.
L’activitat principal del Port de Barcelona és el tràfic de mercaderies, el moviment de persones i la logística que això genera. Del seu dinamisme depenen el creixement i desenvolupament del mateix Port i de les organitzacions que en formen part.
El Port de Barcelona és un dels principals motors de desenvolupament econòmic de Catalunya i de l’Estat espanyol i està especialitzat en mercaderies d’alt valor. En termes de valor, el 2020 el Port va canalitzar el 75% del comerç exterior marítim de Catalunya i el 25% del total de l’Estat espanyol.
milions d’euros (-20%)
%
granels i càrrega general
%
contenidors (TEU)
%
granels i càrrega general
%
contenidors (TEU)
Com a principal regió importadora i exportadora de l’Estat espanyol, una de les característiques del sector exterior català és el seu elevat grau de diversificació, que comprèn una àmplia gamma de sectors productius. Els principals sectors econòmics que configuren el comerç exterior marítim català i el seu teixit empresarial i industrial utilitzen majoritàriament el Port de Barcelona per canalitzar els seus fluxos de comerç.
El comportament del tràfic en les àrees geogràfiques amb un major pes específic ha estat molt divers durant aquest exercici: han crescut lleument els intercanvis comercials amb Itàlia i França mediterrànies (+4,1%), Extrem Orient i Japó (+4,5%) i Mediterrani oriental, mar Negre i Caspi i Pròxim Orient (+2,7%).
Durant l’exercici 2020 els tràfics del Port de Barcelona han tingut un comportament molt desigual en funció de la seva tipologia i del moment de l’any. El tràfic de mercaderies s’ha ressentit especialment els mesos d’abril i maig, però poc a poc s’ha anat recuperant i a finals d’any.
59,5
milions de tones de tràfic total (-11,9%)
31,2
milions de tones de tràfic de hinterland (-1,1%)
3
milions de TEU (-11%)
480.337
unitats (-38,2%)
12,9
milions de tones de líquids a granel (-20%)
4
milions de tones de sòlids a granel (-0,6%)
349.990
unitats de transport intermodal (UTI) (-15,6%)
149.608
(UTI) Autopistes del mar (-2,7%)
15%
contenidors
42%
vehicles
857.966
total (-81,5%)
659.124
en ferris de línia regular (-55,8%)
198.842
creueristes (-94%) i 53 escales de creuer amb passatge
L’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) ha tancat l’exercici econòmic de 2020 amb un benefici net de 17,6 milions d’euros, que representa un decrement del 60% respecte de l’any anterior. El resultat d’explotació ha caigut un 65% respecte de 2019, mentre que el resultat financer ho ha fet en un 36%.
RESULTAT DE L’EXERCICI (milions d’euros), 2019-2020
Aquesta caiguda sense precedents del resultat de l’exercici ha estat propiciada per la pandèmia de la covid-19, a causa de la contracció de tràfics i també com a conseqüència de l’aplicació de reduccions a les taxes de concessions per reduir l’impacte econòmic del coronavirus en la comunitat portuària.
L’import net de la xifra de negoci de 2020 ha totalitzat 138,9 milions d’euros i s’ha situat un 19% per sota de l’exercici anterior, amb una caiguda percentual de dos dígits en quasi totes les taxes i tarifes.
L’aturada operativa en tots els sectors econòmics en l’àmbit local i global –particularment en el transport de persones, comerç i oci– ha impactat directament els tràfics del Port de Barcelona des del mes de març, quan es va declarar l’estat d’alarma.
EVOLUCIÓ DE LA XIFRA DE NEGOCI (milers d’euros) I EL VOLUM DE TRÀFIC (milers de tones), 2011 – 2020
Junt amb a la davallada de les operacions portuàries, els ingressos per taxes s’han vist reduïts per l’aplicació d’una sèrie de mesures estatals dirigides a fer front a l’impacte econòmic i social de la covid-19.
L’aplicació d’aquestes mesures per pal·liar l’impacte de la covid-19 s’ha traduït en 30 milions d’euros de descens d’ingressos per al Port de Barcelona respecte de 2019.
Per l’efecte del coronavirus, el repartiment d’ingressos per línia de negoci ha estat lleugerament diferent a d’altres anys. Les taxes de concessions del domini públic, tot i el decrement en la facturació, han guanyat pes relatiu en relació amb les taxes d’utilització i representen el 50% dels ingressos (l’any 2019 era el 46%) perquè han absorbit la reducció en la taxa de passatge, que ha tancat amb una participació residual de només el 2% dels ingressos (l’any 2019 era del 7%).
El resultat d’explotació ha sumat 14 milions d’euros, un 65% menys que l’any anterior.
Les partides de despesa han estat les responsables de reduir part de l’efecte de la caiguda dels ingressos aquest exercici.
En l’àmbit financer, s’ha enregistrat un resultat de prop de 2,5 milions d’euros, que es tradueix en un empitjorament d’1,4 milions d’euros (-36%).
Els beneficis abans d’impostos, d’interessos, d’amortitzacions i depreciacions (EBITDA) han sumat un total de 70 milions i els recursos procedents de les operacions han generat un cash flow operatiu de 66,3 milions.
L’Autoritat Portuària de Barcelona ha executat un volum d’inversions de 26,5 milions d’euros, fet que ha suposat un superàvit de 39,8 milions en relació amb els recursos generats per les operacions.
Enguany s’assoleix una ràtio de l’11% d’endeutament respecte dels fons propis, el percentatge més baix d’aquest segle.
L’article 19 del Reial decret legislatiu 2/2011, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de Ports de l’Estat i de la Marina Mercant, estableix que els recursos econòmics de l’Organisme Públic Puertos del Estado (OPPE) estaran integrats, entre d’altres, pel 4% dels ingressos meritats per les autoritats portuàries en concepte de taxes portuàries durant l’exercici anterior. L’import resultant té la consideració de despesa d’explotació.
Durant l’any 2020 el Port de Barcelona ha realitzat una inversió total de 26,5 milions d’euros, dels quals s’han destinat al capítol de les infraestructures més de 18 milions.
El Port de Barcelona ha continuat participant el 2020 en diversos projectes internacionals que reben ajuda financera de la Unió Europea.
Període
Projecte
Acció
Programa
2018-2021
Potenciació de l’autopista del mar entre Barcelona i Civitavecchia amb la millora d’infraestructures: adaptar el moll de Contradic als tràfics MoS, amb el reforç de l’alineació Contradic nord i extensió de la rampa Ro-Ro, i adaptar la terminal ferroviària de Contradic.
2016-2020
Reducció de les emissions de contaminants causades pel transport amb camió al Port, i millora de la tecnologia existent en motors de doble combustible per contribuir a la consolidació del gas natural liquat (GNL).
2016-2020
Adaptació de la terminal Príncep d’Espanya i construcció d’un nou accés ferroviari per millorar el servei i incrementar el transport de cotxes elèctrics mitjançant les autopistes del mar.
2019-2023
Construcció d’una connexió d’autopista ferroviària entre Barcelona i París apta per al transport de semiremolcs entre ambdues ciutats. Inclou el desenvolupament de dues terminals, una al Port de Barcelona (antiga llera del Llobregat) i l’altra a Rungis.
2020-2023
Implantació de millores en l’eficiència energètica de l’edifici Àrea PIF: generació energètica mitjançant una instal·lació fotovoltaica, implantació d’un sistema de monitorització i control global de l’edifici i substitució de la tecnologia actual d’il·luminació per il·luminació LED.
2014-2020
Desplegament de l’ús del gas natural liquat (GNL) en el transport marítim a través d’una sèrie d’accions pilot, per exemple: adaptar una gavarra per subministrar GNL als vaixells, adaptar maquinària portuària, i dissenyar un remolcador propulsat per a aquest combustible.
2019-2023
Creators permet als iniciadors locals crear i operar sistemes energètics comunitaris (CES) avançats donant suport als processos tècnics, financers i socials en cada fase del cicle de vida del CES.
El Port de Barcelona hi participa amb l’aportació d’un pilot que consisteix en la creació d’una illa energètica (producció, emmagatzematge i consum simultanis d’energia) al moll de Pescadors i la possible extrapolació a altres àrees del port.
2020-2023
Aquest projecte reuneix ports de 9 països diferents de la UE que volen fer la transició cap a combustibles alternatius.
El projecte inclou accions preparatòries per a la construcció de les infraestructures de connexió elèctrica de nau a moll (OPS).
L’objectiu és crear un estat de preconstrucció, és a dir, que els ports que hi participen puguin desenvolupar infraestructura ràpidament un cop finalitzat el projecte perquè tots els estudis previs estaran enllestits.
2020-2023
Construir una barcassa per subministrar gas natural liquat (GNL) com a combustible marí al Port de Barcelona i zones adjacents.
La barcassa tindrà una capacitat d’emmagatzematge de GNL de 5.000 m3 a través de tancs d’emmagatzematge tipus C, cosa que li donarà una generació d’ebullició d’entre el 0,15-0,25% al dia.
Estarà equipat amb diverses bombes de subministrament.
2020-2023
Aquest projecte busca la implementació d’activitats de cooperació transfronterera en el context de la European Neighbourhood Policy, complementant els esforços realitzats en el marc de l’Associació Euromediterrània, amb l’objectiu final de desenvolupar una zona de pau, estabilitat, prosperitat i bon veïnatge amb la participació de països socis mediterranis de la UE (MPC).
L’any 2010 el Port de Barcelona va crear el grup de compra d’energia elèctrica per a les instal·lacions de l’Autoritat Portuària de Barcelona i les entitats participades World Trade Center Barcelona, S.A., Centre Intermodal De Logística S.A. i Port Vell.
El volum de consum d’energia de l’Autoritat Portuària a l’exercici 2020 ha estat de 6,75 GWh i la quantitat facturada, de 850.000 euros.