Innovació digital

L'aposta per la innovació digital del Port de Barcelona s'ha convertit en un estímul per a l'ecosistema innovador de Barcelona i ha permès el desenvolupament de proves i pilots específics per a les operacions logístiques i portuàries.

Clever-Volume

Aquest projecte és una solució de la start-up goClever (inicialment Geomodel-3D Modelling Studio), que permet mesurar de manera automàtica el volum de residus sòlids que els vaixells lliuren al port.

Aquest projecte pilot, guanyador de l'Smart Catalonia Challenge 2019, calcula el volum de residus amb alta precisió de manera remota i en temps real mitjançant un sistema de sensors, sense necessitat de supervisió. Segons les estimacions dels responsables del projecte, aquesta tecnologia permetrà una reducció dels costos econòmics derivats d'aquesta gestió de més de 130.000 euros anuals. A més, els avenços en el processament remot inclouen la capacitat d'inferir classificacions de residus basades tant en els tipus d'objectes (geometria) com en la textura, la qual cosa suposa un pas més cap a la gestió eficient de residus i l'economia circular.

  • Cargueo con contenedores junto a un remolcador

Presentació 5G Maritime

El Port de Barcelona, juntament amb l'aliança 5G Barcelona, Vodafone, Huawei, IBM i i2cat, han fet aquest pilot experimental a vaixells de geoposició mitjançant reconeixement visual i tecnologies 5G.

L'objectiu és millorar els sistemes actuals de geolocalització d'embarcacions de què disposa el Port (AIS i radar), utilitzant les noves tecnologies i la intel·ligència artificial. El nou sistema permet un grau més alt de precisió tant de dia com de nit, i obté dades addicionals que faciliten la identificació. El potencial d'aquest sistema complementari és múltiple. Es tracta d'una font independent del senyal dels vaixells, una opció per complementar el sistema de radar en localitzacions en què la seva instal·lació no és viable. Millora l'optimització de la línia d'atracament, i és el primer enllaç d'una futura rèplica digital de gestió del tràfic marítim i d'assistència remota als vaixells.

  • Maritime 5G

AllRead

La start-up especialitzada en sistemes de visió per ordinador AllRead Machine Learning Technologies i el Port de Barcelona han dut a terme una prova pilot per identificar contenidors i vagons amb tecnologia basada en intel·ligència artificial.

L'objectiu és poder identificar el número del contenidor i la seva posició al tren en temps real per optimitzar les operacions i automatitzar la recollida de dades de les mercaderies, i afavorir així els processos de càrrega i descàrrega de trens a la zona portuària. Per al pilot s'han analitzat 950 trens i 13.500 contenidors i s'ha obtingut un nivell de precisió molt elevat sense necessitat de grans instal·lacions, ja que només s'han fet servir dues càmeres que funcionen de dia i de nit. Aquesta solució tecnològica permet la traçabilitat d'extrem a extrem i és el primer pas en el control digital de la cadena ferroviària.

  • imagen del ponente