La innovació reforça el Port de Barcelona com a referent internacional en desenvolupament sostenible

Durant el primer semestre de l’any, el Port de Barcelona ha centrat la seva  estratègia en l’impuls als projectes d’innovació que han de reforçar el seu paper de motor de l’economia en els propers anys.

El balanç dels sis primers mesos de l’any és positiu tot i el fre al creixement dels tràfics, en línia amb la situació econòmica i geopolítica global complexa.

19 juliol 2023
Imatge
Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, i José Alberto Carbonell, director general.
Caption
Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, i José Alberto Carbonell, director general.

La innovació ha esdevingut la gran protagonista en l’estratègia que el Port de Barcelona està desplegant en els darrers mesos i ha permès tancar el primer semestre de 2023 amb una valoració positiva, tant pel nombre com per la rellevància dels projectes que s’han fet realitat en aquests sis mesos. Així ho ha destacat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, durant la roda de premsa de balanç d’aquesta primera part de l’exercici, celebrada avui.

Lluís Salvadó ha explicat que durant el primer semestre d’enguany els esforços s’han centrat en innovar “en tots els àmbits de l’activitat que és pròpia del Port”. Això ha permès “que es compleixi el nostre full de ruta, fent realitat iniciatives de rellevància que han de garantir el desenvolupament sostenible del Port de Barcelona i que ens situen com un referent a nivell internacional“. Alguns d’aquests projectes que han vist la llum en els primers sis mesos de 2023 han estat la Fundació BCN Port Innovation, l’espai d’innovació de referència per a l’economia blava BlueTechPort o l’inici de la implantació de la primera xarxa 5G SA privada que s’instal·la a un port europeu.

”Apostem per ser pioners en la innovació des de tots els seus vessants per fer de Barcelona un port més verd, un port més humà i un port de referència internacional. I ho fem impulsant projectes que ens permeten créixer de forma sostenible, tenir un impacte positiu en el territori on estem ubicats i diferenciar-nos dels nostres competidors per la qualitat dels nostres serveis”, ha resumit el president del Port de Barcelona.

Innovació i serveis

Com a exemple, Lluís Salvadó ha citat la posada en marxa del B2B Logistics Busan Barcelona Hub, un centre logístic per al comerç amb Corea impulsat amb la col·laboració del Port de Busan, que ha convertit el Port de Barcelona en el més ben connectat d’Europa amb el país asiàtic. “Des de la inauguració d’aquest hub, les línies marítimes regulars que tenim amb Corea han anat creixent i en aquest primer semestre de 2023 ens hem convertit en el port europeu millor connectat amb aquest mercat, per davant fins i tot dels ports del nord d’Europa. Vam iniciar l’any tenint quatre serveis marítims de contenidors amb Corea, els mateixos que el Port de Rotterdam, el segon port millor connectat. Al maig va entrar en servei la cinquena línia marítima amb el país asiàtic i a l’agost sumarem un nou servei”, ha anunciat Lluís Salvadó. Aquesta millora en les connexions ha anat acompanyada d’un important creixement de les importacions procedents d’aquell mercat, en concret un 43,5% respecte al primer semestre de 2022.

El responsable portuari ha recordat que Barcelona és “un port eminentment importador i exportador, que dona servei a un hinterland dinàmic. El consum i la producció de béns i serveis que es genera en aquest hinterland és, però, finit. Per tant, els tràfics que es mouen al Port no poden créixer de forma infinita. Què fem, doncs, per generar noves línies de negoci que permetin aportar més riquesa a la societat a la que servim? Innovar en l’àmbit dels negocis”.

Moviment de mercaderies

Pel que fa als tràfics del Port en aquest primer semestre de l’exercici, el director general de l’Autoritat Portuària, José Alberto Carbonell, ha explicat que el moviment de mercaderies ha estat de 32,5 milions de tones, un 10,6% menys que en el mateix període de 2022, “degut principalment a la caiguda dels líquids a granel i dels contenidors de transbordament. Els sòlids a granel i els automòbils són la cara positiva dels tràfics d’enguany, que han experimentat creixements notables”. El tràfic de contenidors cau en una proporció similar al tràfic total, un 10,9%, i suma 1,6 milions de TEUs. “Aquestes dades són fruit de l’actual conjuntura econòmica i estan en línia amb el que passa a la resta de ports de l’Estat i del continent”, ha afegit José Alberto Carbonell.

El tràfic de hinterland, és a dir, el tràfic de mercaderies d’exportació i d’importació, ha tingut un molt millor resultat que el tràfic total i s’ha mantingut en nivells similars als de 2022 amb un moviment de 17,6 milions de tones.

En relació amb els granels, en el grup dels líquids el moviment ha estat de 6,7 milions de tones, amb una caiguda del 15,8%. “La resposta a aquesta davallada la trobem en el descens dels trànsits d’hidrocarburs i les importacions de GNL, en aquest últim cas perquè els tancs estan molt plens i hi ha poca demanda degut al refredament de l’activitat econòmica, a l’increment de l´ús de renovables per part del sector elèctric i a les temperatures inusualment altes de l’hivern”, ha indicat el director general del Port de Barcelona. Pel que fa als sòlids a granel, el tràfic ha estat de 2,71 milions de tones, un 15,9% per sobre del mateix període de 2022, un creixement degut, principalment, al bon comportament de les exportacions de ciment i de sal i les importacions de cereals i farines.

Els automòbils acceleren

El tràfic de vehicles despunta com el tràfic que més s’incrementa al Port de Barcelona. En aquest cas, s’han mogut 410.809 vehicles, amb un increment del 64,8%, i han registrat dades positives en tots els segments, tant exportacions i importacions com trànsits i cabotatge.

El resultat positiu de les exportacions (+33,5%) és degut a l’increment de les vendes a l’exterior de pràcticament totes les marques que exporten a través del Port de Barcelona. En el cas de les importacions, el creixement és de tres dígits (+146,3%) i s’explica, principalment, per l’aposta del Port de Barcelona de posicionar-se com a hub d’entrada dels vehicles elèctrics xinesos al mercat europeu. Pel que fa a trànsits i cabotatge, els creixements es situen en un 94,3% i en un 38,4%, respectivament.

Per últim, el moviment de passatgers al Port de Barcelona entre gener i juny ha sumat 2 milions de persones, ha crescut un 69,7% respecte a l’any 2022 i s’ha situat lleugerament per sobre de les dades prepandèmia (+8,3%). En el cas dels ferris, han passat pel Port de Barcelona 642.251 passatgers. Pel que fa als creuers, el resultat ha estat d’1,38 milions de persones.

Inici de la rehabilitació de Portal de la Pau

Previ a la roda de premsa, el Consell d’Administració del Port de Barcelona ha acordat adjudicar la rehabilitació de l’edifici Portal de la Pau, que acull la seu oficial de l’Autoritat Portuària de Barcelona, a la UTE Dragados/Urcotex/CRC per un import de 15.629.051,73€. Aquesta actuació inclou reforçar l’estructura existent, consolidar i reparar el conjunt i les instal·lacions necessàries per adequar l’edifici a les exigències energètiques, ambientals i de seguretat actuals.

Les obres tenen una durada prevista de 18 mesos, amb una paralització dels treballs i el desmuntatge de la grua torre durant el període de celebració de la Copa Amèrica: d’agost a octubre de 2024.

Per altra banda, s’ha produït un canvi en la composició del Consell d’Administració amb l’entrada de Laia Bonet, primera tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, en substitució de Janet Sanz.