Combustibles alternatius

L'adopció i la promoció de nous combustibles alternatius, més nets per al transport de mercaderies i persones, és un dels eixos d'actuació que permetrà al Port de Barcelona descarbonitzar l'activitat i millorar la qualitat de l'aire al seu entorn.

tranokk

bio-Fuels, e-Fuels o synfuels

El transport marítim de mercaderies és un dels sectors més complexos de descarbonitzar, a causa de l'alt requeriment de densitat energètica resultat dels llargs viatges a alta mar. La combustió de recursos fòssils representa prop del 70% de les emissions generades per l'activitat portuària. Més enllà del port, el sector marítim és responsable de 3% de les emissions globals de GHG.

La forta convicció del Port de Barcelona de descarbonitzar tant la seva activitat com la del hinterland i foreland fa que la implantació dels combustibles alternatius sigui una prioritat. Hi ha diversos candidats a combustibles majoritaris: bio-Fuels (biometà, biodièsel), e-Fuels (amoníac, metanol) o synfuels i es preveu que el sector marítim en farà servir un mix:

  • Bio-Fuels: combustibles generats per mitjà de matèria orgànica. Aquesta matèria pot provenir de cultius o de residus i promoure, així, una lògica d'economia circular. El Port estudia l'ús dels residus generats en el seu si i també als voltants per subministrar una planta de biogàs.
  • e-Fuels: aquests combustibles tenen com a principal matèria primera l'electricitat i l'aigua, ja que es generen a través de l'hidrogen. Un cop ja tenim l'hidrogen hi ha diverses possibilitats, les dues més rellevants són l'amoníac (NH3) i el metanol. Tots dos es poden generar amb emissions netes zero si els orígens dels materials són verds. La producció d'aquests combustibles es preveu al mateix port, de manera que generaria sinergies amb la important demanda de les activitats que s'hi fan i del seu gran potencial fotovoltaic.
  • SynFuels: aquesta tercera categoria és un possible camí dels combustibles generats amb els dos anteriors, en què se'ls sotmet a un procés de síntesi per aconseguir un producte equivalent als usats actualment, però amb emissions neutres. El Port participa en el projecte SuPort, en què es desenvolupa un procés innovador de generació de synfuel que aprofita les aigües residuals.

La implantació de nous combustibles és una tasca complexa, com s'ha demostrat en l'adopció de GNL com a combustible de transició. Calen infraestructures, serveis especialitzats, emmagatzematge, distribució, operativa i, sobretot, protocols de seguretat. Tots aquests processos es desenvoluparan d'acord amb l'ambició del Port d'establir corredors verds de mercaderies.

D'altra banda, la disponibilitat d'aquests combustibles serà escassa inicialment i per això el Port de Barcelona vol ser dels primers a estar a punt per atraure tots els actors de la cadena, tant per proveir-se de productors exteriors com per implantar instal·lacions de producció al mateix port.

Hidrogeno verde

  • La apuesta por el gas natural licuado

GNL, combustible de transició

Per què el gas natural?

Entre altres motius, perquè redueix un 50% les emissions d'òxid de nitrogen (NOx) i no emet partícules d'òxid de sofre. El gas natural liquat (GNL) és l'alternativa més neta promoguda per la Unió Europea amb la seva estratègia en matèria de combustibles alternatius per a vaixells, vehicles pesants i maquinària de terminal. L'ús del gas natural permet, a més, diversificar les fonts energètiques i reduir la dependència del petroli.

 

Líders en proveïment

El GNL no només és una solució per millorar la qualitat de l'aire del nostre entorn, sinó també una oportunitat per posicionar el Port a les grans rutes de comerç cobertes per vaixells que l'utilitzen com a combustible de propulsió. La planta de regasificació del Port garanteix el subministrament i el converteix en el principal hub de bunkering de GNL a vaixells a la Mediterrània.

Projectes amb el GNL com a protagonista

El Port està totalment implicat en el desenvolupament del gas natural liquat (GNL) com a combustible alternatiu més net en l'activitat portuària i la cadena logística. Per això participa activament en diversos projectes europeus i locals.

Objectiu: descarbonització

El Port de Barcelona es va adherir el juliol del 2018 al programa World Ports Climate Action Program (WPCAP), iniciativa en què participen els principals ports del món i que té com a objectiu promoure i impulsar al sector portuari i marítim la descarbonització de la seva activitat.

Una de les iniciatives principals d'aquest programa és donar suport i facilitar els desenvolupaments tecnològics de nous combustibles que no emetin carboni i, a més, expulsin nivells molt baixos de contaminants a l'atmosfera.

Imatge
wecap