.
El Port de Barcelona s’entén com el conjunt d’activitats que, en l’entorn de la infraestructura portuària, duen a terme una sèrie d’organitzacions públiques i privades gestionades independentment, però coordinades i liderades per l’Autoritat Portuària de Barcelona i amb una estratègia global comuna.
L’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) és un organisme públic amb personalitat jurídica i patrimoni propi, que té al seu càrrec l’administració, el control, la gestió i l’explotació del Port de Barcelona. És l’organització que lidera el Port com a conjunt, que posa les bases per al seu funcionament i per a la cerca d’un objectiu comú, i que n’ostenta la representació.
El Port de Barcelona és una idea de servei i qualitat compartida, que vincula en clau de cooperació tots els agents, organismes i administracions que participen en l’activitat portuària. Tots aquests agents s’agrupen sota el nom de Comunitat Portuària del Port de Barcelona (CP), formada per més de 450 administracions, entitats i empreses ubicades al recinte portuari o al seu entorn, i que en aquest document s’anomenen “organitzacions”.
Per tal d’acomplir l’objectiu de donar resposta a la demanda d’informació i expectatives dels grups d’interès, és imprescindible tenir-los ben definits.
El Port de Barcelona és la principal infraestructura de transport i serveis de Catalunya i un port de referència de la regió euromediterrània, en el qual treballen més de 450 organitzacions. Disposa de 91 línies regulars que connecten, de manera directa, la capital catalana amb 198 ports dels cinc continents i és un port especialitzat en càrrega general i mercaderies d’alt valor afegit.
És el màxim òrgan de govern del Port de Barcelona i hi estan representades les principals administracions públiques amb interessos en el Port, així com els agents socials i sectors rellevants en l’àmbit portuari.
Presidenta Mercè Conesa i Pagès
Vocal nat Francisco J. Valencia Alonso, capità marítim
Director general José Alberto Carbonell Camallonga
Vocals en representació de l’Administració general de l’Estat
Teresa Cunillera i Mestres, delegada del Govern a Catalunya
Álvaro Sánchez Manzanares, secretari general de Ports de l’Estat
Cristina Ozores Jack, advocada de l’Estat
Vocals en representació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya
Antoni Llobet de Pablo, president del Col·legi Oficial d’Agents de Duanes de Barcelona
Xavier Tàrraga Martínez, coordinador de la zona catalana-balear de la Coordinadora Estatal d’Estibadors
Jordi Trius Traserra, president de l’Associació d’Agents Consignataris de Vaixells de Barcelona
Emili Sanz Martínez, president de l’Associació de Transitaris, Expedidors Internacionals i Assimilats (ATEIA-OLTRA Barcelona)
Vocals en representació dels municipis en què està localitzada la zona de servei del Port de Barcelona
Janet Sanz Cid, segona tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona
Lluís Mijoler Martínez, alcalde de l’Ajuntament del Prat de Llobregat
Vocals en representació de les cambres de comerç, d’organitzacions empresarials i sindicals i sectors rellevants en l’àmbit portuari
Xavier Sunyer i Déu, Cambra de Comerç de Barcelona
Xabier María Vidal Niebla, president de l’Associació d’Empreses Estibadores Portuàries de Barcelona
José Pérez Domínguez, CCOO
Carlos González Quirós, UGT
És l’òrgan de gestió que aplega les diferents àrees funcionals de l’Autoritat Portuària de Barcelona.
Des de les àrees i departaments de l’APB es gestiona la infraestructura en general i es planteja i lidera l’estratègia comuna de tot el Port de Barcelona i la seva Comunitat Portuària.
És l’òrgan que materialitza la voluntat de cooperació entre les organitzacions públiques i privades que duen a terme la seva activitat a l’àmbit portuari de Barcelona i d’altres relacionades amb el comerç internacional, de manera que hi estan implicats tots els actors del negoci portuari i representa la Comunitat Portuària.
El Consell Rector està constituït per un total de 68 professionals de les empreses participants i s’estructura en un Comitè Executiu i 8 Grups de Treball.
L‘Autoritat Portuària de Barcelona posa a disposició informació de diferent tipus (institucional, organitzativa i de planificació; de rellevància jurídica; i econòmica, pressupostària i estadística), tant a través de la pàgina web com de la sol·licitud específica d’informació a través del portal d’Opendata.
Una forma de fer explícit el compromís d’ètica i la integritat com a aspecte essencial del govern de qualsevol organització és la disposició d’un codi ètic o de bon govern, un reglament intern específic, o processos interns de compliance que incloguin els aspectes citats.
El Codi ètic de l’Autoritat Portuària de Barcelona, aprovat el maig de 2015, té com a finalitat establir els valors i les pautes de conducta que han de presidir el comportament de totes les persones que hi treballen, tant en el desenvolupament diari com en les relacions que es mantenen amb els grups d’interès.
El Port de Barcelona es va adherir des d’un inici, el 2015, al Pacte Mundial de les Nacions Unides i als seus Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), als quals orienta la seva actuació, com reflecteix aquest document, la Memòria Anual 2020 del Port de Barcelona.
El Port de Barcelona és un dels principals vertebradors de desenvolupament econòmic del país. Té un paper clau en la internacionalització de les empreses, ja que actua com a enllaç físic entre aquestes i els seus mercats i representa un dels principals factors de competitivitat per a la localització d’empreses. Però, a més, l’objectiu prioritari del Port de Barcelona és l’impuls sostenible de l’activitat portuària i de les cadenes logístiques que fan servir el Port.
El valor afegit brut (VAB) que genera l’activitat portuària -mesurat com les rendes econòmiques procedents dels serveis d’empreses, organitzacions i institucions prestats al llarg de tota la cadena logística del transport marítim- determina la importància d’un port com a generador de riquesa i competitivitat en el seu entorn.
1,7%
VAB de Catalunya
1,1%
Ocupació total de Catalunya
L’Autoritat Portuària de Barcelona participa directament en cinc terminals marítimes interiors o ports secs, que acosten els serveis portuaris als operadors logístics marítims i als clients importadors i exportadors dels territoris als quals serveix:
En el marc de l’estratègia del port en xarxa també s’intensifiquen i desenvolupen serveis ferroviaris regulars, freqüents i de diferent tipus de productes amb el Port.
Les autopistes del mar (ADM) o serveis de short sea shipping (SSS) són els serveis de transport marítim de curta distància alternatius a la carretera que compleixen els criteris de freqüència mínima de tres sortides setmanals i tres escales en diferents ports com a màxim i s’integren totalment a l’estratègia del port en xarxa. El Port de Barcelona té actualment serveis de short sea shipping amb ports italians i del nord d’Àfrica.
149.608 unitats
Les 149.608 unitats de transport intermodal (UTI) registrades per aquests serveis el 2020 es tradueixen en una xifra idèntica de camions desviats de les carreteres al mode marítim, més eficient a nivell econòmic i mediambiental.
El Port de Barcelona compta amb vuit representacions comercials, que tenen l’objectiu tant de consolidar i fer seguiment de l’estratègia del port en xarxa en els mercats propers com de reforçar i establir noves relacions en els mercats llunyans.
> hinterland : Saragossa, centre-nord peninsular, Madrid, Lió i Tolosa (França)
> foreland : l’Argentina, Xina i Japó
La participació del Port en esdeveniments comercials centrats en diferents àrees d’actuació té els següents objectius:
1) promoure, consolidar i posicionar els seus tràfics estratègics;
2) estudiar de primera mà les tendències del mercat i les necessitats d’usuaris i operadors; i
3) promoure, consolidar i posicionar els seus tràfics estratègics;actuar com a paraigua de la Comunitat Portuària, a través de la promoció de participacions conjuntes per crear sinergies i afegir valor i competitivitat a les empreses del sector.
A causa de la situació de pandèmia mundial, molts calendaris s’han vist alterats i algunes de les participacions planificades pel Port han resultat ajornades o cancel·lades o han canviat a format virtual.
L’objectiu de la missió empresarial és promocionar i presentar el Port de Barcelona i la seva Comunitat Logística en diferents mercats, per tal de generar-hi i consolidar-hi vincles empresarials i institucionals que contribueixin a la internacionalització de les empreses de Catalunya.
A causa de la pandèmia, la 22a edició de la Missió Empresarial del Port de Barcelona ha hagut de modificar la seva destinació inicial, que era Tailàndia, i adaptar-se al format en línia. Així, doncs, sota la marca Port Summit Trade Mission Colombia 2020 ha tingut lloc la primera missió completament virtual organitzada per un port del sistema portuari espanyol.
El Port de Barcelona orienta esforços i objectius per tal d’assolir un nivell d’eficiència i qualitat que li permeti diferenciar-se dels seus ports competidors i alhora vagi en benefici de la millora de la competitivitat dels seus clients.
El Sistema de qualitat del Port de Barcelona, gestionat pel Departament d’Operacions de Mercaderies i Qualitat (DOMQ) de l’Autoritat Portuària ha renovat la certificació ISO 9001.
Les principals actuacions que el DOMQ ha desenvolupat aquest 2020 han estat:
> Col·laboració amb les terminals del Port certificades o en procés de certificació en els Referencials de Servei.
> Coordinació de l’Equip de Qualitat (EQ) del Port per fer seguiment i establir accions de millora en la prestació de servei a les terminals.
> Seguiment i control del servei que presta l’EQ per a la verificació de les deixalles del Conveni Marpol lliurats pels vaixells que operen en el Port de Barcelona.
> Anàlisi de les dades per a la millora dels processos que es duen a terme a les terminals de contenidors en l’àmbit dels Referencials de Servei Específics del Port de Barcelona.
Una altra de les eines per assolir una alta eficiència i qualitat en el servei és la Marca de Qualitat del Port de Barcelona, Efficiency Network, que ha tancat l’any 2020 amb 96 activitats certificades, d’un total de 91 empreses.
L’any 2020 ha estat excepcionalment marcat per la pandèmia de la covid-19, que ha fet canviar algunes maneres d‘actuar. L’actuació de la Marca de Qualitat en l’exercici 2020 ha consistit en:
> Realitzar jornades no presencials
> Prorrogar la facturació de l’import de la certificació
> Fer enquestes per millorar la promoció de les organitzacions certificades
> Posada en marxa d’un nou canal de Telegram del Servei d’Atenció al Client