7 Ecovergy han presentat la seva experiència en la transformació de camions dièsel a duals dièsel-hidrogen, després de testar-los amb èxit a les dues darreres edicions del Ralli Dakar. Les proves fetes en aquesta competició confirmen el bon comportament del camió transformat i de la logística de subministrament d’hidrogen, tal com han explicat el director d’EVARM, Xavier Ribas i el pilot de l’equip KH7, Jordi Juvanteny. “Teníem el repte de participar en la cursa més dura del món amb un combustible net, sostenible i de futur i l’hidrogen és el que complia tots els requisits”, ha expressat en Xavier Ribas. “El repte que hem assolit a escala tècnica ha estat molt important”, tal i com ha explicat Jordi Jubanteny, pilot de l’equip KH7 que ha guanyat l’edició d’enguany en la categoria Dakar Future Mission 1000. 

Per la seva banda, les entitats financeres BBVA, l’Institut Català de Finances i Avalis han exposat els productes per al finançament de vehicles de baixes emissions. La directora de Solucions del BBVA, Olga Escriu, ha exposat el ‘Rol dels bancs en la descarbonització del transport de mercaderies” i com la sostenibilitat està al centre de l’estratègia del BBVA a través de dos compromisos clau: fomentar nou negoci a través de la sostenibilitat i assolir zero emissions el 2050. 

La cap de Promoció de l’Institut Català de Finances, Lourdes Ridameya, ha donat a conèixer les opcions que l’ICF disposa per a contribuir a la descarbonització del Port de Barcelona a través de préstecs a llarg termini, dins dels seus programes ICF Eurocredit i ICF EcoVerda. Així mateix, la subdirectora comercial d’Avalis, Neus Suriol, ha explicat el rol d’aquesta entitat financera sense ànim de lucre en ajudar a les PIMES i autònoms de Catalunya i ha destacat el producte Avalis Verd per a inversions sostenibles que avala fins el 100% del projecte de forma directa o indirecta, en aquest cas a través d’una entitat financera.