SandBox

El Port de Barcelona és el lloc ideal per posar a prova la innovació. La seva infraestructura el converteix en un sandbox o espai de proves per a empreses amb projectes d'innovació que necessitin comprovar la viabilitat del seu prototip.

Posem a prova la innovació al Port de Barcelona

La zona de serveis del port ofereix espais per fer proves de concepte, assaigs i prototips tant marítims com terrestres, a més d'espais per a demostracions, presentacions i conferències i showrooms de petit o gran format en espais habilitats, com la sala Barcelona, l'Aula dels Estels, la sala Àgora o l'auditori del World Trade Centre.

Tens un repte concret i vols ajuda per identificar start-ups que el puguin resoldre? Ets una start-up que pot aportar solucions innovadores a la Comunitat Portuària? Vols participar en els nostres challenges o hackatons d'innovació? Contacta amb openport@portdebarcelona.cat.

 

Aquests són alguns dels pilots i presentacions que s'han fet al sandbox del Port de Barcelona:

 

Dron aquàtic

Dades en temps real

La prova pilot d'un dron aquàtic dissenyat i fabricat per GPASEABOTS, empresa del grup GPAINNOVA, es va fer a les aigües del moll de les Drassanes. El model de dron emprat, l'SB 100 PRO, presenta alguns avantatges en relació amb les embarcacions convencionals: la relació cost-eficàcia, sense risc humà; la rapidesa en els desplaçaments; la facilitat d'ús; el respecte pel medi ambient, i l'avantatge de facilitar dades en temps real. És una plataforma versàtil i multifuncional que permet automatitzar tasques i accedir a zones d'alt risc.

  • Dron acuático

Arrival

Furgoneta zero emissions

L'empresa britànica Arrival va presentar al Port de Barcelona la furgoneta elèctrica de zero emissions. Està dissenyada específicament per satisfer les necessitats dels operadors de flotes i accelerar la transició comercial als vehicles elèctrics, i maximitza el volum de càrrega per incrementar l'eficiència de l'espai.

Més enllà de la neutralitat en emissions que ofereix la mobilitat elèctrica, la solució d'Arrival presenta un disseny modular que redueix les necessitats de manteniment i reparació, una pantalla tàctil interactiva de 16" que incorpora totes les funcions del conductor en un sol lloc i una cabina racionalitzada amb un seient optimitzat per a l'entrada i la sortida del conductor.


 

  • Arrival

Autobús autònom

Connexió entre molls sense conductor

Un petit autobús sense conductor, operat per Pendel Mobility (Bax & Company) amb tecnologia EasyMile, va fer una prova d'1,9 quilòmetres entre el World Trade Center i el moll de Sant Bertran.

És la primera prova d'un autobús autònom, amb capacitat per a vuit passatgers, que va tenir una durada de quatre setmanes, en les quals el personal del Port el va utilitzar per fer aquest recorregut. Forma part del projecte europeu Ride-to-Autonomy (R2A), en el qual participen deu ciutats.

  • Autobús autónomo

5G Emergències

Prova pilot de crisi cardíaca en una embarcació

Aquesta prova pilot va recrear una emergència cardíaca d'un menor en una embarcació situada a les aigües del Port de Barcelona. Un dispositiu pediàtric subcutani que el menor duia col·locat va ser el que va donar l'alerta, i que va transmetre el senyal al Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM).

Simultàniament, l'avís va arribar al Servei de Cardiologia de l'Hospital Sant Joan de Déu, que va examinar el dispositiu de manera remota. Un cop comprovada la gravetat de la situació, va sol·licitar al SEM que s'activés el protocol per atendre el pacient.

Impulsat a través de la iniciativa 5G Barcelona, l'Hospital Sant Joan de Déu, Vodafone, el Port de Barcelona i la Societat de Salvament i Seguretat Marítima (SASEMAR), amb la col·laboració de Philips i Biotronik, aquest pilot demostra com la tecnologia 5G pot salvar vides. També en un entorn marítim.

  • Emergencia 5G

Clever Volume

Optimitzar la gestió de residus

La start-up portuguesa GoClever ha estat provant un sistema de sensors que calcula, amb alta precisió i de manera automatitzada, el volum de residus sòlids que lliuren els vaixells quan arriben a port.

El desplegament d'aquest projecte és un dels admesos dins del fons d'innovació del sistema portuari Ports 4.0.

  • Clever volume

Lectura de contenidors en un ferrocarril amb IA

Traçabilitat de la mercaderia

La start-up AllRead ha desenvolupat un sistema basat en l'ús del deep learning que busca promoure l'omnipresència de la traçabilitat a les instal·lacions portuàries i reduir els temps d'espera, les tasques manuals i els costos associats.

Aquest projecte ha estat un dels guanyadors de la subvenció concedida pel fons Ports 4.0.

  • Allread

5G Maritime

Geoposició exacta i en temps real

Aquest projecte té com a objectiu validar la localització dels vaixells en temps real i amb gran precisió, i obtenir dades d'imatges que complementin la informació dels sistemes de geolocalització actuals del Port (sistema de geoposició AIS i radar).

El pilot que s'ha desenvolupat, pioner en l'àmbit de la logística de l'aplicació del 5G en entorns portuaris, ha mostrat com es facilita la millora i l'automatització de processos i l'augment de la seguretat i l'eficiència de les operacions.

El projecte combina intel·ligència artificial, cloud computing, 5G i edge computing, de manera que s'optimitza la gestió del tràfic marítim, i millora la seguretat i la sostenibilitat gràcies a una informació completa dels vaixells, de la seva situació i de les actuacions dels diversos serveis portuaris.

 

  • 5g maritime

GuideMe

Itineraris personalitzats per a creueristes

Es tracta d'una plataforma que utilitza tecnologia GPS, intel·ligència artificial i data analytics per proposar als usuaris itineraris hiperpersonalitzats de manera totalment automàtica. Aquests itineraris s'ajusten a les necessitats dels creueristes, i tenen en compte el temps d'escala, la categoria del creuer i les característiques del trànsit i la ciutat.

L'objectiu d'aquesta solució digital és optimitzar el flux de passatgers a ports i ciutats.

  • Imatge
    Guideme