El Pla de Transició Energètica del Port de Barcelona reduirà un 85% les emissions de CO2 l’any 2040
El Pla que avui es presenta retallarà el 50% d’emissions el 2030, reduint en un milió de tones les emissions respecte l’any 2017.
Les inversions al Port de Barcelona relacionades amb infraestructures per a la transició energètica sumen 1.700 milions d’euros.
El Port de Barcelona ha aprovat el seu Pla de Transició Energètica, un document derivat del IV Pla Estratègic, que marcarà la política energètica del port fins al 2040 i que estableix per a aquell any l’objectiu de reduir el 85% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle respecte les de l’any 2017, i fixa el camí per esdevenir un port neutre en emissions el 2050.
El Pla de Transició Energètica engloba totes les mesures que el Port de Barcelona desenvolupa per descarbonitzar l’activitat portuària, garantir el subministrament d’energia sostenible, tant a nivell ambiental com econòmic, i esdevenir un centre d’activitats energètiques capdavanter. El document fixa com a fita més propera retallar el 50% d’emissions el 2030 respecte del 2017, cosa que suposarà reduir les emissions generades en un milió de tones en el període 2025 a 2030. L’equivalent a les emissions anuals de 240.000 cotxes.
El Pla de Transició Energètica, però, va més enllà de marcar objectius de reducció d’emissions per lluitar contra el canvi climàtic. Amb ell, el Port de Barcelona deixa de tractar l’energia com una mercaderia per considerar-la un factor estratègic, clau per reforçar la competitivitat del port i del territori en un mercat global cada vegada més exigent. Alhora, aquesta transformació consolidarà el lideratge del Port de Barcelona tant en el sector marítim i portuari com en el conjunt de la cadena logística, impulsant la transició energètica molt més enllà del territori portuari.
Actuacions i objectius concrets
En aquest sentit, el document inclou un Pla d’Acció amb més de 150 actuacions, agrupades en quatre grans eixos: la descarbonització de l’activitat portuària; la sostenibilitat del consum energètic; la resiliència per garantir el subministrament d’energia, i la innovació per facilitar el sorgiment de nous models de negoci i l’adopció de tecnologies emergents.
Aquest Pla d’Acció inclou mesures concretes per promoure l’eficiència energètica, amb l’objectiu que l’any 2030 el 50% de l’activitat portuària estigui electrificada i el 65% de les escales de portacontenidors i creuers es connectin a sistemes OPS, que els permetin aturar els motors mentre són al port, una xifra que s’incrementarà fins al 90% el 2050.
També es posa el focus en la producció local d’energia, amb l’objectiu de tenir instal·lats 100 MWp d’energia fotovoltaica per al 2030 i explorar fórmules que permetin realitzar-ne una gestió estratègica. Però la producció no es limitarà a l’energia solar, perquè també es preveu la producció de 100.000 tones de combustibles sostenibles anuals, tant biometà com combustibles sintètics. Aquests combustibles són un element clau en la descarbonització del transport marítim, la capacitat per subministrar-los permet formar part dels corredors verds marítims i atraure els vaixells més eficients i sostenibles.
El Pla de Transició Energètica també incideix en la innovació, tant tecnològica com de models de negoci. El desenvolupament de l’economia de l’hidrogen n’és un exemple, amb la connexió del gasoducte H2MED com a gran oportunitat per convertir el Port de Barcelona en un hub d’aquest combustible sostenible. El Pla, però, també preveu altres tecnologies com els sistemes de captura de CO2 i el seu posterior aprofitament, mitjançant l’economia circular, per a la producció de combustibles sintètics, entre d’altres.
Objectiu comú
La transició energètica és un esforç conjunt de la Comunitat Portuària de Barcelona, per la qual cosa, el Pla de Transició Energètica ha de permetre a totes les empreses i organitzacions presents al port alinear-se en un objectiu comú: transformar el port en un hub d’energies sostenibles per liderar la descarbonització de la cadena logística. Per fer-ho possible es preveuen inversions en infraestructures d’uns 920M€ procedents de fons privats i 780M€, de fons públics.
“El Pla de Transició Energètica marca la planificació portuària dels propers anys i transformarà el nostre model energètic, generant noves àrees de negoci. Totes les actuacions que es fan i es faran al Port de Barcelona es dissenyen i es pensen tenint en compte la transició energètica. La sostenibilitat ja impregna tot el negoci portuari”, ha assegurat el seu president, José Alberto Carbonell, en l’acte de presentació del document. En aquest sentit, ha recordat que “el Port té un paper clau en el sector energètic i ha d’actuar com a node estratègic que no només importi, emmagatzemi i distribueixi, sinó que produeixi i garanteixi el subministrament de diferents energies sostenibles”.
“El Pla de Transició Energètica dibuixa el full de ruta per garantir la competitivitat del Port de Barcelona i el benestar de les generacions futures preservant el nostre entorn”, ha assegurat al seu torn Hector Calls, director de Sostenibilitat Ambiental i Transició Energètica, afegint que “posiciona el Port com a referent en sostenibilitat, innovació energètica i model de resiliència a escala mediterrània i europea”. Aquest Pla és un document viu i flexible que incorporarà els canvis tecnològics i normatius que es desenvolupin en els propers anys i que compta amb mètodes de càlcul certificats per garantir el compliment de les fites previstes. Així, anualment es publicaran indicadors per assegurar la transparència i per quantificar els avenços cap als objectius establerts; es faran revisions periòdiques per ajustar l’estratègia i es monitoritzaran noves solucions, regulacions i esdeveniments que afectin els plantejaments inicials.
Presentació del Pla de Transició Energètica
Pla de Transició Energètica