El Port de Barcelona accelera les seves inversions tecnològiques per la 37a Copa Amèrica

La renovació i ampliació de la xarxa de fibra òptica, la xarxa privada de 5G o la millora de la captura i analítica d’imatges són algunes de les inversions destacades posades a disposició de l’esdeveniment.

Aquestes inversions consoliden el Port de Barcelona com un referent en innovació i com un smart port pioner.

22 agost 2024
Imatge
Centre de Coordinació de Seguretat i Gestió de les Emergències (CECOR) de la 37a Copa Amèrica.
Caption
Centre de Coordinació de Seguretat i Gestió de les Emergències (CECOR) de la 37a Copa Amèrica.

El Port de Barcelona ha presentat avui el conjunt d’inversions tecnològiques que permetran garantir una gestió òptima i segura de la 37a Copa Amèrica, entre les quals destaquen la renovació i ampliació de la xarxa de fibra òptica, la xarxa privada de 5G i la millora del hardware i el software per a la captura i analítica d’imatge. 

L’acte, encapçalat pel president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, s’ha celebrat al nou Centre de Coordinació de Seguretat i Gestió de les Emergències (CECOR) de la competició i ha comptat amb la participació del director de Sistemes d’Informació, David Serral, el responsable de Projectes i Serveis TIC, Dídac Hoflich, el director de Seguretat Corporativa, Bernat Baró, i el cap de la Torre AC Port Control, Enric Cortada. 

La major part de les inversions realitzades al Port de Barcelona en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ja estaven projectades i, fins i tot, iniciades amb anterioritat a la designació de Barcelona com a seu de la 37a Copa Amèrica, però, gràcies a la competició de vela, s’han accelerat i permetran consolidar el Port de Barcelona com un referent en innovació i un smart port pioner. 

Fibra òptica 

En el marc del Pla de Telecomunicacions del Port de Barcelona per a la transformació digital de l’ecosistema portuari, la Copa Amèrica ha accelerat la renovació i ampliació de la xarxa de fibra òptica al territori portuari. Aquesta millora inclou una anella de fibra òptica que, gràcies a la redundància de la xarxa, assegura la disponibilitat i la confiabilitat en cas d’errors o interrupcions, garantint d’aquesta manera la comunicació de les bases dels equips. 

A part d’aquesta anella, s’ha estès fibra òptica des de l’Hotel W Barcelona fins al Centre de Premsa, ubicat al World Trade Center Barcelona, per assegurar una comunicació ràpida i sense retards entre les embarcacions i el punt on s’ubicaran els mitjans de comunicació. Les embarcacions es comunicaran via ràdio fins a l’hotel i, d’allà fins al Centre de Premsa, mitjançant fibra òptica per assegurar la màxima velocitat de connexió. També s’ha ampliat la cobertura de la banda marina VHF amb noves antenes i repetidors. 

Comunicació en temps real gràcies a l’alta velocitat de transmissió de dades 

Per tal de garantir una gestió eficient de tota l'operativa relacionada amb la Copa Amèrica, així com de les activitats portuàries habituals, el Port de Barcelona ha posat a disposició la seva xarxa privada 5G Stand Alone d'Orange. Aquesta xarxa, que cobreix el 98% de les 1.140 hectàrees terrestres del Port i dues milles nàutiques de làmina d'aigua, permet una comunicació en temps real i un control òptim de les operacions, gràcies a la seva alta velocitat de transmissió de dades i la baixa latència. Algunes càmeres de CCTV, equipament de Policia Portuària o les comunicacions amb certes embarcacions gaudiran d’aquesta tecnologia que permet una comunicació en temps immediata. 

Més de 500 càmeres en tot l’àmbit portuari 

La xarxa de càmeres de les quals disposa el Port de Barcelona també s’ha posat a disposició de la Copa Amèrica i dels diferents cossos i forces de seguretat implicats per garantir la seguretat durant els dies de la competició, tot compatibilitzant-ho amb l’operativa marítima habitual d’una infraestructura portuària de la magnitud del Port de Barcelona. S’han instal·lat noves càmeres per a la gestió de la seguretat, operacions marítimes i control del tràfic, sumant al voltant de 500 dispositius. Al Port Vell, aquestes càmeres controlen la mobilitat i l’aforament en àrees amb risc d’aglomeracions, mentre que al port comercial, permeten el control d’accés de les embarcacions per gestionar la capacitat i el tràfic. 

També s’ha millorat la detecció per imatge d’embarcacions que accedeixen per la Bocana Nord amb un software avançat per identificar aquelles que no disposen del Sistema de Detecció Automàtica (AIS), com és el cas de moltes embarcacions d’esbarjo. A més de les càmeres instal·lades per a la gestió de la seguretat i el control del tràfic, s'ha ampliat la xarxa de CCTV als canals de navegació, garantint una supervisió constant de les embarcacions. 

Aquest circuit de càmeres es complementa amb la implantació d’un sistema de gestió del tràfic portuari (Vessel Traffic Management Operation System, VTMOS) i dos radars d’estat sòlid d’última tecnologia per monitorar el tràfic, un, per l’àmbit comercial del port i l’altre, per l’àmbit de port-ciutat, millorant així la gestió del tràfic portuari i la localització d’embarcacions. 

Centre de Coordinació de Seguretat i Gestió de les Emergències 

Totes aquestes inversions tecnològiques convergeixen al Centre de Coordinació de Seguretat i Gestió de les Emergències (CECOR) de la 37a Copa Amèrica, ubicat a l’antiga terminal Drassanes. Aquest centre operatiu, fruit de l’acord entre el Port i el Cos de Mossos d’Esquadra, s’ha dissenyat per garantir la seguretat i gestionar de manera integral totes les incidències en matèria de safety i security durant la celebració de la competició de vela. Les tecnologies implementades es posen a disposició dels cossos de seguretat per millorar la seva capacitat de resposta i assegurar una coordinació eficient entre tots els agents implicats, garantint així la protecció i l'èxit de l'esdeveniment. Alhora, i conjuntament entre la Guàrdia Urbana de Barcelona i la Policia Portuària, es gestionarà el dispositiu de mobilitat terrestre en tot l’àmbit del Port Vell i la façana marítima i els accessos de la ciutat. 

Repte de gestió del tràfic marítim 

Dins del CECOR, i en col·laboració amb America's Cup Event (ACE), Capitania Marítima, Protecció Civil i la Policia Marítima dels Mossos d'Esquadra, s'ha establert la Torre de Control de Tràfic Marítim "AC Port Control". Des d'aquesta torre, el Port de Barcelona gestionarà el tràfic marítim de la zona Nord del port, que s'estén des del pont Porta d'Europa fins a l'extrem Nord del Port Vell. Aquest dispositiu suposa un gran repte, ja que es tracta de l'edició amb el nombre més gran d'embarcacions de la història de la competició.