.

03

Gestió i àmbit de negoci

El Port de Barcelona s’entén com el conjunt d’activitats que, en l’entorn de la infraestructura portuària, duen a terme una sèrie d’organitzacions públiques i privades gestionades independentment, però coordinades i liderades per l’Autoritat Portuària de Barcelona i amb una estratègia global comuna.

ORIENTACIÓ ALS ODS

Els actors del Port de Barcelona

El lideratge: l’Autoritat Portuària de Barcelona

L’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) és un organisme públic amb personalitat jurídica i patrimoni propi, que té al seu càrrec l’administració, el control, la gestió i l’explotació del Port de Barcelona. És l’organització que lidera el Port com a conjunt, que posa les bases per al seu funcionament i per a la cerca d’un objectiu comú, i que n’ostenta la representació.

La Comunitat Portuària

El Port de Barcelona és una idea de servei i qualitat compartida, que vincula en clau de cooperació tots els agents, organismes i administracions que participen en l’activitat portuària. Tots aquests agents s’agrupen sota el nom de Comunitat Portuària del Port de Barcelona (CP), formada per més de 450 administracions, entitats i empreses ubicades al recinte portuari o al seu entorn, i que en aquest document s’anomenen “organitzacions”.

Els grups d’interès

Per tal d’acomplir l’objectiu de donar resposta a la demanda d’informació i expectatives dels grups d’interès, és imprescindible tenir-los ben definits.

La infraestructura

El Port de Barcelona és la principal infraestructura de transport i serveis de Catalunya i un port de referència de la regió euromediterrània, en el qual treballen més de 450 organitzacions. Disposa de 91 línies regulars que connecten, de manera directa, la capital catalana amb 198 ports dels cinc continents i és un port especialitzat en càrrega general i mercaderies d’alt valor afegit.

Governança i funcionament

Òrgans de govern

CONSELL D’ADMINISTRACIÓ DE L’AUTORITAT PORTUÀRIA DE BARCELONA

És el màxim òrgan de govern del Port de Barcelona i hi estan representades les principals administracions públiques amb interessos en el Port, així com els agents socials i sectors rellevants en l’àmbit portuari.

Composició del Consell d’Administració a 31 de desembre de 2020

Presidenta Mercè Conesa i Pagès


Vocal nat Francisco J. Valencia Alonso, capità marítim


Director general José Alberto Carbonell Camallonga


Vocals en representació de l’Administració general de l’Estat

Teresa Cunillera i Mestres, delegada del Govern a Catalunya

Álvaro Sánchez Manzanares, secretari general de Ports de l’Estat

Cristina Ozores Jack, advocada de l’Estat


Vocals en representació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya

Antoni Llobet de Pablo, president del Col·legi Oficial d’Agents de Duanes de Barcelona

Xavier Tàrraga Martínez, coordinador de la zona catalana-balear de la Coordinadora Estatal d’Estibadors

Jordi Trius Traserra, president de l’Associació d’Agents Consignataris de Vaixells de Barcelona

Emili Sanz Martínez, president de l’Associació de Transitaris, Expedidors Internacionals i Assimilats (ATEIA-OLTRA Barcelona)


Vocals en representació dels municipis en què està localitzada la zona de servei del Port de Barcelona

Janet Sanz Cid, segona tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona

Lluís Mijoler Martínez, alcalde de l’Ajuntament del Prat de Llobregat


Vocals en representació de les cambres de comerç, d’organitzacions empresarials i sindicals i sectors rellevants en l’àmbit portuari

Xavier Sunyer i Déu, Cambra de Comerç de Barcelona

Xabier María Vidal Niebla, president de l’Associació d’Empreses Estibadores Portuàries de Barcelona

José Pérez Domínguez, CCOO

Carlos González Quirós, UGT

COMITÈ DE DIRECCIÓ DE L’AUTORITAT PORTUÀRIA DE BARCELONA

És l’òrgan de gestió que aplega les diferents àrees funcionals de l’Autoritat Portuària de Barcelona.

Des de les àrees i departaments de l’APB es gestiona la infraestructura en general i es planteja i lidera l’estratègia comuna de tot el Port de Barcelona i la seva Comunitat Portuària.

CONSELL RECTOR PER A LA PROMOCIÓ DE LA COMUNITAT

És l’òrgan que materialitza la voluntat de cooperació entre les organitzacions públiques i privades que duen a terme la seva activitat a l’àmbit portuari de Barcelona i d’altres relacionades amb el comerç internacional, de manera que hi estan implicats tots els actors del negoci portuari i representa la Comunitat Portuària.

El Consell Rector està constituït per un total de 68 professionals de les empreses participants i s’estructura en un Comitè Executiu i 8 Grups de Treball.

Els principis d’actuació

TRANSPARÈNCIA

L‘Autoritat Portuària de Barcelona posa a disposició informació de diferent tipus (institucional, organitzativa i de planificació; de rellevància jurídica; i econòmica, pressupostària i estadística), tant a través de la pàgina web com de la sol·licitud específica d’informació a través del portal d’Opendata.

ÈTICA I INTEGRITAT

Una forma de fer explícit el compromís d’ètica i la integritat com a aspecte essencial del govern de qualsevol organització és la disposició d’un codi ètic o de bon govern, un reglament intern específic, o processos interns de compliance que incloguin els aspectes citats.

El Codi ètic de l’Autoritat Portuària de Barcelona, aprovat el maig de 2015, té com a finalitat establir els valors i les pautes de conducta que han de presidir el comportament de totes les persones que hi treballen, tant en el desenvolupament diari com en les relacions que es mantenen amb els grups d’interès. 

SOSTENIBILITAT

El Port de Barcelona es va adherir des d’un inici, el 2015, al Pacte Mundial de les Nacions Unides i als seus Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), als quals orienta la seva actuació, com reflecteix aquest document, la Memòria Anual 2020 del Port de Barcelona.

Aportació de valor

El Port de Barcelona és un dels principals vertebradors de desenvolupament econòmic del país. Té un paper clau en la internacionalització de les empreses, ja que actua com a enllaç físic entre aquestes i els seus mercats i representa un dels principals factors de competitivitat per a la localització d’empreses. Però, a més, l’objectiu prioritari del Port de Barcelona és l’impuls sostenible de l’activitat portuària i de les cadenes logístiques que fan servir el Port.

Contribució al valor afegit brut

El valor afegit brut (VAB) que genera l’activitat portuària -mesurat com les rendes econòmiques procedents dels serveis d’empreses, organitzacions i institucions prestats al llarg de tota la cadena logística del transport marítim- determina la importància d’un port com a generador de riquesa i competitivitat en el seu entorn.

1,7%

VAB de Catalunya

1,1%

Ocupació total de Catalunya

Estratègia i Promoció

El Port en xarxa

CONNEXIONS DEL PORT DE BARCELONA AMB EL HINTERLAND

TERMINALS MARÍTIMES INTERIORS

L’Autoritat Portuària de Barcelona participa directament en cinc terminals marítimes interiors o ports secs, que acosten els serveis portuaris als operadors logístics marítims i als clients importadors i exportadors dels territoris als quals serveix:

SERVEIS FERROVIARIS

En el marc de l’estratègia del port en xarxa també s’intensifiquen i desenvolupen serveis ferroviaris regulars, freqüents i de diferent tipus de productes amb el Port.

Consolidació i ampliació de serveis ferroviaris del Port

Amb l’objectiu de potenciar la seva estratègia ferroviària, el Port de Barcelona participa en diversos organismes vinculats al desenvolupament i la promoció de serveis ferroviaris i del Corredor Mediterrani (Ferrmed, Rail Freight Corridor 6 UE, Railgrup...).

SERVEIS DE SHORT SEA SHIPPING

Les autopistes del mar (ADM) o serveis de short sea shipping (SSS) són els serveis de transport marítim de curta distància alternatius a la carretera que compleixen els criteris de freqüència mínima de tres sortides setmanals i tres escales en diferents ports com a màxim i s’integren totalment a l’estratègia del port en xarxa. El Port de Barcelona té actualment serveis de short sea shipping amb ports italians i del nord d’Àfrica.

149.608 unitats

Les 149.608 unitats de transport intermodal (UTI) registrades per aquests serveis el 2020 es tradueixen en una xifra idèntica de camions desviats de les carreteres al mode marítim, més eficient a nivell econòmic i mediambiental.

Promoció comercial

REPRESENTACIONS DEL PORT

El Port de Barcelona compta amb vuit representacions comercials, que tenen l’objectiu tant de consolidar i fer seguiment de l’estratègia del port en xarxa en els mercats propers com de reforçar i establir noves relacions en els mercats llunyans.

> hinterland : Saragossa, centre-nord peninsular, Madrid, Lió i Tolosa (França)

> foreland : l’Argentina, Xina i Japó

PARTICIPACIÓ EN FIRES I CONGRESSOS

La participació del Port en esdeveniments comercials centrats en diferents àrees d’actuació té els següents objectius:

1) promoure, consolidar i posicionar els seus tràfics estratègics;

2) estudiar de primera mà les tendències del mercat i les necessitats d’usuaris i operadors; i

3) promoure, consolidar i posicionar els seus tràfics estratègics;actuar com a paraigua de la Comunitat Portuària, a través de la promoció de participacions conjuntes per crear sinergies i afegir valor i competitivitat a les empreses del sector.

A causa de la situació de pandèmia mundial, molts calendaris s’han vist alterats i algunes de les participacions planificades pel Port han resultat ajornades o cancel·lades o han canviat a format virtual.

informació

També s’han cancel·lat els següents esdeveniments, en què el Port tenia previst participar:
> XXIX Congrés Espanyol del Cafè (Valladolid)
> Jornada Port de Barcelona (Madrid)
> Foro del Transporte AECOC (Madrid)

MISSIÓ EMPRESARIAL DEL PORT DE BARCELONA

L’objectiu de la missió empresarial és promocionar i presentar el Port de Barcelona i la seva Comunitat Logística en diferents mercats, per tal de generar-hi i consolidar-hi vincles empresarials i institucionals que contribueixin a la internacionalització de les empreses de Catalunya.

A causa de la pandèmia, la 22a edició de la Missió Empresarial del Port de Barcelona ha hagut de modificar la seva destinació inicial, que era Tailàndia, i adaptar-se al format en línia. Així, doncs, sota la marca Port Summit Trade Mission Colombia 2020 ha tingut lloc la primera missió completament virtual organitzada per un port del sistema portuari espanyol.

La qualitat com a eina de competitivitat

El Port de Barcelona orienta esforços i objectius per tal d’assolir un nivell d’eficiència i qualitat que li permeti diferenciar-se dels seus ports competidors i alhora vagi en benefici de la millora de la competitivitat dels seus clients.

El sistema de qualitat

El Sistema de qualitat del Port de Barcelona, gestionat pel Departament d’Operacions de Mercaderies i Qualitat (DOMQ) de l’Autoritat Portuària ha renovat la certificació ISO 9001.

informació

Les principals actuacions que el DOMQ ha desenvolupat aquest 2020 han estat:

> Col·laboració amb les terminals del Port certificades o en procés de certificació en els Referencials de Servei.

> Coordinació de l’Equip de Qualitat (EQ) del Port per fer seguiment i establir accions de millora en la prestació de servei a les terminals.

> Seguiment i control del servei que presta l’EQ per a la verificació de les deixalles del Conveni Marpol lliurats pels vaixells que operen en el Port de Barcelona.

> Anàlisi de les dades per a la millora dels processos que es duen a terme a les terminals de contenidors en l’àmbit dels Referencials de Servei Específics del Port de Barcelona.

Efficiency Network

Una altra de les eines per assolir una alta eficiència i qualitat en el servei és la Marca de Qualitat del Port de Barcelona, Efficiency Network, que ha tancat l’any 2020 amb 96 activitats certificades, d’un total de 91 empreses.

VALORS DE LA MARCA EFFICIENCY NETWORK

L’any 2020 ha estat excepcionalment marcat per la pandèmia de la covid-19, que ha fet canviar algunes maneres d‘actuar. L’actuació de la Marca de Qualitat en l’exercici 2020 ha consistit en:

> Realitzar jornades no presencials

> Prorrogar la facturació de l’import de la certificació

> Fer enquestes per millorar la promoció de les organitzacions certificades

> Posada en marxa d’un nou canal de Telegram del Servei d’Atenció al Client