Mitjans de transport més sostenibles

El Port de Barcelona aposta des de fa anys pel mitjà ferroviari i el transport marítim de curta distància, juntament amb les autopistes del mar, com a alternativa a la carretera. Aquesta estratègia intermodal permet fidelitzar i ampliar el hinterland i, alhora, reduir les emissions de gasos i de partícules contaminants. També promou la descarbonització fins al final de la cadena logística.

transporte

Projectes

Projectes i iniciatives

La voluntat del Port de Barcelona d'impulsar un transport més sostenible implica la participació en diversos projectes, tant europeus com locals. A través d'aquests projectes, s'estudia el desenvolupament de serveis, tecnologies i infraestructures perquè siguin més sostenibles i, alhora, eficients.

 

Millor infraestructura

Entre els projectes finalitzats, per al desenvolupament del Short Sea Shipping al Port, ha estat essencial la construcció del moll Costa, dedicat a aquest tràfic.

D'altra banda, la construcció dels accessos ferroviaris al Port permet millorar les condicions de circulació amb aquest mitjà de transport i augmentar així l'ús d'aquesta alternativa.

Quota ferroviària

La quota ferroviària mesura el percentatge de càrrega sobre el total que entra o surt del Port de Barcelona amb aquest mitjà de transport.
15%
tràfic ferroviari de contenidors
Durant l'any 2020 al Port s'han mogut gairebé 270.000 TEU amb tren, que representen el 15% del tràfic total de contenidors.
42%
tràfic ferroviari de vehicles
Durant l'any 2020 prop de 188.000 vehicles nous han entrat o sortit del Port per ferrocarril, un 42% del tràfic total d'aquest producte.
transporte sostenible

Repercussió econòmica

L'aposta per l'estratègia intermodal representa un estalvi en externalitats, la repercussió econòmica del qual pot ser avaluada gràcies a una metodologia de càlcul proposada per la Comissió Europea el 2019.

 

Externalitats considerades

Això té en compte la monetització dels impactes associats a la contaminació, el canvi climàtic, el soroll, els accidents, la congestió del trànsit i l'ús d'infraestructures.

 

Promoció del Short Sea Shipping

El Port de Barcelona està implicat en el desenvolupament del transport de poca distància des de fa temps, d'acord amb criteris de sostenibilitat econòmica i ambiental. I els operadors d'aquesta oferta de transport a Barcelona, a més, han treballat de valent per aplicar mesures per reduir la seva petjada ambiental, de manera que els converteix en una opció encara més sostenible.

 

La formació com a base

Al seu moment va impulsar la creació a Barcelona de l'Escola Europea Intermodal Transport, centre europeu de referència per a la formació en logística i transport intermodal. A través de l'Escola es va treballar estretament amb l'European Shortsea Network i, més concretament, amb els centres de promoció del transport marítim de curta distància, que promocionen aquesta activitat i la tasca de l'Escola a cada país de la Unió Europea.

Descarbonització de tota la cadena logística

El nou Pla de transició energètica també promourà la descarbonització de la cadena logística. No només de l'àmbit del Port, sinó també del transport des de la infraestructura fins als clients finals (última milla), de manera que es fomentarà la intermodalitat i la creació d'un ecosistema de generació i distribució de combustibles verds i electricitat que ajudin a transformar el transport terrestre i la maquinària portuària.

El Pla també impulsa els green corridors, corredors maritimoterrestres que enllacen rutes d'interès comercial i que poden utilitzar combustibles verds en tots els seus desplaçaments.

Imatge
Green corredor