Subministrament elèctric a vaixells

El Port de Barcelona ha posat en marxa un ambiciós pla per desenvolupar l'electrificació de molls, Nexigen, i poder, així, subministrar energia elèctrica d'origen renovable als vaixells durant la seva estada al port. L'objectiu principal de Nexigen és aconseguir reduir les emissions un 50% per al 2030 i ser un port neutre en emissions el 2050. Aquest pla implica una gran inversió per part del Port.

Perquè Nexigen sigui possible, també caldrà construir una nova subestació port de 220/25 kW dins del Port de Barcelona, que es connectarà a la Subestació Cerdà de Red Eléctrica Española (REE/redeia) que està actualment en construcció. Des de la subestació port es desenvoluparà una xarxa intel·ligent de mitjana tensió que arribarà a tots els molls del Port.

Nexigen: cap a un Port de Barcelona neutre en emissions

Nexigen preveu una inversió global de 130 milions d'euros, amb una meta clara: la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica general, durant l'atracament al port (Onshore Power Supply, OPS), que evitarà l'ús dels generadors auxiliars. Per tant, s'eliminaran les emissions de gasos contaminants dels vaixells durant l'atracament.

L'energia elèctrica subministrada tindrà un certificat d'origen 100% renovable, de manera que també es reduiran les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle.

Nexigen, el Pla d'electrificació de molls, s'alinea amb l'objectiu de sostenibilitat ambiental del Port de Barcelona, Pla estratègic 2021-2025. És una peça clau del Pla de transició energètica del Port de Barcelona, que té com a objectiu ser un port neutre en emissions el 2050.

nexigen_es.jpg

Què són els OPS (Onshore Power Supply)?

Cada vegada hi ha més iniciatives que promouen la implantació de sistemes OPS per aconseguir la desconnexió dels motors auxiliars quan els vaixells estan atracats.

Desplegament de solucions de subministrament elèctric per a cold ironing

El Port de Barcelona està liderant el projecte Desplegament de solucions de subministrament elèctric per a cold ironing als ports de Barcelona i les Balears (OPS4B&B), subvencionat pel Programa de suport al transport sostenible i digital, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea, NextGenerationEU.

 

  • Pilot OPS a la Terminal BEST: permetrà subministrar energia elèctrica d'origen renovable a vaixells portacontenidors que necessitin una potència de fins a 8 MW o dos vaixells de manera simultània que consumeixin potències més baixes. Està en construcció i estarà operativa a principis del 2024.
  • Pilot OPS a la Terminal Ferry de Barcelona (TFB): permetrà subministrar energia elèctrica d'origen renovable a vaixells i ferris amb una demanda de potència de fins a 4 MW. La infraestructura necessària per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica de la TFB disposarà de dos punts de connexió al moll de Sant Bertran. L'APB i el grup Grimaldi han signat un acord de col·laboració per desenvolupar el pilot OPS. Grimaldi connectarà els vaixells de Trasmed GLE a la nova infraestructura, que entrarà en funcionament a principis del 2024. De fet, per a l'èxit global del projecte és molt important la col·laboració amb les companyies usuàries de sistemes OPS.