El Port de Barcelona reprèn el concurs per la futura terminal G de creuers

És un pas important per finalitzar el trasllat de tota l’activitat creuerística al moll Adossat.

28 juny 2023
Imatge
El moll Adossat, a la dreta.
Caption
El moll Adossat, a la dreta.

El Consell d'Administració del Port de Barcelona ha reprès avui la convocatòria del concurs públic per tal d’adjudicar la construcció i explotació de la futura terminal G de creuers al moll Adossat.

Aquest concurs ja havia estat aprovat pel Consell d’Administració celebrat el mes de novembre de 2022, però va ser desestimat pel mateix òrgan de govern del Port el març passat arran de l’anàlisi del Plec de Bases duta a terme a partir de les consultes adreçades pels interessats. A hores d’ara han mostrat el seu interès dues empreses: d’una banda Catalonia Cruise Terminal C, S.L., pertanyent al grup Royal Caribbean; i de l’altra, una iniciativa conjunta de les navilieres Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises i Virgin Cruises.

La futura terminal G tindrà una superfície de concessió superior als 54.000 m2 i una línia de moll de 450 metres, unes dimensions que la fan apta per rebre creuers de fins a 400 metres d’eslora. Aquestes característiques queden recollides en el Plec de Bases del concurs, que especifica que l’adjudicatari haurà d’aportar un tràfic significatiu de port base (embarcament i/o desembarcament) que és el que genera més valor afegit a la ciutat. Cal destacar que actualment els creueristes de port base al Port de Barcelona ja suposen gairebé el 60% del total (el 58%).

Altres condicionants del concurs són la incorporació d’importants millores ambientals com l’ús d’energies renovables a la terminal o la posada en marxa de serveis que facilitin la mobilitat sostenible dels passatgers, com pot ser un servei d’autobusos que connecti la terminal amb l’aeroport del Prat o l’estació de Sants, per exemple. En el mateix sentit, tots els vaixells construïts posteriorment al 2010 hauran de connectar-se a la xarxa elèctrica un cop estiguin atracats mitjançant els sistemes OPS (onshore power supply) que s’instal·laran a tot el moll Adossat. I els vaixells que atraquin en aquest moll podran proveir-se de gas natural liquat (GNL).

La posada en servei de la terminal G serà un pas important per finalitzar el trasllat de l’activitat creuerística al moll Adossat, on es concentraran totes les terminals de creuers i que està més allunyat de la ciutat. Aquesta limitació de 7 terminals, totes elles ubicades al moll Adossat, és un dels punts inclosos en l’acord signat el gener del 2018 entre el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, per a millorar la integració del Port i la ciutat. L’acord preveu un seguit d’actuacions que estarien acabades el 2028 i permetrà millorar la integració del port a la ciutat (desapareixen les actuals terminals Nord i Sud del World Trade Center i s’obre als ciutadans aquest espai), augmentar l’impacte econòmic que aquest sector genera a Barcelona i millorar els serveis que s’ofereixen a les navilieres i als passatgers.