El Port de Barcelona inicia les obres per instal·lar el primer OPS a la terminal Hutchison Ports BEST

L’Onshore Power Supply (OPS) que s’instal·larà a Hutchison Ports BEST serà el primer que permetrà als grans vaixells connectar-se a la xarxa elèctrica un cop amarrats.

El projecte Nexigen entra en la seva fase clau, executant-se de forma coordinada els elements centrals de la nova xarxa de mitja tensió per electrificar els molls. 

17 maig 2023
Imatge
Els treballs per instal·lar el primer OPS a Hutchison Ports BEST han començat amb el desplegament d’una xarxa de mitja tensió al moll.
Caption
Els treballs per instal·lar el primer OPS a Hutchison Ports BEST han començat amb el desplegament d’una xarxa de mitja tensió al moll.

Les obres per instal·lar el primer Onshore Power Supply (OPS) per a vaixells portacontenidors ja s’han iniciat a la terminal Hutchison Ports BEST del Port de Barcelona. Els treballs han començat amb l’obertura de les rases per fer arribar la xarxa elèctrica de mitja tensió fins al mateix moll, on a finals d’any s’instal·larà el sistema OPS al que es connectaran els vaixells.

L’empresa danesa PowerCon A/S, guanyadora del procés de licitació iniciat l’any passat, és l’encarregada d’executar les obres amb un pressupost 4.978.640 euros. Els treballs coincideixen amb les obres que Hutchison Ports BEST està executant per ampliar la seva capacitat d’emmagatzematge en un 25%, 7 blocs nous per a contenidors, facilitant així la feina dels operaris encarregats d’obrir les rases i instal·lar el cablejat necessari per a l’OPS.

L’OPS de la terminal Hutchison Ports BEST serà el primer que s’instal·larà al Port de Barcelona en el marc del projecte Nexigen, que amb una inversió inicial prevista de 110 milions d’euros desplegarà una xarxa elèctrica de mitja tensió fins als principals molls del port amb l’objectiu d’equipar-los amb OPS i que els vaixells que hi amarrin puguin aturar els seus motors i funcionar amb electricitat amb certificat d’origen 100% renovable i reduir així les emissions.

La terminal Hutchison Ports BEST serà la primera terminal de contenidors del sud d’Europa en comptar amb aquest innovador sistema i permetrà obtenir informació real i útil, basada en l’experiència, del rendiment dels OPS en vaixells portacontenidors. Així, es podran extreure conclusions pel que fa a les millors pràctiques i identificar futures necessitats i desenvolupaments per al desplegament de la resta d’OPS, que estaran instal·lats abans de 2030. El segon pilot estarà operatiu a la terminal de ferris l’any vinent, permetent provar aquest sistema també en aquesta tipologia de vaixells.

Coincidint amb l’inici de les obres per instal·lar el pilot de l’OPS de Hutchison Ports BEST, el Port de Barcelona va iniciar al febrer el procés per licitar la construcció de la subestació elèctrica que funcionarà com a pal de paller de la nova xarxa alhora que va aconseguir una posició de gran consumidor a la futura Subestació Cerdà que Red Eléctrica construirà prop de la Ronda Litoral. Això garantirà al Port de Barcelona l’accés al subministrament en alta tensió fins al recinte portuari, mitjançant una connexió subterrània també en procés de licitació i permetrà continuar electrificant la resta de terminals.

Quan el Port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, s’eliminaran 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària. Això representa reduir el 38% del NOx i del CO2 emesos pels vaixells durant la seva estada a moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO2 de tota l’activitat portuària. A mig termini, l’electrificació serà una peça clau per assolir l’objectiu de reducció d’emissions del 50% l’any 2030 i ser un port climàticament neutre el 2050.