L’any 2020 es van subministrar més de 39.100 m3 de gas natural a vaixells al Port de Barcelona, el 65% a ferris de Baleària

Es van iniciar les operacions amb el mètode multitruck-to-ship, que permet el subministrament simultani al vaixell des de diverses cisternes de GNL.

Baleària, en la seva aposta per la sostenibilitat, ha operat a la capital catalana amb quatre ferris que naveguen amb aquesta energia més neta.

25 gener 2021
Imatge
Un vaixell de Baleària fent una operativa de multitruck-to-ship al Port de Barcelona.
Caption
Un vaixell de Baleària fent una operativa de multitruck-to-ship al Port de Barcelona.

L’any 2020 es van realitzar al Port de Barcelona 219 operacions de subministrament de gas natural liquat (GNL) a vaixells, sumant 39.149 m3. Del total d’operacions, el 96% corresponen a la naviliera Baleària, que durant el darrer any ha operat amb quatre vaixells a gas en les seves connexions amb Balears.

Baleària va realitzar al Port de Barcelona 212 operacions amb el mètode multitruck-to-ship (MTTS), que permet el subministrament simultani al vaixell des de diverses cisternes de GNL, el que redueix de forma substancial el temps necessari per fer l’operativa i fa que sigui més eficient en comparació amb el mètode truck-to-ship. ESK ha estat l’empresa encarregada de subministrar a aquests vaixells un total de 25.438 m3 de GNL, xifra que suposa un 65% del total subministrat al Port de Barcelona.

Tot i l’impacte que la COVID-19 ha tingut en el subministrament de GNL, el volum assolit al Port de Barcelona l’any 2020 ha estat superior al registrat el 2019, quan es va arribar als 37.600 m3. En l’exercici anterior, els principals receptors de GNL van ser els creuers, que realitzen operatives ship-to-ship, és a dir, el GNL es carrega directament de vaixell a vaixell. Tot i així, l’any 2020 es van fer 7 operacions en què l’empresa Shell va subministrar 13.711 m3 de GNL al vaixell Costa Smeralda.

“El desenvolupament de la logística de subministrament de GNL a vaixells ha convertit al Port de Barcelona en el principal hub de la Mediterrània per a la realització d’aquest tipus d’operacions. El Port col·labora amb les navilieres per impulsar la transició energètica en el món marítim i el GNL és un combustible de transició que ens permet avançar en el camí per eliminar les emissions de contaminants i gasos d’efecte hivernacle, alhora que es fomenta la investigació en l’àmbit de l’hidrogen i altres combustibles de zero emissions per al transport marítim”, explica Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona.

“Som l’única companyia de ferris que navega a gas i això ens situa al capdavant dels subministraments fets a Espanya, on el 88% corresponen a Baleària”, ha indicat el president de la naviliera, Adolfo Utor, que també ha recordat que la companyia disposa en l’actualitat de 6 vaixells navegant a gas. “Tenim el convenciment que el compromís amb el medi ambient és compatible amb la competitivitat de l’empresa. Som pioners amb l’ús del gas natural i aquest any completarem la renovació de 9 vaixells de la flota, que han suposat una inversió de 380 milions d’euros”. Utor ha afegit que l'objectiu en què treballa ara Baleària és assolir zero emissions mitjançant projectes d’energia renovable, com l’hidrogen verd i el gas renovable.

“L’experiència obtinguda en la introducció del GNL com a combustible facilitarà l’entrada progressiva al sector marítim-portuari de nous combustibles zero emissions o quasi-zero emissions, com l’hidrogen, l’amoni, el metanol o el biometà. L’experiència prèvia ha permès conèixer els possibles riscos d’ús d’aquests nous combustibles i trencar barreres en la comunitat portuària, amb la implantació de pilots que han demostrat que l’ús de combustibles alternatius és segura, a banda dels clars avantatges ambientals que comporten”, conclou el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila.