Projectes del Fòrum Telemàtic

Els projectes principals del grup de treball, agrupats per any d'aprovació.

Llista de projectes

Relació i breu descripció dels projectes duts a terme pel Fòrum Telemàtic des del 1994:

 

2019: Reserves per a operacions de càrrega i descàrrega. Procediment de petició de cita per a l'operativa de càrrega o descàrrega a la terminal per evitar cues i escurçar el temps d'estada de camions, i també reduir així l'impacte mediambiental.

 

2016: Comunicació del pes brut verificat dels contenidors (VGM). La normativa SOLAS exigeix declarar el pes real del contenidor ple. El pesatge oficial s'ha de comunicar a la terminal; si no es té, cal sol·licitar el pesatge a la terminal.

 

2011: Llistes de càrrega/descàrrega ro-ro. Disseny del procediment de comunicació de llistes de càrrega i descàrrega per al tràfic rodat entre consignataris i les terminals d'automòbils. Inclou la notificació de la mercaderia ro-ro (càrrega rodada) realment descarregada o carregada.

 

2010: Servei de Coordinació de Posicionament per a la inspecció de contenidors. Introducció de millores en el procediment de gestió operativa del posicionament per a la inspecció (modalitat exprés per al tràfic ro-ro, reserva segons franges horàries, etc.).

 

2009: Entrada i sortida de mercaderies per ferrocarril (ESMF). Definició dels intercanvis documentals que cal fer per tramitar l'entrada i la sortida de mercaderies per ferrocarril al port.

 

2008

  • Comunicacions entre terminals i Autoritat Portuària. Definició dels intercanvis d'informació entre les terminals que manipulen contenidors i l'APB.
  • Aixecament sense papers en l'exportació. Definició del procediment documental duaner d'exportació, incidint en el control previ a l'embarcament que s'efectua en el resguard fiscal.
  • Servei de Coordinació de Posicionament per a la inspecció de contenidors. Disseny del procediment de gestió operativa del posicionament per a la inspecció de contenidors i altres unitats de càrrega identificables mitjançant referència única al PIF, a la zona d'inspecció no intrusiva (mitjançant l'escàner de contenidors) i a la terminal (esplanada).

 

2007: Llistes de descàrrega/càrrega de contenidors. Disseny del procediment de comunicació de llistes de descàrrega i càrrega de contenidors entre consignataris i les terminals del port. Inclou la notificació amb la llista de la mercaderia realment descarregada o carregada.

 

2006: Escàner i Serveis d'Inspecció en Frontera (SIF). Treballs relatius a l'intercanvi d'informació en la inspecció no intrusiva de contenidors i la participació en la definició de la plataforma ATRAE, que pretenia constituir-se en finestreta única estatal per a l'accés als SIF.

 

2005: Ampliació de les comunicacions EDI. Ampliació de la tramitació documental via EDI a diferents terminals, agents consignataris i dipòsits de contenidors.

 

2004

  • Comunicacions entre operadors, terminals i duana. Comunicacions telemàtiques (EDI) entre operadors i terminals i amb la duana, per a la simplificació documental.
  • Entrada i sortida de mercaderies terrestre (ESMT). Intercanvis documentals associats a l'entrada i la sortida de mercaderies del recinte portuari per via terrestre.

 

2003

  • Booking i instruccions d'embarcament. Definició de la comunicació de les peticions de booking i les instruccions d'embarcament al port.
  • Contractació de mans d'estiba. Definició telemàtica d'aquest servei de contractació de mans d'estiba.
  • Factura telemàtica. Disseny i implantació del sistema d'intercanvi de factures telemàtiques entre els operadors públics i privats de la Comunitat Logística Portuària.

 

2001: Sol·licitud d'atracada / Mercaderies perilloses / Factura telemàtica. Projectes de sol·licitud d'atracada, extensió de la documentació de mercaderies perilloses i factura telemàtica.

  • Imatge
    Proyectos en el Port de Barcelona 1
  • Imatge
    Proyectos en el Port de Barcelona 2
  • Imatge
    Proyectos en el Port de Barcelona 3

1999: Entrada i sortida de mercaderies del recinte portuari. Reenginyeria de tots els procediments documentals associats a l'entrada/sortida de mercaderies del recinte portuari.

 

1997

  • Confirmació de partides. Definició del servei d'informació sobre confirmació de partides entre agents de duana i consignataris per confeccionar la declaració d'importació. Serveis d'informació per a la declaració sumària i el despatx de mercaderies.
  • Sol·licitud d'atracada. Reenginyeria dels procediments associats a la notificació d'arribada i sol·licitud d'atracada per a l'Autoritat Portuària i Capitania Marítima. Suposa una simplificació dels tràmits documentals i aporta nous mètodes de presentació de la documentació
  • Mercaderies perilloses. Implantació de l'EDI per a la tramitació de documents associats a l'entrada al recinte portuari de mercaderies perilloses.

 

1995: Declaració sumària. Creació d'un nou model de declaració sumària per al tràfic marítim, amb la definició dels missatges EDI associats.

 

1994

  • Inici de la implantació de l'EDI. Priorització i seguiment de la implantació de l'EDI i millora dels circuits més problemàtics.
  • Circuits documentals al Port de Barcelona. Anàlisi de la situació de partida a càrrec de la Comissió de la Garantia de la Informació. Aquesta anàlisi es va recollir al document Els circuits documentals al Port de Barcelona (ISBN 84-89349-48-7).