Proposta de projecte
2010-EU-21102-S
Número d'acord
C(2011)5447 - (Decisió final del: 01.08.2011)
Data d'inici / data de fi
/
Estat
Completat
Costos de subvenció totals
5.643.720 €
Finançament de TEN-T
50%
Contribució de TENT-T
2.821.860 €
Finançament APB
128.880,72 €

Líder del projecte

Socis del projecte

Estats involucrats

El projecte

El projecte es va centrar a demostrar que l'aplicació de les tecnologies de la informació en el comerç marítim, juntament amb una comunicació eficient i l'intercanvi d'informació electrònica entre tots els agents implicats, pot millorar i simplificar l'ús dels serveis multimodals de short sea shipping a les autopistes del mar.

 

Beneficis per a tota la comunitat portuària

El projecte, dut a terme com a estudi pilot durant un període de 12 mesos, tenia com a objectiu preparar els sistemes dels diversos agents de la comunitat portuària (ports, terminals, centres de transport marítim, ferrocarrils, etc.) amb la finalitat d'oferir serveis integrats i interoperables a les autopistes del mar.

Les actuacions es van dur a terme en rutes mediterrànies porta a porta ja consolidades (Espanya-Itàlia, Espanya-Eslovènia, Espanya-Grècia, Itàlia-Grècia i Itàlia-Malta) que es van considerar òptimes per a l'estudi, ja que s'utilitzen principalment per a dos trànsits clau a les autopistes del mar, el trànsit ro-ro i les mercaderies en contenidors.

En centrar-se en aquestes rutes, el projecte va poder identificar restriccions, colls d'ampolla i dificultats en el trasllat de la càrrega des de la via, carretera o ferrocarril fins al mar i proposar accions per millorar la situació mitjançant l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, com ara la reducció del volum de documentació en paper, la integració del concepte de finestreta única, els serveis de TIC als ports i a les cadenes de port a port, etc.

 

Resultats

El resultat del projecte és l'augment de l'efectivitat i la seguretat en el transport marítim, amb una millora de la seva integració en cadenes porta a porta multimodals i sostenibles.

El projecte va estudiar la cadena porta a porta, amb l'objectiu d'aconseguir una millor integració i interoperabilitat que permetés oferir solucions de transport multimodals més sostenibles i efectives, amb un augment de la competitivitat de les autopistes del mar.

 

Activitats del projecte

Les activitats han estat:

  • Avaluació estratègica de la situació existent en les rutes preseleccionades.
  • Creació de prototips: es va donar forma prototípica a les solucions identificades a la primera activitat, amb adaptació i/o integració de sistemes i tecnologies de la informació per solucionar els problemes detectats.
  • Realització de proves pilot i demostració: proves als prototips desenvolupats a l'activitat 2, amb identificació dels factors d'èxit dels prototips i de l'impacte que els serveis podrien tenir en la millora de la coordinació dels serveis administratius, els operadors i els fluxos de transport.
  • Comunicació i formació.
  • Gestió i organització al llarg de tota la durada del projecte.

Participació de l'Autoritat Portuària de Barcelona

El Port de Barcelona ha participat, juntament amb socis del projecte, en el desenvolupament de diversos punts del projecte, com la detecció d'elements logístics en les cadenes intermodals, el desenvolupament de sistemes d'informació (e-maritime, interfície tecnològica i organitzativa entre tots els modes de transport), la identificació d'elements de qualitat en serveis intermodals i la legislació de processos duaners vinculats a l'Administració, entre d'altres.