El Port de Barcelona exposa les seves noves connexions, serveis i expertesa a la fira Fruit Logistica

L’aposta pel ferrocarril, amb la primera connexió directa amb França ja en funcionament, multiplica el potencial del Port de Barcelona com a hub hortofrutícola per al mercat europeu.

08 febrer 2024
Imatge
El Port de Barcelona participa un any més a la Fruit Logistica.
Caption
El Port de Barcelona participa un any més a la Fruit Logistica.

El Port de Barcelona està present a Fruit Logistica, la fira hortofructícola més important d’Europa, per apropar la seva completa oferta global de serveis per al sector hortofructícola i potenciar el posicionament de Barcelona com a principal hub d'importació i exportació de fruites i hortalisses del sud d'Europa. Aquest posicionament es veurà reforçat gràcies a les recents estrenades connexions ferroviàries directes amb França i un creixent ventall de serveis per a l’operativa de contenidors refrigerats. 

Com en anteriors ocasions, el Port de Barcelona combina el seu estand amb un espai propi a l’estand conjunt de Puertos del Estado, des d’on posa a disposició dels carregadors infraestructures, serveis i connexions que permeten a les empreses hortofructícoles optimitzar les seves cadenes logístiques. 

El Port de Barcelona és, avui, un centre logístic únic per a productes refrigerats: fruites i verdures, productes carnis i farmacèutics, entre d’altres. Tot construït sobre l'excel·lent ubicació del port per a aquest tipus de mercaderies, amb connexions directes amb els principals ports del Mediterrani occidental i accés a un ampli hinterland, amb connexions viàries i ferroviàries regulars a les principals zones agrícoles i ramaderes de Catalunya, Aragó i Navarra, així com a mercats majoristes del calibre de Mercabarna, Mercazaragoza, Mercamadrid o Saint Charles, al sud de França. Tot plegat, el Port de Barcelona és el centre neuràlgic d'un mercat de 400 milions de persones accessibles a menys de 48 hores de trajecte. 

Aquesta connectivitat s’ha vist reforçada a finals de 2023 amb una nova connexió ferroviària per al tràfic de contenidors amb el sud de França, concretament amb les ciutats de Toulouse i Lyon. La nova connexió és plenament directa, pel que suposa un important estalvi d’emissions així com de temps i diners per a les empreses logístiques a l’evitar el canvi de locomotora o el transbord dels contenidors que fins ara s’havia de fer a l’entrar a França. 

A nivell d’infraestructures, les terminals de contenidors -Hutchison Ports BEST i APM Terminals Barcelona-, així com la terminal multipropòsit Port Nou, segueixen ampliant les infraestructures i serveis específics per a contenidors reefers, sumant un total de 3.600 connexions permanents. En paral·lel, el Punt d'Inspecció Fronterer (PIF) també ha incorporat millores operatives per agilitar al màxim el pas de productes frescos. 

Connectivitat marítima 

Pel que fa a la connectivitat marítima, Barcelona ofereix serveis de ro-ro i short sea shipping (SSS) amb diferents punts de la Mediterrània preparats per transportar mercaderies a temperatura controlada. Són connexions que operen amb un important esforç de coordinació amb els serveis duaners i paraduaners que garanteixen un trànsit ràpid, fiable i eficient. Conscients de les necessitats específiques del transport intermodal de fruites i verdures, el Port de Barcelona segueix treballant per reforçar aquests serveis marítims de SSS entre el nord d’Àfrica i la capital catalana per consolidar-se com la infraestructura clau en la xarxa de curta distància a la Mediterrània. 

La delegació del Port de Barcelona a Fruit Logistica està formada per Carles Mayol, head of Container Division; Javier Mendez, SSS & Bulk Manager; Olga Salvador, BCO'S i Reefer Manager; Maria Cano, responsable de Promoció i Comunicació de Mercats; i Sara Julià, tècnica comercial.