Consell per a la sostenibilitat dels creuers

El Port de Barcelona promou un espai de trobada entre diverses entitats i administracions per millorar l'impacte que el turisme de creuers té a la ciutat.

Ampli consens

El Port de Barcelona ha promogut aquest Consell per a la sostenibilitat dels creuers per treballar en l'impacte que el turisme de creuers té a la capital catalana.

Participen al Consell l'Ajuntament de Barcelona; la Generalitat de Catalunya; la Diputació de Barcelona; la Delegació del Govern de lEstat a Catalunya, la Comunitat Portuària; la CLIA (Cruise Lines International Association); al Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA); Turisme de Barcelona i entitats econòmiques i socials i de la Comunitat Portuària com són la Cambra de Comerç de Barcelona; Foment del Treball; PIMEC; Barcelona Oberta; els sindicats CCOO i UGT; la Federació d’Associacions de Veïns/s de Barcelona-FAVB; les associacions de guies AGUICAT I APIT o l'Institut Metropolità del Taxi, entre d'altres.

Com es veu, el Consell per a la sostenibilitat dels creuers compta amb un ampli consens entre les administracions, les entitats i els organismes implicats i treballa per optimitzar la gestió del turisme de creuers que arriba a Barcelona.

Objectius del Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers

Organització i objectius

La governança d'aquest Consell és a càrrec d'un plenari i s'estructura en diverses comissions de treball focalitzades en la sostenibilitat ambiental, social i econòmica.

Així, s'han creat tres grups de treball de qualitat ambiental, mobilitat i economicosocial. Cadascun d'aquests grups és liderat per un coordinador i un secretari tècnic que són els encarregats de fer una diagnosi comuna de l'impacte dels creuers i decidir les mesures de millora. Els grups de treball proposen les dinàmiques de treball, fan el seguiment dels diferents projectes i fixen les dates de finalització.

La secretaria tècnica de l'organisme està formada per Pep Hurtado, de l'Oficina Estratègica de l'Àmbit Litoral, que pertany a la Gerència Municipal de l'Ajuntament de Barcelona, i Mar Pérez, cap de Creuers del Port de Barcelona.

Els principals objectius del consell per a la sostenibilitat dels creuers són:

  • Millorar la transparència i la comunicació de l'activitat dels creuers al Port de Barcelona.
  • Generar un espai on compartir i coordinar les diferents iniciatives posades en marxa des de diferents institucions.
  • Reduir els impactes negatius dels creuers tant a nivell ambiental com social.
  • Incrementar el retorn social i econòmic del sector sobre la ciutat i el seu hinterland.
  • Potenciar la vinculació de les empreses de creuers amb el teixit empresarial, formatiu i laboral de la ciutat.
  • En l'àmbit de la sostenibilitat social, les actuacions estan enfocades a la gestió dels creueristes, promovent un model basat en el lideratge del creuerisme de port base, que ja es va iniciar amb la limitació i el trasllat de les terminals de creuers i en l'aposta per la desestacionalització de lactivitat.

Una altra línia de treball molt rellevant és la reducció de la congestió a les zones més turístiques de la ciutat; la diversificació dels actius turístics i la generació d'ocupació local al sector.

En el cas de la sostenibilitat ambiental, les actuacions van adreçades a reduir les emissions dels creuers; potenciar els vaixells amb baixes emissions i la transició energètica al Port; optimitzar la gestió daigües; transformar els residus en biogàs; millorar la mobilitat urbana i treballar a favor de la biodiversitat.

Pel que fa a la sostenibilitat econòmica, les mesures proposades pel Port de Barcelona fan referència a lincrement de larribada de creuers de port base; la generació de negoci als sectors productius del país i la facilitació de projectes d'innovació. En aquest sentit, la directora d'Anàlisi Econòmica de la Cambra de Comerç de Barcelona, Carme Poveda, ha anunciat que aquest organisme està fent un estudi per encàrrec del Port de Barcelona, Mercabarna i CLIA (Cruise lines International Association) sobre “Oportunitats de la indústria agroalimentària catalana al mercat de creuers”.

 

Imatge
Reunió del Consell per a la sostenibilitat dels creuers.
Reunió del Consell per a la sostenibilitat dels creuers.

Proposta de 50 actuacions

Amb l´impuls d´aquest Consell per a la sostenibilitat dels creuers, el Port de Barcelona lidera la coordinació d´iniciatives encaminades a millorar el desenvolupament sostenible de l´activitat creuerista de la mà de les administracions, la Comunitat Portuària i el teixit econòmic i social.

Aquesta eina dóna continuïtat al pacte signat l'any 2018 entre el Port i l'Ajuntament de Barcelona que redueix a set terminals de creuers. La implementació d‟aquest acord de l‟any 2018 suposa uns 10 anys de treball i, per tant, no finalitzarà fins al‟any 2027, amb el tancament de la terminal de creuers situada al moll de Barcelona Sud.

Aquest acord suposa la inversió de 265 milions dʻeuros dʻinversió pública i privada (adequació del moll Adossat, construcció de les noves terminals, eliminació de les antigues, etc.) i incorpora elements de millora en lʻactivitat creuerística al Port de Barcelona, facilitant l'increment de les operacions de port base.

Imatge
Crucero
Les diverses comissions de treball del Consell es focalitzen a la sostenibilitat ambiental, social i econòmica.

Model operatiu de port base

Cal recordar que el Port de Barcelona és líder europeu i del Mediterrani a la posició de port base, és a dir, on comencen i/o acaben viatge els creueristes, el segment que més beneficis aporta a la ciutat. A més, s'està treballant per transformar part dels creuers de trànsit actuals en vaixells on Barcelona també actuï com a port base per a una part dels creueristes, augmentant així el lideratge com a port d'embarcament i desembarcament de turistes.