.
El Port de Barcelona és conscient dels impactes que l’activitat portuària té en el seu entorn i la necessitat de prevenir o minimitzar al màxim aquestes afeccions. Per aquest motiu vetlla i treballa amb tota la Comunitat Portuària per reduir la seva petjada ambiental.
El compromís mediambiental del Port de Barcelona es reflecteix en moltes actuacions i actituds, i queda patent amb l’adhesió al Pacte Mundial de les Nacions Unides i a l’European Grean Deal i les fites alineades amb aquests.
Enguany s’ha acabat de redactar el IV Pla estratègic (2021-2025), que identifica la sostenibilitat com el principal motor de desenvolupament del Port i que en els propers cinc anys determinarà també el model mediambiental del Port de Barcelona.
El Sistema de gestió ambiental (SGA) del Port de Barcelona inclou els espais i les activitats que controla i desenvolupa l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), d’acord amb les seves funcions.
El Port de Barcelona ha planificat la seva actuació ambiental amb el Programa de medi ambient 2020. El seguiment del seu avenç i grau d’acompliment es fa a través del Comitè de Medi Ambient.
Programa de seguiment de la qualitat de les aigües
Pla de millora de la qualitat de l'aire (2016-2020)
Pla interior marítim de contenció d'abocaments (PIM)
Plans d'emergència i autoprotecció
Pla de recepció de residus de vaixells
Pla de comunicació mediambiental
Millorar l’eficiència energètica en un 5%, el 2020 (100%).
Model de consum compartit a la zona portuària el 2020.
Inventari d’emissions de GEH de l’activitat portuària (parcialment).
Actualització del Pla de millora de la qualitat de l’aire del Port, el 2020 (75%).
Promoció del GNL com a combustible de mobilitat (parcialment).
Finalització dels projectes. Pilot d’straddle carrier propulsat per gas natural (80%).
Incorporació de nous mitjans de resposta a la dàrsena Prat i aigües exteriors (30%).
Millora de la resposta operativa (50%).
Actualització del Pla interior marítim (PIM) (75%).
Noves iniciatives per incentivar la participació interna el 2020 (posposat).
Actualització de materials i continguts per a la comunicació externa (25%).
L’exercici 2020 l’Autoritat Portuària ha dedicat a les actuacions mediambientals un pressupost de 4,7 milions d'euros. La major part, 4,3 milions d’euros, correspon al servei de recollida de residus de vaixells (servei MARPOL).
El Port de Barcelona és conscient del rol protagonista que li pertoca en la descarbonització del transport marítim i de l’activitat portuària. Per això, en línia amb els objectius de la Unió Europea (UE) i de l’Organització Marítima Internacional (OMI), va assumir el compromís de reduir les emissions de CO2 en un 50% per al 2030.
El Port està immers en el procés cap a un nou model energètic basat en tres eixos: les energies renovables, l’emmagatzematge d’energia i una xarxa elèctrica intel·ligent, que permeti donar resposta a nous consums amb una gestió òptima.
Aquesta visió s’ha posat en pràctica el 2020 amb proves pilot de comunitats energètiques de consum compartit entre diverses instal·lacions de concessionaris.
L’APB aplica mesures com l’ús de LEDS i sectorització d’encesa i apagada en les seves instal·lacions; la introducció de renovables al moll de Pescadors i al PIF, i la incorporació de LEDS i millora de la gestió en l’enllumenat públic.
Durant el 2020 el Port de Barcelona ha bonificat les terminals acollides a les bonificacions mediambientals amb prop de 900.000 euros.
Actualment l’APB disposa de 41 vehicles elèctrics d’una flota d’unes 100 unitats i 44 punts de recàrrega per a ús propi. També s’han instal·lat 3 nous punts de recàrrega per a ús públic; el 2022 es preveu disposar de 27 punts distribuïts per tota la zona portuària.
L’estratègia intermodal del Port a favor del transport ferroviari i del short sea shipping ha representat el 2020 un estalvi de 778 milions d’euros en el cost de les externalitats negatives.
A continuació es concreten les dades i els indicadors bàsics relacionats amb els aspectes ambientals directes i indirectes més significatius.
A continuació es detallen els principals indicadors de la incidència de l’activitat portuària sobre el seu entorn i les eines del Port de Barcelona per controlar-la i minimitzar-la.
Durant el 2020 el Port de Barcelona ha realitzat la vigilància de la qualitat de les aigües portuàries en col·laboració amb l’Agència Catalana de l’Aigua, en compliment de la Directiva Marc de l’Aigua i dins el Pla de vigilància de les masses d’aigua litorals de Catalunya.
L’estratègia per a la reducció de les emissions de gasos contaminants i partícules en suspensió està definida en el Pla de millora de la qualitat de l’aire del Port de Barcelona.
L’any 2020 s’ha continuat l’actualització del Pla, en la qual s’incorporen les actuacions més eficients per aconseguir l’objectiu de descarbonització del Port.
Per controlar la qualitat de l’aire el Port disposa d’una xarxa meteorològica amb set estacions; tres estacions automàtiques de mesura de gasos contaminants, i una xarxa de captadors d’alt volum (CAV) per a partícules en suspensió PM10 (partícules en suspensió de diàmetres inferiors a 10μm) i 3 per PM2,5 .
El Pla de millora de la qualitat de l’aire inclou accions encaminades a promoure l’ús de gas natural (GNL) com a combustible alternatiu per a la mobilitat de les mercaderies per via marítima i terrestre.
Des del 2017 fins al 2020, al Port de Barcelona s’han subministrat uns 78.000 m3 de GNL a vaixells, 27.000 m3 des de camió cisterna (modalitat TTS) i 51.000 m3 des de gavarra (modalitat STS).
El 2020 s’ha creat una base de dades de sòls contaminats, en la qual s’han introduït dades de contaminació de sòls i aigües subterrànies de més de 600 punts de sondeig i més de 1.500 registres.
L’APB practica la recollida selectiva i el 2020 ha gestionat un total de 1.037 tones de residus, interns o externs, el 99% dels quals han estat no perillosos.
El 2020 el Port ha gestionat un total de 99.126 m3 de residus MARPOL, quasi la meitat que els 197.812 m3 gestionats l’any anterior, a causa del menor trànsit de vaixells per la pandèmia de la covid-19.
Els anys 2001 i 2002 el Port de Barcelona va participar en la reintroducció del falcó pelegrí (Falco peregrinus) a la ciutat de Barcelona, amb la cria de tres polls en un niu artificial instal·lat en una sitja de gra. Com a resultat de la iniciativa, la població de falcons a Barcelona s’està consolidant i el 2020 al Port han criat tres parelles de les nou que hi ha a Barcelona.