Les emissions de l'activitat portuària

El Port de Barcelona fa un seguiment dels valors d'òxid de nitrogen i partícules en suspensió i treballa per reduir-los a través de les mesures del Pla de millora de la qualitat de l'aire i les accions previstes en la seva estratègia climàtica.

Les emissions del Port representen el 7,6% de la contaminació de l'aire de la ciutat per NOx i el 1,5% per PM10.

Càlcul d'emissions

L'Autoritat Portuària de Barcelona revisa les estimacions de contaminació a l'atmosfera cada certs anys i les actualitza d'acord amb una metodologia de càlcul que s'ha consensuat amb l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. També té com a referència el document Port Emissions Toolkit, de l'Associació Internacional de Ports i Terminals (IAPH).

 

Origen als vaixells

Com que els vaixells són els responsables de més del 90% d'emissions del port, el Port de Barcelona encarrega a CENIT i la Facultat de Nàutica la realització de diversos estudis per millorar la informació utilitzada per a les estimacions. La recollida de dades de vaixells creuers, ferris i portacontenidors es va compilar a la Guia metodològica per quantificar les emissions dels vaixells als ports, que es pot consultar a l'enllaç adjunt.

Imatge
NOX

Origen de les emissions

Només el 10% de les emissions contaminants del Port tenen un altre origen que no siguin els vaixells: provenen de la maquinària de terminal i el trànsit rodat. Pel que fa als vaixells, no tots tenen la mateixa contribució a les emissions: els de càrrega general són responsables del 35%; els portacontenidors, del 30%, i els creuers i ferris, del 14%, respectivament. El 7% restant es pot atribuir a altres embarcacions.

 

Quan es produeixen

Més d'un terç d'aquestes emissions es produeixen durant l'estada del vaixell al moll (71%) i en menor mesura durant les maniobres (20%) i el fondeig (9%).