Els responsables financers dels ports de l’Estat mantenen una reunió de treball al Port de Barcelona

S’han analitzat les implicacions patrimonials, econòmiques i comptables dels projectes d’electrificació que estan desenvolupant els ports.

20 febrer 2024
Imatge
La reunió de treball dels directors i responsables d’econòmic i financer dels ports espanyols celebrada avui.
Caption
La reunió de treball dels directors i responsables d’econòmic i financer dels ports espanyols celebrada avui.

Els directors i responsables d’econòmic i financer de les autoritats portuàries del sistema portuari estatal s’han reunit avui al Port de Barcelona per compartir experiències i debatre sobre com encarar els reptes que tenen plantejats a curt i mitjà termini. La subdirectora general i responsable d’Econòmic Financer del Port de Barcelona, Miriam Alaminos, ha donat la benvinguda a aquesta reunió de treball que s’ha centrat en analitzar les implicacions patrimonials, econòmiques i comptables dels projectes d’electrificació que estan endegant alguns dels 46 ports d’interès general integrats en l’ens Puertos del Estado. 

L’electrificació dels molls mitjançant sistemes On-Shore Power Supply (OPS) per a proporcionar electricitat als vaixells quan estan atracats és una de les principals eines que tenen els ports per descarbonitzar la seva activitat i reduir el seu impacte en l’entorn. 

L’objectiu de Puertos del Estado és que els enclavaments de titularitat estatal estiguin preparats per a subministrar energia elèctrica, preferiblement renovable, als vaixells porta-contenidors, de passatge, creuers i ferris abans del 2030. 

Nexigen 

El Pla d'Electrificació de Molls del Port de Barcelona, el projecte Nexigen, és un dels grans projectes impulsats pel port per reduir en un 50% les emissions de CO2 de l'operativa portuària fins al 2030 i convertir-se en un port neutre en carboni abans del 2050. El Pla, que preveu unes inversions inicials de més de 130 milions d'euros, farà possible que els vaixells es connectin a la xarxa elèctrica general un cop hagin atracat, utilitzant energia neta amb certificació d'origen 100% renovable. 

Els primers punts OPS del Port de Barcelona van entrar en funcionament a les instal·lacions de MB92. A Hutchison Ports BEST ja han avançat els treballs per instal·lar el que serà el primer OPS per a vaixells portacontenidors del sud d'Europa, que es posarà en marxa el proper mes de juliol; i a Terminal Ferry Barcelona també han començat les obres de dos OPS per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica i que seran operatius el desembre d'aquest any. També s’ha iniciat el procés per licitar la construcció i posada en funcionament del primer OPS en una terminal de creuers al moll Adossat.