Quatre idees de la Comunitat Portuària de Barcelona rebran finançament del Fons Ports 4.0

Dels cinc projectes d’intraprenedoria escollits pel Comitè, dos han estat presentats per professionals de l’Autoritat Portuària de Barcelona.

El projecte KIM vol crear una plataforma digital per optimitzar la gestió dels contenidors buits i Open Info API pretén fer més accessible la informació en temps real sobre l'estat dels ports.

16 abril 2021
Imatge
Imatge nocturna d'una terminal de contenidors del Port de Barcelona.
Caption
Imatge nocturna d'una terminal de contenidors del Port de Barcelona.

Un total de quatre idees de la Comunitat Portuària de Barcelona a les quals el Port dona suport han estat escollides pel Comitè de Distribució del Fons de Compensació Interportuari, a proposta del Comitè Tècnic, per rebre finançament en la primera convocatòria d'ajuts públics del Fons Ports 4.0, en el marc del Pla d'impuls a l'emprenedoria per a la innovació en el sector portuari. Dues d’aquestes idees s’han presentat dintre de l’apartat d’intraprenedoria, dirigida a fomentar la innovació per part dels propis treballadors dels ports, i dos s’han presentant a la convocatòria d’idees general. 

Dos projectes de treballadors de l’APB

Els dos projectes d’intraprenedoria presentats per professionals de l’Autoritat Portuària de Barcelona que han aconseguit finançament, d’un total de cinc projectes escollits pel Comitè, se centren en l’optimització del reposicionament dels contenidors buits i en la millora de la transparència de la informació en temps real dels ports.

En el primer cas, el projecte KIM (Keep It Moving), presentat per Javier Méndez, analista de producte del Port de Barcelona, té com a objectiu la creació d’una plataforma que centralitzi la informació de totes les empreses participants en el negoci dels contenidors buits. Aquesta plataforma no només facilitaria l'intercanvi d'equip, sinó que també buscaria millorar l'eficiència de les empreses oferint una anàlisi actualitzada dels seus moviments mitjançant l'ús del big data. El projecte KIM també pretén reduir els processos burocràtics entre empreses i incrementar la confiança i la seguretat en els seus intercanvis, fent servir smart contracts basats en la tecnologia blockchain.

Pel que fa al projecte Open Info API per a Ports, consistirà en la creació d’una interfície de programació d’aplicacions (API) que ofereixi, tant a la ciutadania com als operadors logístics i portuaris, un catàleg d’aplicacions obertes que facilitin informació en temps real sobre l'estat dels ports. Aquesta API seria integrable en les aplicacions de cada empresa i les informacions que proporcionaria serien diverses (temps d'accés a les terminals, arribades de vaixells, situació meteorològica, avisos, etcètera). Enric Rodellas i Jaume Bagot, cap de Plànol i cap de Millora de Processos Sectorials, respectivament, del Port de Barcelona, són els inventors de la idea.

Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, ha mostrat la seva satisfacció “per l’impuls innovador de la Comunitat Portuària de Barcelona. I, molt especialment, del personal d’aquesta casa, que ha aconseguit finançament per a dues de les seves idees, d’un total de cinc escollides entre tot el sistema portuari. Crec que aquesta iniciativa és molt interessant per contribuir al desenvolupament sostenible de la indústria portuària i per això vull encoratjar a tots els professionals de la Comunitat Portuària a participar de forma imaginativa en noves convocatòries”.

Pel que fa a les dues idees a les quals dona suport el Port de Barcelona escollides en l’apartat general, es tracta dels projectes 3D-PNS i Freight4all. En el cas del 3D-PNS, pretén desenvolupar un servei de producció de peces de recanvi per al sector de la nàutica. Les peces es produiran mitjançant plàstics reciclats de la mar i s'imprimiran amb tecnologia 3D en unes instal·lacions ubicades al Port de Barcelona. Es tracta d’un projecte basat en l’economia circular que permetrà generar nous recanvis de plàstics fabricats mitjançant impressió 3D. El centre de fabricació serà autosuficient, és a dir, que s’alimentarà de fonts d'energia renovables.

Per la seva banda, el projecte Freight4all desenvoluparà una solució tecnològica per al sector logístic que, a través d'una plataforma digital, agrupi en un marketplace tant a exportadors i importadors com a empreses transitàries del sector.

Les 33 idees escollides pel Comitè de Distribució del Fons de Compensació Interportuari rebran ajudes per un import total de 500.000 euros. D’aquests, 75.000 euros es reserven per a intraprenedoria (idees procedents del personal laboral de Puertos del Estado i de les Autoritats Portuàries).

El proper mes de maig està prevista una nova reunió del Comitè per analitzar i avaluar els 66 projectes admesos en la modalitat comercial i, posteriorment, es continuarà amb els 156 admesos en la modalitat pre-comercial.