.

01

Carta de la Presidència

La memòria 2020 del Port de Barcelona és, sens dubte, reflex d’un any que ha capgirat el món. Pocs de nosaltres érem capaços d’imaginar que podríem viure una pandèmia com la que avui ens marca el dia a dia. El 2020 ha estat un any especialment difícil, tant per al comerç internacional com per a l’economia i la societat en el seu conjunt. I el Port de Barcelona no ha restat aliè a aquestes dificultats, i ha reflectit la situació econòmica generada per la covid-19.

Carta completa

Des de l’inici de la pandèmia ens hem posat al costat de la Comunitat Portuària, amb la presa de mesures contundents per parar el cop.
Dos dies abans de l’inici de l’estat d’alarma vam anunciar les primeres mesures econòmiques d’ajut –la no penalització a les terminals en cas de no complir amb els tràfics mínims compromesos i la flexibilització en el pagament de la taxa d’ocupació–, tot prioritzant sempre que les empreses poguessin seguir desenvolupant la seva activitat.


Després, han vingut més mesures econòmiques i hem arribat al final d’any havent ofert un clar suport al teixit industrial, tant als nostres concessionaris com als nostres clients i empreses que operen cada dia al Port de Barcelona.
El Pla econòmic de xoc que vam posar en marxa pocs dies després de l’inici de l’estat d’alarma ha suposat, per una banda, l’alliberament de 84 milions d’euros de liquiditat en ajornament de pagaments de taxes portuàries i en avançament de pagaments a proveïdors.
I, per l’altra, hem deixat d’ingressar 7,5 milions d’euros en concepte de taxa d’ocupació i de taxa al vaixell, un estalvi directe per a les empreses de la Comunitat Portuària. A més, hem desenvolupat un pla de recuperació, amb l’objectiu d’impulsar novament l’economia del Port i del nostre hinterland mitjançant la recuperació de tràfics, la detecció de noves oportunitats i la innovació.


Tots els que formem part del Port de Barcelona som conscients que som un motor econòmic essencial. La nostra missió és generar prosperitat a la comunitat, incrementant la competitivitat dels nostres clients mitjançant la provisió eficient i sostenible de serveis logístics i de transport.
Per això, ajudem el teixit empresarial i, en definitiva, tota la societat amb la contribució a la reactivació econòmica per sortir el més ràpidament possible de la situació actual.


Tot i els nostres esforços per mantenir l’activitat en nivells acceptables, els tràfics portuaris del 2020 s’han vist molt impactats per la frenada de l’economia durant els primers mesos de pandèmia. No obstant això, a partir del mes de juliol es va començar a veure una recuperació continuada, especialment en les exportacions. Durant tots aquests mesos, el Port ha evolucionat de forma paral·lela al sector industrial del país, que ha mostrat una gran resiliència. Això ens ha permès acabar l’any 2020 amb una clara recuperació dels tràfics de contenidors, fet que significa que el comerç internacional es manté i que els mercats continuen funcionant.


Si bé és cert que la pandèmia ens ha fet centrar bona part dels esforços en buscar solucions imaginatives per ajudar l’economia, no ho és menys que durant tot l’any 2020 hem tingut molt presents les dificultats per les quals passa la població en un moment de crisi com l’actual. Per aquest motiu, els professionals del Port de Barcelona hem treballat durant l’exercici per seguir endavant amb els nostres projectes de sostenibilitat social i de sostenibilitat mediambiental, perquè al Port de Barcelona estem totalment alineats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides amb diferents accions en marxa, com podeu comprovar en aquesta Memòria 2020, i perquè avançar en la transició energètica i en la innovació és una de les palanques que ens farà mantenir el nostre lideratge en el sector portuari internacional i diferenciar-nos dels nostres competidors. La digitalització i la innovació són les dues eines principals de què fem ús al Port de Barcelona per incrementar la nostra competitivitat, millorar els nostres serveis i mantenir un creixement sostenible, tot afavorint el sorgiment d’una economia i una forma de vida més igualitària i inclusiva.


Una de les fites més importants de 2020 ha estat l’aprovació provisional del IV Pla estratègic del Port de Barcelona, document que fixa les línies de treball que, un cop desenvolupades, faran possible un model de port que garanteixi la sostenibilitat social, mediambiental i econòmica de l’activitat portuària i de la seva àrea d’influència.


Per aconseguir fer realitat aquest model de port hem encetat un camí que ens portarà a una diferenciació de l’oferta portuària i de l’activitat per enfortir la nostra resistència a les crisis globals i sectorials; prioritzarem els projectes d’elevada rendibilitat econòmica; seguirem treballant en acords de col·laboració amb operadors globals potents i en l’establiment d’acords a nivell local; millorarem la nostra orientació al client; apostarem per la gestió autònoma i dinàmica dels elements crítics per a la competitivitat del Port; aprofundirem en la seguretat, la prevenció i el control de persones, mercaderies i instal·lacions, i estarem molt atents amb el medi ambient, amb el lideratge de la descarbonització del transport i de la logística.


L’aprovació d’aquest Pla ha estat una de les notícies positives de 2020, però n’hem tingut d’altres. Una d’elles, molt esperada: l’anhelat anunci que, per fi, desencallem la construcció dels nous accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona. El 7 d’octubre, el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya, ADIF, Ports de l’Estat i el Port de Barcelona signàvem el protocol de col·laboració que impulsa la construcció dels nous accessos sud, viari i ferroviari, i ja s’està treballant en els estudis previs i el projecte bàsic necessaris per poder subscriure els instruments jurídics o convenis necessaris per al seu desenvolupament. També hem aconseguit desencallar un altre projecte molt important per donar encara més impuls a la nostra aposta per la intermodalitat: la construcció dels apartadors de 750 metres al Corredor Madrid-Saragossa- Barcelona.


En l’àmbit internacional, a finals de setembre hem anunciat un acord amb l’Autoritat Portuària de Busan per impulsar conjuntament un centre logístic a Barcelona, que proporcionarà una plataforma logística estable a les empreses que facin negocis entre el nord-est asiàtic i el sud d’Europa. Enmig de la pandèmia mundial de covid-19, els ports de Busan i Barcelona hem posat sobre la taula un projecte que és únic al món, perquè és la primera vegada que dos ports faran realitat una plataforma d’aquest tipus.


I pel que fa a les nostres sinergies amb la ciutat, el mes de juliol hem fet pública la nostra intenció de traslladar el Green Deal europeu a l’àmbit més ciutadà del Port de Barcelona, alhora que mantenim la seva singularitat i el seu paper clau per al creixement sostenible de la capital catalana. Així, farem un Port Vell més gran i més verd, en el qual posarem nous espais públics a disposició de la ciutadania i dibuixarem un port-ciutat que es desenvolupi de manera sostenible, que sigui culturalment atractiu i un referent en innovació. En definitiva, que es converteixi en un focus de coneixement i talent en el sector nàutic i marítim.


Tots aquests projectes demostren que el Port de Barcelona no s’atura. Ni tan sols enmig d’una pandèmia. I és un missatge que ens ha de servir a totes i tots de cara al futur: no podem estar aturats. En els moments més difícils hem de seguir endavant per complir el nostre repte i el nostre compromís amb la societat.