El Port de Barcelona aprova noves mesures econòmiques de xoc i prepara un Pla de Recuperació

Mercè Conesa: “Les noves mesures que implantarem en els propers dies significaran un important suport econòmic per al teixit empresarial”.

22 abril 2020
Imatge
Vista aèria del Port de Barcelona.
Caption
Vista aèria del Port de Barcelona.

El Port de Barcelona començarà a aplicar en els propers dies una sèrie de mesures de xoc destinades a mitigar l’afectació econòmica que el COVID-19 està tenint en la Comunitat Portuària. Aquestes mesures estan emparades en el Reial Decret-llei 15/2020 de mesures urgents per a recolzar l’economia i l’ocupació aprovat ahir, dia 21 d’abril, pel Consell de Ministres, normativa molt ben rebuda des del Port de Barcelona.

Aquestes noves mesures són el pas previ a la posada en marxa d’un “important Pla de Recuperació consensuat amb la Comunitat Portuària amb l’objectiu de recuperar tràfics, detectar noves oportunitats, impulsar la innovació i mirar cap al futur”, avança la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa. En els propers dies, el Port convidarà formalment als representants de les empreses de la Comunitat Portuària a parlar d’aquesta iniciativa i s’establirà un calendari de reunions.

Mentre es consensua aquest important Pla, “les noves mesures econòmiques que implantarem en els propers dies significaran un important suport econòmic per al teixit empresarial i donaran oxigen a les empreses per preparar la recuperació”, garanteix Mercè Conesa.

La presidenta recorda que el Port de Barcelona va ser el primer de l’Estat en posar en marxa mesures d’ajut a les empreses, abans fins i tot de decretar-se l’estat d’alarma. I un cop en vigor el confinament, el Port va traslladar a Puertos del Estado la necessitat d’aprovar noves disposicions que donessin més autonomia als ports per prendre decisions  dirigides a minimitzar els efectes negatius de la crisi sanitària en l’economia, especialment entre concessionaris i clients.

Amb la publicació d’aquest Real Decret-llei, “el Port de Barcelona està plenament preparat per facilitar l'ajornament de taxes portuàries i per aplicar reduccions en la taxa d’ocupació, la d’activitat i al buc”, explica Mercè Conesa, així com “per posar en marxa altres mesures, dins el Pla de Recuperació, que facin que el teixit empresarial del nostre entorn es pugui recuperar el més ràpid possible d’aquest fort cop que tots estem patint”.

56 milions d’euros per parar el cop

Les mesures econòmiques de xoc es divideix en dos grups. Per una banda, les destinades a l’alliberament de liquiditat, que representaran uns 45,3 milions d’euros. Per una altra, les rebaixes de taxes, que suposaran un estalvi de 10,6 milions d’euros per als operadors.

Es tracta, totes elles, d’unes mesures de xoc amb les què el Port de Barcelona posarà a disposició del teixit empresarial 56 milions d’euros per aguantar el cop de la pandèmia, un primer pas al que ha de seguir l’activació del Pla de Recuperació consensuat per impulsar novament l’economia.

Avançament a proveïdors: 19 milions d’euros

Una de les mesures per alliberar liquiditat, que el Port de Barcelona ja aplicava abans de l’aprovació del Reial Decret-llei, és l’avançament dels pagaments a proveïdors. Des de la declaració de l’estat d’alarma, el Port de Barcelona ha avançat ja 4,5 milions d’euros i els imports dels propers dos mesos podrien arribar a 14,5 milions, sumant un total de 19 milions d’euros en avançament de pagaments entre l’inici de l’estat d’alarma i el proper 30 de juny.

La segona mesura és l’ajornament, durant sis mesos, del pagament de les taxes portuàries, sense interessos ni garanties, el que vol dir que les empreses disposaran durant aquest temps de més de 26,3 milions d’euros de liquidacions corresponents a serveis portuaris.

10,6 milions en rebaixa de taxes

Pel que fa a la rebaixa en les taxes de concessions, la reducció de les taxes d’ocupació i d’activitat pot suposar per aquest any 2020 un estalvi pels concessionaris del Port de Barcelona de fins a 9,6 milions d’euros. Aquestes bonificacions de les taxes hauran de ser sol·licitades per cada concessionari i aprovades pel Consell d’Administració del Port.

D’altra banda, la reducció prevista en la taxa al vaixell tindrà un efecte principal en els tràfics de curta distància i podria significar una rebaixa global d’un milió d’euros. Aquesta mesura serà d’aplicació immediata per part del Port de Barcelona.

La reducció de taxes representarà una rebaixa en els ingressos del Port de Barcelona durant aquest any que no afectarà, però, a la previsió d’inversions feta per a l’exercici ja que el Port de Barcelona entén que el seu paper en aquests moments és seguir exercint de motor econòmic, facilitant la recuperació del territori i la generació de recursos per contribuir al benestar de la societat.